Value of magnetic resonance imaging in staging carcinomas of the oral cavity and oropharynx
The value of magnetic resonance imaging (MRI) in preoperative tumor (T) staging was assessed prospectively in 46 patients with malignant carcinomas of the oropharynx and oral cavity. In each case, the MRI findings were compared with the preoperative clinical and postoperative histopathologic finding...
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Veröffentlicht in: | International journal of oral and maxillofacial surgery 1994-02, Vol.23 (1), p.22-27 |
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Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
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Online-Zugang: | Volltext |
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Zusammenfassung: | The value of magnetic resonance imaging (MRI) in preoperative tumor (T) staging was assessed prospectively in 46 patients with malignant carcinomas of the oropharynx and oral cavity. In each case, the MRI findings were compared with the preoperative clinical and postoperative histopathologic findings. MRI showed an accuracy of 89% in identifying the T stage, as compared with the histopathologic result. The accuracy of the clinical examination was 78%. Compared with the clinical examination, MRI is particularly suited for differentiating T3/T4 and the larger T2 tumors. MRI tends to overinterpret the T stage when the neighboring tissues are inflamed or edematous, as it allows no demarcation between inflamed or edematous tissue and tumor. Moreover, normal oropharyngeal mucous membrane and intrinsic tongue muscle both absorb contrast medium. In the clinical examination, the T stage is often underestimated, as the depth of infiltration and bone involvement cannot always be determined with certainty. The ability of MRI to give an axial, coronal, and sagittal image allows an exact preoperative view of tumor spread and assessment of infiltration into adjacent structures.
Bei 46 Patienten mit maligen Tumoren der Mundhöhle und des Oropharynx wurde der Wert der Kernspintomographie (MRI) für das praeoperative Tumorstaging prospektiv untersucht. Für jeden Patienten wurden die Ergebnisse der MRI mit der klinischen Untersuchung und dem histologischen Befund verglichen. Die MRI wies mit einer Treffsicherheit von 89% das pathologisch gesicherte Ergebnis nach. Die klinische Untersuchung erreichte eine Treffsicherheit von 78%. Verglichen zur klinischen Untersuchung eignet sich die MRI besonders zur Differenzierung der T3/T4 sowie der größeren T2 Tumoren. Die MRI neigt zu Überinterpretation des Tumorstadiums, da sie nicht zwischen Tumor Begleitentzündung und Odem unterscheidet. Weiterhin nehmen die normale Oropharynxmukosa und die intrinsische Zungenmuskulatur Kontrastmittel auf. Die klinische Untersuchung auf der anderen Seite unterschätzt häufig das Tumorstadium, da die Tiefenausdehnung und die Knocheninfiltration oft nicht sicher bestimmt werden können. Die axiale, coronare und sagittale Schichtung in der MRI ermöglicht eine genaue Darstellung des Tumors und eine Beurteilung seiner Infiltration in Nachbarstrukturen. |
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ISSN: | 0901-5027 1399-0020 |
DOI: | 10.1016/S0901-5027(05)80321-2 |