The Choice of English as Medium of Instruction and Its Effects on the African Languages in Namibia

In 1995 Birgit Brock-Utne was asked by NIED (National Institute for Education and Development) in Namibia to make a study of the situation of the African languages after Independence in 1990. Five years later the study was followed up by Halla Holmarsdottir as her thesis for the degree of Master of...

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Veröffentlicht in:International review of education 2001-07, Vol.47 (3/4), p.293-322
Hauptverfasser: Brock-Utne, Birgit, Holmarsdottir, Halla B.
Format: Artikel
Sprache:eng
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Beschreibung
Zusammenfassung:In 1995 Birgit Brock-Utne was asked by NIED (National Institute for Education and Development) in Namibia to make a study of the situation of the African languages after Independence in 1990. Five years later the study was followed up by Halla Holmarsdottir as her thesis for the degree of Master of Philosophy in Comparative and International Education. The study was supported by the Nordic Institute of African Studies. This article is built on both these studies, which shows that the enormous work that has gone into making English the official language of Namibia, has born fruits. However, Holmarsdottir in her 2000 study also found that teachers overestimate their knowledge of English and in fact recent teacher graduates are not significantly more proficient in English than those who have been teaching for some time. Both studies reveal that many people around the country have grave concerns that the Namibian languages are losing a battle against English. One notable example of this development is the drop in the number of students studying African languages at the University of Namibia. In 1995 there were 100 students taking Oshindonga, and in the academic year 1999-2000 there was one. /// 1995 wurde Birgit Brock-Utne vom NIED (National Institute for Education and Development-Nationales Institut für Bildung und Entwicklung) beauftragt, eine Studie über die Situation afrikanischer Sprachen nach der Unabhängigkeit 1990 durchzuführen. Fünf Jahre später wurde die Studie von Halla Holmarsdottir als These für ihren Magister in Philosophy in Vergleichender und Internationaler Erziehung fortgeführt. Die Studie wurde vom Nordischen Institut für Afrikastudien unterstützt. Dieser Artikel basiert auf diesen beiden Studien, die belegen, dass die enormen Bemühungen um die Einführung der englischen Sprache als offizielle Sprache Namibias Früchte getragen haben. Holmarsdottir fand jedoch in ihrer Studie 2000 auch heraus, dass Lehrer ihre Englischkenntnisse überschätzten. Tatsächlich beherrschen diejenigen, die gerade ihren Abschluss als Lehrer gemacht haben, Englisch kaum besser als diejenigen, die schon einige Zeit unterrichten. Beide Studien belegen die Sorge vieler Menschen im Land, dass die namibische Sprache den Kampf gegen die englische Sprache verlieren könnte. Ein bemerkenswertes Beispiel dieser Entwicklung ist die sinkende Anzahl an Studenten der Fachrichtung Afrikanische Sprachen an der Universität von Namibia. 1995 wählten 100 Studenten die Sprache Oshindonga
ISSN:0020-8566
1573-0638
DOI:10.1023/A:1017905910662