Comparison of ready‐to‐use EMDOGAIN ® ‐gel and EMDOGAIN ® in patients with chronic adult periodontitis: A multicenter clinical study
Objectives: The aim of this multicenter trial was to compare the clinical and radiographical outcome of a ready‐to‐use Emdogain ® ‐gel (test) with the marketed Emdogain ® (control). Methods: Subjects with bilateral infrabony defects 4 mm deep and 2 mm wide according to radiographs were selected. 88...
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Veröffentlicht in: | Journal of clinical periodontology 2001-10, Vol.28 (10), p.923-929 |
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Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
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Online-Zugang: | Volltext |
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Zusammenfassung: | Objectives:
The aim of this multicenter trial was to compare the clinical and radiographical outcome of a ready‐to‐use Emdogain
®
‐gel (test) with the marketed Emdogain
®
(control).
Methods:
Subjects with bilateral infrabony defects 4 mm deep and 2 mm wide according to radiographs were selected. 88 subjects with probing pocket depth (PPD) 6 mm 1 month after supervised oral hygiene and scaling participated. At baseline plaque index, bleeding on probing, PPD and probing attachment level were recorded and reproducible radiographs for computer‐based bone level measurements were taken. In each subject, 1 tooth was randomly treated with the test and 1 tooth with the control gel. Examinations were repeated 8 and 16 months post‐operatively.
Results:
After 16 months, the mean test PPD was 4.1 mm and the mean control PPD 4.2 mm. The mean gain of attachment was 2.7 mm for test and 2.9 mm for the control sites, and the radiographic measurements demonstrated a mean gain of 1 mm for both test and control sites.
Conclusion:
This series of cases demonstrated a statistically significant reduction of pocket depths and gain of attachment and bone after 8 and 16 months with no difference between the 2 preparations.
Zielsetzung:
Vergleich der klinischen und röntgenologischen Ergebnisse nach Verwendung des gebrauchsfertigen EMDOGAIN
®
‐Gels (gEMD) mit dem handelsüblichen EMDOGAIN
®
(hEMD) in einer multizentrischen Studie.
Material und Methoden:
Es wurden Patienten mit bilateralen intraalveolären Defekten, die auf Röntgenbildern 4 mm tief und 2 mm breit waren, ausgewählt. 88 Patienten, die mehr als 1 Monat nach überwachter individueller Mundhygiene und Scaling noch Sondierungstiefen 6 mm im Bereich der intraalveolären Defekte aufwiesen nahmen an der Studie teil. Zu Beginn der Untersuchung und 8 sowie 16 Monate postoperative wurden Plaque Index, Gingival Index, Sondierungstiefen (ST) und Attachmentlevel erhoben sowie standardisierte Röntgenbilder angefertigt. Die Zuordnung der Therapieformen (gEMD/hEMD) innerhalb eines jeden Patienten erfolgte zufällig.
Ergebnisse:
16 Monate nach Therapie wurden mittlere ST‐Reduktionen von 4.1 mm (gEMD) und 4.2 mm (hEMD) sowie Attachmentgewinne von 2.7 mm (gEMD) und 2.9 mm (hEMD) beobachtet. Für beide Gruppen wurde ein mittlerer Knochengewinn von 1.0 mm festgestellt.
Schlussfolgerungen:
In der vorliegenden Studie konnten 8 und 16 Monate nach Therapie deutliche ST‐Reduktionen und Attachmentgewinne in beiden Versuchsgruppen aber keine statistisch s |
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ISSN: | 0303-6979 1600-051X 1600-051X |
DOI: | 10.1034/j.1600-051x.2001.028010923.x |