Dynamic adsorption behaviour of cabin air filters
In recent years cabin air combination filters for cars have become increasingly popular. They are designed to eliminate both particles and gaseous pollutants from the cabin air. The removal of noxious gases takes place through adsorption by a layer of activated charcoal granules. According to German...
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Veröffentlicht in: | Filtration & separation 2002-09, Vol.39 (7), p.43,42-47,42 |
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Hauptverfasser: | , , |
Format: | Magazinearticle |
Sprache: | eng |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
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Zusammenfassung: | In recent years cabin air combination filters for cars have become increasingly popular. They are designed to eliminate both particles and gaseous pollutants from the cabin air. The removal of noxious gases takes place through adsorption by a layer of activated charcoal granules. According to German and international standards these cabin air filters are tested at a temperature of 23 °C and 50% relative humidity. But in practice they are exposed to a wider range of temperatures, humidity and input concentrations. These parameters have a strong effect on adsorption, so they also influence the adsorption capacity of cabin air filters. Experiments on a filter test stand at the Department of Chemical Engineering, University of Duisburg, with varying temperature, relative humidity and input concentrations show that adsorption capacity is significantly reduced at higher temperatures or higher relative humidity. When the temperature or the relative humidity rises or when the input concentration falls desorption of previously adsorbed pollutants occurs.
In den letzten Jahren erfreuen sich Kabinenluft-Kombinationsfilter zunehmender Beliebtheit. Sie sind dazu bestimmt, sowohl Partikel als auch gasförmige Schadstoffe aus der Kabinenluft zu entfernen. Die Beseitigung schädlicher Gase erfolgt durch Adsorption durch eine Schicht von Aktivkohlekörnern. Nach deutschen und internationalen Normen werden diese Kabinenluftfilter bei einer Temperatur von 23 °C und 50% relativer Luftfeuchtigkeit getestet. In der Praxis sind die Filter jedoch einer Vielzahl verschiedener Temperaturen, Luftfeuchtigkeiten und Eingangskonzentrationen ausgesetzt. Diese Parameter haben starken Einfluss auf Adsorption, so dass sie auch die Adsorptionskapazität von Kabinenluftfiltern beeinflussen. Experimente an einem Filterteststand in der Abteilung für Chemotechnik der Universität Duisburg mit unterschiedlichen Temperaturen, relativer Luftfeuchtigkeit und Eingangskonzentrationen zeigen, dass die Adsorptionskapazität bei höherer Temperatur oder höherer relativer Luftfeuchtigkeit stark reduziert ist. Wenn die Temperatur oder die relative Luftfeuchtigkeit ansteigt oder wenn die Eingangskonzentration abnimmt, erfolgt Desorption zuvor adsorbierter Schadstoffe.
Dans les dernières années, les filtres à air combinés pour épurer l'habitacle des voitures sont devenus de plus en plus populaires. Ils sont conçus pour éliminer à la fois les particules et les polluants gazeux de l'air des cabines. L'élimination de |
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ISSN: | 0015-1882 1873-7218 |
DOI: | 10.1016/S0015-1882(02)80210-5 |