Dynamic adsorption behaviour of cabin air filters
In recent years cabin air combination filters for cars have become increasingly popular. They are designed to eliminate both particles and gaseous pollutants from the cabin air. The removal of noxious gases takes place through adsorption by a layer of activated charcoal granules. According to German...
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Veröffentlicht in: | Filtration & separation 2002-09, Vol.39 (7), p.43,42-47,42 |
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Format: | Magazinearticle |
Sprache: | eng |
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container_title | Filtration & separation |
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creator | Schmidt, F Sager, U Däuber, E |
description | In recent years cabin air combination filters for cars have become increasingly popular. They are designed to eliminate both particles and gaseous pollutants from the cabin air. The removal of noxious gases takes place through adsorption by a layer of activated charcoal granules. According to German and international standards these cabin air filters are tested at a temperature of 23 °C and 50% relative humidity. But in practice they are exposed to a wider range of temperatures, humidity and input concentrations. These parameters have a strong effect on adsorption, so they also influence the adsorption capacity of cabin air filters. Experiments on a filter test stand at the Department of Chemical Engineering, University of Duisburg, with varying temperature, relative humidity and input concentrations show that adsorption capacity is significantly reduced at higher temperatures or higher relative humidity. When the temperature or the relative humidity rises or when the input concentration falls desorption of previously adsorbed pollutants occurs.
In den letzten Jahren erfreuen sich Kabinenluft-Kombinationsfilter zunehmender Beliebtheit. Sie sind dazu bestimmt, sowohl Partikel als auch gasförmige Schadstoffe aus der Kabinenluft zu entfernen. Die Beseitigung schädlicher Gase erfolgt durch Adsorption durch eine Schicht von Aktivkohlekörnern. Nach deutschen und internationalen Normen werden diese Kabinenluftfilter bei einer Temperatur von 23 °C und 50% relativer Luftfeuchtigkeit getestet. In der Praxis sind die Filter jedoch einer Vielzahl verschiedener Temperaturen, Luftfeuchtigkeiten und Eingangskonzentrationen ausgesetzt. Diese Parameter haben starken Einfluss auf Adsorption, so dass sie auch die Adsorptionskapazität von Kabinenluftfiltern beeinflussen. Experimente an einem Filterteststand in der Abteilung für Chemotechnik der Universität Duisburg mit unterschiedlichen Temperaturen, relativer Luftfeuchtigkeit und Eingangskonzentrationen zeigen, dass die Adsorptionskapazität bei höherer Temperatur oder höherer relativer Luftfeuchtigkeit stark reduziert ist. Wenn die Temperatur oder die relative Luftfeuchtigkeit ansteigt oder wenn die Eingangskonzentration abnimmt, erfolgt Desorption zuvor adsorbierter Schadstoffe.
Dans les dernières années, les filtres à air combinés pour épurer l'habitacle des voitures sont devenus de plus en plus populaires. Ils sont conçus pour éliminer à la fois les particules et les polluants gazeux de l'air des cabines. L'élimination de |
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In den letzten Jahren erfreuen sich Kabinenluft-Kombinationsfilter zunehmender Beliebtheit. Sie sind dazu bestimmt, sowohl Partikel als auch gasförmige Schadstoffe aus der Kabinenluft zu entfernen. Die Beseitigung schädlicher Gase erfolgt durch Adsorption durch eine Schicht von Aktivkohlekörnern. Nach deutschen und internationalen Normen werden diese Kabinenluftfilter bei einer Temperatur von 23 °C und 50% relativer Luftfeuchtigkeit getestet. In der Praxis sind die Filter jedoch einer Vielzahl verschiedener Temperaturen, Luftfeuchtigkeiten und Eingangskonzentrationen ausgesetzt. Diese Parameter haben starken Einfluss auf Adsorption, so dass sie auch die Adsorptionskapazität von Kabinenluftfiltern beeinflussen. Experimente an einem Filterteststand in der Abteilung für Chemotechnik der Universität Duisburg mit unterschiedlichen Temperaturen, relativer Luftfeuchtigkeit und Eingangskonzentrationen zeigen, dass die Adsorptionskapazität bei höherer Temperatur oder höherer relativer Luftfeuchtigkeit stark reduziert ist. Wenn die Temperatur oder die relative Luftfeuchtigkeit ansteigt oder wenn die Eingangskonzentration abnimmt, erfolgt Desorption zuvor adsorbierter Schadstoffe.
Dans les dernières années, les filtres à air combinés pour épurer l'habitacle des voitures sont devenus de plus en plus populaires. Ils sont conçus pour éliminer à la fois les particules et les polluants gazeux de l'air des cabines. L'élimination des gaz toxiques est réalisée par adsorption sur une couche de granules de charbon actif. Suivant les standards allemands et internationaux, ces filtres à air d'habitacle sont testés à une température de 23°C et une humidité relative de 50%. Mais en pratique, ils sont exposés à un plus large éventail de températures, humidités et concentrations à l'entrée. Ces paramètres ont un effet important sur l'adsorption de sorte qu'ils influencent aussi la capacité d'adsorption des filtres à air. Des expériences sur un stand expérimental de filtration au Département de Génie Chimique de l'Université de Duisburg, avec température, humidité relative et concentration d'entrée variables, montrent que la capacité d'adsorption est significativement réduite aux températures les plus élevées ou lors de plus fortes humidités relatives. Lorsque la température ou l'humidité augmente ou lorsque la concentration d'entrée diminue, il se produit une désorption des polluants qui avaient été adsorbés antérieurement.
En los últimos años los filtros de combinación del aire de las cabinas para los automóviles se han tornado cada vez más populares. Se diseñan para eliminar contaminantes particulados y gaseosos del aire de las cabinas. La eliminación de gases nocivos se produce a través de la adsorción por una capa de gránulos de carbón vegetal activados. De acuerdo con normas alemanes e internacionales, se comprueban estos filtros del aire de las cabinas a una temperatura de 23 °C y una humedad relativa del 50%. Sin embargo, en la práctica están expuestos a una más amplia gama de temperaturas, humedad y concentraciones de entrada. Estos parámetros ejercen un gran efecto en la adsorción, de forma que también influencian la capacidad de adsorción de los filtros del aire de las cabinas. Los experimentos en un banco de pruebas de filtros en el Departmento de Ingeniería Química de la Universidad de Duisburg, con variables temperaturas, humedad y concentraciones de entrada, demuestran que la capacidad de adsorción queda significativamente reducida a mayores temperaturas o a una mayor humedad relativa. Al aumentar la temperatura o la humedad relativa o al reducirse la concentración de entrada, se produce una desorción de los contaminantes anteriormente adsorbidos.</description><identifier>ISSN: 0015-1882</identifier><identifier>EISSN: 1873-7218</identifier><identifier>DOI: 10.1016/S0015-1882(02)80210-5</identifier><identifier>CODEN: FSEPAA</identifier><language>eng</language><publisher>Oxford: Elsevier B.V</publisher><subject>Applied sciences ; Atmospheric pollution ; Exact sciences and technology ; Indoor pollution and occupational exposure ; Pollution</subject><ispartof>Filtration & separation, 2002-09, Vol.39 (7), p.43,42-47,42</ispartof><rights>2002</rights><rights>2003 INIST-CNRS</rights><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed><citedby>FETCH-LOGICAL-c368t-43aff988f39c94116d3d7e4c0eb4b194597c9ad498fd19b25c743fc276cdc5bb3</citedby></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://dx.doi.org/10.1016/S0015-1882(02)80210-5$$EHTML$$P50$$Gelsevier$$H</linktohtml><link.rule.ids>780,784,3550,27925,45995</link.rule.ids><backlink>$$Uhttp://pascal-francis.inist.fr/vibad/index.php?action=getRecordDetail&idt=13890557$$DView record in Pascal Francis$$Hfree_for_read</backlink></links><search><creatorcontrib>Schmidt, F</creatorcontrib><creatorcontrib>Sager, U</creatorcontrib><creatorcontrib>Däuber, E</creatorcontrib><title>Dynamic adsorption behaviour of cabin air filters</title><title>Filtration & separation</title><description>In recent years cabin air combination filters for cars have become increasingly popular. They are designed to eliminate both particles and gaseous pollutants from the cabin air. The removal of noxious gases takes place through adsorption by a layer of activated charcoal granules. According to German and international standards these cabin air filters are tested at a temperature of 23 °C and 50% relative humidity. But in practice they are exposed to a wider range of temperatures, humidity and input concentrations. These parameters have a strong effect on adsorption, so they also influence the adsorption capacity of cabin air filters. Experiments on a filter test stand at the Department of Chemical Engineering, University of Duisburg, with varying temperature, relative humidity and input concentrations show that adsorption capacity is significantly reduced at higher temperatures or higher relative humidity. When the temperature or the relative humidity rises or when the input concentration falls desorption of previously adsorbed pollutants occurs.
In den letzten Jahren erfreuen sich Kabinenluft-Kombinationsfilter zunehmender Beliebtheit. Sie sind dazu bestimmt, sowohl Partikel als auch gasförmige Schadstoffe aus der Kabinenluft zu entfernen. Die Beseitigung schädlicher Gase erfolgt durch Adsorption durch eine Schicht von Aktivkohlekörnern. Nach deutschen und internationalen Normen werden diese Kabinenluftfilter bei einer Temperatur von 23 °C und 50% relativer Luftfeuchtigkeit getestet. In der Praxis sind die Filter jedoch einer Vielzahl verschiedener Temperaturen, Luftfeuchtigkeiten und Eingangskonzentrationen ausgesetzt. Diese Parameter haben starken Einfluss auf Adsorption, so dass sie auch die Adsorptionskapazität von Kabinenluftfiltern beeinflussen. Experimente an einem Filterteststand in der Abteilung für Chemotechnik der Universität Duisburg mit unterschiedlichen Temperaturen, relativer Luftfeuchtigkeit und Eingangskonzentrationen zeigen, dass die Adsorptionskapazität bei höherer Temperatur oder höherer relativer Luftfeuchtigkeit stark reduziert ist. Wenn die Temperatur oder die relative Luftfeuchtigkeit ansteigt oder wenn die Eingangskonzentration abnimmt, erfolgt Desorption zuvor adsorbierter Schadstoffe.
Dans les dernières années, les filtres à air combinés pour épurer l'habitacle des voitures sont devenus de plus en plus populaires. Ils sont conçus pour éliminer à la fois les particules et les polluants gazeux de l'air des cabines. L'élimination des gaz toxiques est réalisée par adsorption sur une couche de granules de charbon actif. Suivant les standards allemands et internationaux, ces filtres à air d'habitacle sont testés à une température de 23°C et une humidité relative de 50%. Mais en pratique, ils sont exposés à un plus large éventail de températures, humidités et concentrations à l'entrée. Ces paramètres ont un effet important sur l'adsorption de sorte qu'ils influencent aussi la capacité d'adsorption des filtres à air. Des expériences sur un stand expérimental de filtration au Département de Génie Chimique de l'Université de Duisburg, avec température, humidité relative et concentration d'entrée variables, montrent que la capacité d'adsorption est significativement réduite aux températures les plus élevées ou lors de plus fortes humidités relatives. Lorsque la température ou l'humidité augmente ou lorsque la concentration d'entrée diminue, il se produit une désorption des polluants qui avaient été adsorbés antérieurement.
En los últimos años los filtros de combinación del aire de las cabinas para los automóviles se han tornado cada vez más populares. Se diseñan para eliminar contaminantes particulados y gaseosos del aire de las cabinas. La eliminación de gases nocivos se produce a través de la adsorción por una capa de gránulos de carbón vegetal activados. De acuerdo con normas alemanes e internacionales, se comprueban estos filtros del aire de las cabinas a una temperatura de 23 °C y una humedad relativa del 50%. Sin embargo, en la práctica están expuestos a una más amplia gama de temperaturas, humedad y concentraciones de entrada. Estos parámetros ejercen un gran efecto en la adsorción, de forma que también influencian la capacidad de adsorción de los filtros del aire de las cabinas. Los experimentos en un banco de pruebas de filtros en el Departmento de Ingeniería Química de la Universidad de Duisburg, con variables temperaturas, humedad y concentraciones de entrada, demuestran que la capacidad de adsorción queda significativamente reducida a mayores temperaturas o a una mayor humedad relativa. Al aumentar la temperatura o la humedad relativa o al reducirse la concentración de entrada, se produce una desorción de los contaminantes anteriormente adsorbidos.</description><subject>Applied sciences</subject><subject>Atmospheric pollution</subject><subject>Exact sciences and technology</subject><subject>Indoor pollution and occupational exposure</subject><subject>Pollution</subject><issn>0015-1882</issn><issn>1873-7218</issn><fulltext>true</fulltext><rsrctype>magazinearticle</rsrctype><creationdate>2002</creationdate><recordtype>magazinearticle</recordtype><recordid>eNqFkEtLAzEUhYMoWKs_QZiNoovRPCfJSqQ-oeBCXYfMTYKR6aQm00L_va0tunR1N9-5h_MhdErwFcGkuX7FmIiaKEUvML1UmBJciz00IkqyWlKi9tHoFzlER6V8YoyZos0IkbtVb2cRKutKyvMhpr5q_YddxrTIVQoV2Db2lY25CrEbfC7H6CDYrviT3R2j94f7t8lTPX15fJ7cTmtgjRpqzmwIWqnANGhOSOOYk54D9i1vieZCS9DWca2CI7qlAiRnAahswIFoWzZG59u_85y-Fr4MZhYL-K6zvU-LYqgktFGMr0GxBSGnUrIPZp7jzOaVIdhsBJkfQWaz3mBqfgQZsc6d7QpsAduFbHuI5S_MlMZCyDV3s-X8eu0y-mwKRN-DdzF7GIxL8Z-mb1W5eWc</recordid><startdate>20020901</startdate><enddate>20020901</enddate><creator>Schmidt, F</creator><creator>Sager, U</creator><creator>Däuber, E</creator><general>Elsevier B.V</general><general>Elsevier</general><scope>IQODW</scope><scope>AAYXX</scope><scope>CITATION</scope><scope>7TB</scope><scope>8FD</scope><scope>FR3</scope></search><sort><creationdate>20020901</creationdate><title>Dynamic adsorption behaviour of cabin air filters</title><author>Schmidt, F ; Sager, U ; Däuber, E</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-LOGICAL-c368t-43aff988f39c94116d3d7e4c0eb4b194597c9ad498fd19b25c743fc276cdc5bb3</frbrgroupid><rsrctype>magazinearticle</rsrctype><prefilter>magazinearticle</prefilter><language>eng</language><creationdate>2002</creationdate><topic>Applied sciences</topic><topic>Atmospheric pollution</topic><topic>Exact sciences and technology</topic><topic>Indoor pollution and occupational exposure</topic><topic>Pollution</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Schmidt, F</creatorcontrib><creatorcontrib>Sager, U</creatorcontrib><creatorcontrib>Däuber, E</creatorcontrib><collection>Pascal-Francis</collection><collection>CrossRef</collection><collection>Mechanical & Transportation Engineering Abstracts</collection><collection>Technology Research Database</collection><collection>Engineering Research Database</collection><jtitle>Filtration & separation</jtitle></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext</fulltext></delivery><addata><au>Schmidt, F</au><au>Sager, U</au><au>Däuber, E</au><format>journal</format><genre>article</genre><ristype>JOUR</ristype><atitle>Dynamic adsorption behaviour of cabin air filters</atitle><jtitle>Filtration & separation</jtitle><date>2002-09-01</date><risdate>2002</risdate><volume>39</volume><issue>7</issue><spage>43,42</spage><epage>47,42</epage><pages>43,42-47,42</pages><issn>0015-1882</issn><eissn>1873-7218</eissn><coden>FSEPAA</coden><abstract>In recent years cabin air combination filters for cars have become increasingly popular. They are designed to eliminate both particles and gaseous pollutants from the cabin air. The removal of noxious gases takes place through adsorption by a layer of activated charcoal granules. According to German and international standards these cabin air filters are tested at a temperature of 23 °C and 50% relative humidity. But in practice they are exposed to a wider range of temperatures, humidity and input concentrations. These parameters have a strong effect on adsorption, so they also influence the adsorption capacity of cabin air filters. Experiments on a filter test stand at the Department of Chemical Engineering, University of Duisburg, with varying temperature, relative humidity and input concentrations show that adsorption capacity is significantly reduced at higher temperatures or higher relative humidity. When the temperature or the relative humidity rises or when the input concentration falls desorption of previously adsorbed pollutants occurs.
In den letzten Jahren erfreuen sich Kabinenluft-Kombinationsfilter zunehmender Beliebtheit. Sie sind dazu bestimmt, sowohl Partikel als auch gasförmige Schadstoffe aus der Kabinenluft zu entfernen. Die Beseitigung schädlicher Gase erfolgt durch Adsorption durch eine Schicht von Aktivkohlekörnern. Nach deutschen und internationalen Normen werden diese Kabinenluftfilter bei einer Temperatur von 23 °C und 50% relativer Luftfeuchtigkeit getestet. In der Praxis sind die Filter jedoch einer Vielzahl verschiedener Temperaturen, Luftfeuchtigkeiten und Eingangskonzentrationen ausgesetzt. Diese Parameter haben starken Einfluss auf Adsorption, so dass sie auch die Adsorptionskapazität von Kabinenluftfiltern beeinflussen. Experimente an einem Filterteststand in der Abteilung für Chemotechnik der Universität Duisburg mit unterschiedlichen Temperaturen, relativer Luftfeuchtigkeit und Eingangskonzentrationen zeigen, dass die Adsorptionskapazität bei höherer Temperatur oder höherer relativer Luftfeuchtigkeit stark reduziert ist. Wenn die Temperatur oder die relative Luftfeuchtigkeit ansteigt oder wenn die Eingangskonzentration abnimmt, erfolgt Desorption zuvor adsorbierter Schadstoffe.
Dans les dernières années, les filtres à air combinés pour épurer l'habitacle des voitures sont devenus de plus en plus populaires. Ils sont conçus pour éliminer à la fois les particules et les polluants gazeux de l'air des cabines. L'élimination des gaz toxiques est réalisée par adsorption sur une couche de granules de charbon actif. Suivant les standards allemands et internationaux, ces filtres à air d'habitacle sont testés à une température de 23°C et une humidité relative de 50%. Mais en pratique, ils sont exposés à un plus large éventail de températures, humidités et concentrations à l'entrée. Ces paramètres ont un effet important sur l'adsorption de sorte qu'ils influencent aussi la capacité d'adsorption des filtres à air. Des expériences sur un stand expérimental de filtration au Département de Génie Chimique de l'Université de Duisburg, avec température, humidité relative et concentration d'entrée variables, montrent que la capacité d'adsorption est significativement réduite aux températures les plus élevées ou lors de plus fortes humidités relatives. Lorsque la température ou l'humidité augmente ou lorsque la concentration d'entrée diminue, il se produit une désorption des polluants qui avaient été adsorbés antérieurement.
En los últimos años los filtros de combinación del aire de las cabinas para los automóviles se han tornado cada vez más populares. Se diseñan para eliminar contaminantes particulados y gaseosos del aire de las cabinas. La eliminación de gases nocivos se produce a través de la adsorción por una capa de gránulos de carbón vegetal activados. De acuerdo con normas alemanes e internacionales, se comprueban estos filtros del aire de las cabinas a una temperatura de 23 °C y una humedad relativa del 50%. Sin embargo, en la práctica están expuestos a una más amplia gama de temperaturas, humedad y concentraciones de entrada. Estos parámetros ejercen un gran efecto en la adsorción, de forma que también influencian la capacidad de adsorción de los filtros del aire de las cabinas. Los experimentos en un banco de pruebas de filtros en el Departmento de Ingeniería Química de la Universidad de Duisburg, con variables temperaturas, humedad y concentraciones de entrada, demuestran que la capacidad de adsorción queda significativamente reducida a mayores temperaturas o a una mayor humedad relativa. Al aumentar la temperatura o la humedad relativa o al reducirse la concentración de entrada, se produce una desorción de los contaminantes anteriormente adsorbidos.</abstract><cop>Oxford</cop><pub>Elsevier B.V</pub><doi>10.1016/S0015-1882(02)80210-5</doi><tpages>0</tpages></addata></record> |
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