Homo Oeconomicus and Homo Politicus. Political Economy, Constitutional Interest and Ecological Interest
SUMMARY Are modern democracies capable of preserving the constitution of liberty and capable of preserving the natural basis of human existence in the long‐run? The achievement of these aims requires political actions toward fundamental changes in the life of modern societies. The respective politic...
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Veröffentlicht in: | Kyklos (Basel) 1997-01, Vol.50 (4), p.457-483 |
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Hauptverfasser: | , , |
Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
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Zusammenfassung: | SUMMARY
Are modern democracies capable of preserving the constitution of liberty and capable of preserving the natural basis of human existence in the long‐run? The achievement of these aims requires political actions toward fundamental changes in the life of modern societies. The respective political actors have to develop and to sustain long‐term constitutional and ecological interests. Can these actors be conceived as homines oeconomici? Within public choice there have been important attempts to derive long‐term interests on the basis of homo oeconomicus. These attempts have led, however, to theoretical difficulties. To develop a solution we introduce the notion of homo politicus. Homo politicus is concerned with the common search for the general interest of a political community which in traditional philosophy is called ‘justice’. The concepts of homo oeconomicus and homo politicus are not mutually exclusive alternatives, but dimensions of human behaviour. Neither of them can be empirically observed in its pure form. We argue that we need a combination of both concepts to understand political phenomena. Thereby we seek to contribute to a theoretical basis which allows the derivation of the constitutional interest and the ecological interest.
ZUSAMMENFASSUNG
Können moderne demokratische Rechtsstaaten langfristig eine freiheitliche Verfassung bewahrcn und den Fortbestand der natürlichen Lebensgrundlagen sichern? Die Verwirklichung dieser beiden Ziele macht politische Handlungen erforderlich, die zu fundamentalen Änderungen in der Lebensweise moderner Gesellschaften führen. Die politisch Handelnden müssen hierzu von langfristigen Interessen an einer freiheitlichen Verfassung (konstitutionelles Interesse) und am Fortbestand der natürlichen Lebensgrundlagen (ökologisches Interesse) geleitet wcrden. Können diese politisch Handelnden angemessen als homines oeconomici aufgefasst werden? In der Public Choice sind bedeutsame Versuche unternommen worden, Langzeitintcressen auf der Basis des homo oeconomicus abzuleiten. Dabei ergaben sich indes beträchtliche konzeptionelle Probleme. Um eine Lösung denkbar zu machen, führen wir den Begriff des homo politicus ein. Der homo politicus ist der Mensch, insofern er sich gemeinsam mil andern in einem Handlungsfeld betätigt, in dem es um das allgemeine Interesse einer Gesellschaft, in der philosophischen Tradition: um die ‘Gerechtig‐keit’, geht. Die Konzepte des homo oeconomicus und des homo politicus schliessen sich nicht |
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ISSN: | 0023-5962 1467-6435 |
DOI: | 10.1111/1467-6435.00026 |