Peace and Human Rights Education in the Middle East: Comparing Jewish and Palestinian Experiences

The Washington agreement of 1993 gave a new impetus to attempts by Palestinian and Israeli leaders to find a peaceful solution to their differences. The author asks to what extent this process has been accompanied by peace/human rights education programmes for Israeli and Palestinian children. While...

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Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:International review of education 1998, Vol.44 (4), p.357-378
1. Verfasser: Velloso, Agustín
Format: Artikel
Sprache:eng
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Beschreibung
Zusammenfassung:The Washington agreement of 1993 gave a new impetus to attempts by Palestinian and Israeli leaders to find a peaceful solution to their differences. The author asks to what extent this process has been accompanied by peace/human rights education programmes for Israeli and Palestinian children. While such programmes exist, they are very limited and have so far made little impact in reversing the long educational legacy of mutual distrust and hostility, which the article examines in detail. Furthermore, the continuing conflicts between the two communities make peace/human rights education difficult. However, despite the enormous obstacles, the author concludes that the efforts of peace/human rights educators are not wasted. /// Das Washingtoner Abkommen von 1993 gab Versuchen, palästinensischen und israelischen Regierungsvertretern zu einer friedlichen Beilegung ihrer Differenzen zu verhelfen, neuen Auftrieb. Der Autor stellt die Frage, inwieweit dieser Prozeß von Bildungsprogrammen für israelische und palästinensische Kinder mit dem Thema Menschenrechte sowie Frieden begleitet wurde. Es gibt zwar solche Programme, sie sind jedoch sehr begrenzt und hatten bisher wenig Einfluß auf eine Umkehr des langen erzieherischen Vermächtnisses von gegenseitigem Mißtrauen und Feindschaft, was der Artikel detailliert untersucht. Außerdem erschweren die anhaltenden Konflikte zwischen den beiden Gemeinden Menschenrechtserziehung und Erziehung zum Frieden. Der Autor kommt zu dem Schluß, daß trotz der enormen Schwierigkeiten Bemühungen um diese beiden Bildungsformen sinnvoll sind. /// Les accords de Washington ont donné en 1993 une nouvelle impulsion aux tentatives des leaders palestiniens et israéliens d'apporter une solution pacifique à leurs différends. L'auteur réfléchit dans quelle mesure ce processus s'est accompagné de programmes éducatifs pour la paix et les droits de la personne à l'intention des enfants de ces deux pays. De tels programmes existent effectivement, mais sont très restreints et ont eu jusqu'ici peu d'influence pour inverser le long héritage éducatif de méfiance et d'hostilité mutuelle, ce que l'article analyse en détail. En outre, les conflits encore irrésolus entre les deux communautés rendent difficile ce type d'éducation. Néanmoins, en dépit des énormes obstacles, l'auteur constate en conclusion que les efforts des éducateurs pour la paix et les droits de la personne ne sont pas investis en pure perte. /// El convenio de Washington de 1993 ha dado n
ISSN:0020-8566
1573-0638
DOI:10.1023/A:1003269824115