Tumors associated with nevus sebaceous

Summary Background: Nevus sebaceus (NS) is a congenital hamartomatous lesion, usually involving the scalp or the face. Various benign and malignant neoplasms can develop in association with NS, the most common being trichoblastoma, syringocystadenoma papilliferum, viral warts and basal cell carcinom...

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Veröffentlicht in:Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft 2006-01, Vol.4 (1), p.28-31
Hauptverfasser: Baykal, Can, Buyukbabani, Nesimi, Yazganoglu, K.Didem, Saglik, Ebru
Format: Artikel
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:Summary Background: Nevus sebaceus (NS) is a congenital hamartomatous lesion, usually involving the scalp or the face. Various benign and malignant neoplasms can develop in association with NS, the most common being trichoblastoma, syringocystadenoma papilliferum, viral warts and basal cell carcinoma (BCC). Patients and methods: We retrospectively examined the clinical and histopa‐thological records of 15 NS cases with an associated tumor which were diagnosed between 1996 and 2004. Results: All cases were adults and 3 of them had more than one tumor. Six cases had BCC, which is a higher incidence of malignant tumor association with NS, than that reported in last years. Trichoblastoma was observed in 3 cases and was the most common benign tumor in our series. Filiform, hyperkeratotic, pigmented, pedunculated and/or eroded papulonodular changes were major clinical signs of secondary tumors on NS in our series. Conclusion: Clinical features are not sufficient enough to make an exact diagnosis of benign or malignant secondary tumors. Though prophylactic excision for NS is done less in last years, especially adult patients should closely be followed for any new changes evoking tumor development on this congenital lesion. Zusammenfassung Hintergrund: Der Naevus sebaceus (NS) ist ein kongenitales Hamartom, das meistens an der Kopfhaut oder im Gesicht lokalisiert ist. Auf dem Boden eines NS können verschiedene benigne oder maligne Neoplasien (zum Beispiel das Trichoblastom, Syringocystadenoma papilliferum, virale Warzen und Basalzell‐karzinom) entstehen. Patienten und Methodik: Wir analysierten retrospektiv die klinischen und histo‐pathologischen Befunde von fünfzehn Patienten mit NS und assoziierten Tumoren, die zwischen 1996 und 2004 beobachtet worden waren. Ergebnisse: Alle Patienten waren Erwachsene,von denen drei mehr als einen mit NS assoziierten Tumor aufwiesen. Sechs Patienten hatten Basalzellkarzinome – eine höhere Inzidenz als in den Publikationen der letzten Jahre angegeben wird, drei hatten Trichoblastome – der häufigste benigne Tumor in unserer Serie. Die wichtigsten klinischen Verdachtszeichen für das Vorliegen von sekundären Tumoren in einem NS waren filiforme, hyperkeratotische, hyperpigmentierte, pedunkulierte und/ oder erodierte papulonodulaere Veränderungen. Schlussfolgerungen: Die klinische Beurteilung alleine reicht nicht aus, um zwischen benignen und malignen Tumoren zu unterscheiden, die sekundär in einem NS entstehen. Die prophylaktische Ex
ISSN:1610-0379
1610-0387
DOI:10.1111/j.1610-0387.2006.05855.x