Disseminated mycosis due to Scedosporium prolificans in an AIDS patient with Burkitt lymphoma

A case of fatal disseminated infection caused by the dematiaceous hyphomycete Scedosporium prolificans diagnosed post mortem is reported in a 60‐year‐old male patient with acquired immunodeficiency syndrome who additionally suffered from Burkitt's lymphoma. The patient was significantly granulo...

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Veröffentlicht in:Mycoses 1996-11, Vol.39 (11‐12), p.461-465
Hauptverfasser: Nenoff, P., Gütz, U., Tintelnot, Kathrin, Bosse‐Henck, A., Mierzwa, M., Hofmann, J., Horn, L.‐C., Haustein, U.‐F.
Format: Artikel
Sprache:eng
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Beschreibung
Zusammenfassung:A case of fatal disseminated infection caused by the dematiaceous hyphomycete Scedosporium prolificans diagnosed post mortem is reported in a 60‐year‐old male patient with acquired immunodeficiency syndrome who additionally suffered from Burkitt's lymphoma. The patient was significantly granulocytopenic following aggressive chemotherapy and irradiation. He developed dyspnoea at rest and chest pain despite a normal chest radiograph. Fluconazole treatment was carried out empirically because no sign of a fungal infection was detected ante mortem, either by mycological cultivation or by serological investigation. First post‐mortem examination revealed a disseminated fungal infection involving the central nervous system. Scedosporium prolificans was cultured from the kidney, spleen and myocardium. In vitro, the fungal isolate was found to be highly resistant to all available systemic antimycotics. Zusammenfassung. Bei einen 60‐jährigen Patienten, der an AIDS sowie zusätzlich an einem Burkitt‐Lymphom litt, kam es zu einer fatal verlaufenen, erst post mortem diagnostizierten disseminierten Infektion verursacht durch den Schwärzepilz (Dematiaceae) Scedosporium prolificans. Unter der Chemotherapie sowie Bestrahlung des Burkitt‐Lymphoms entwickelte sich eine Granulozytopenie. Es traten Thoraxschmerzen und Dyspnoe auf bei röntgenologisch unauffälligem Lungenbefund. Fluconazol wurde als empirische antimykotische Therapie verabreicht, da ante mortem keinerlei Zeichen einer Pilzinfektion erkennbar gewesen sind; mykologisch‐kulturelle sowie serologische Untersuchungen waren negativ. Der Patient verstarb, und erst die Autopsie erbrachte den Nachweis einer disseminierten Pilzinfektion, die auch das Zentralnervensystem betraf. Scedosporium prolificans wurde aus Nieren‐, Milz‐ und Herzmuskelgewebe kulturell isoliert. Der Stamm erwies sich in vitro als resistent gegenüber allen verfügbaren systemischen Antimykotika.
ISSN:0933-7407
1439-0507
DOI:10.1111/j.1439-0507.1996.tb00098.x