Estimate of the climate impact of cryoplanes

The climate impact of cryoplanes (i.e. hydrogen-powered aircraft) is estimated in terms of radiative forcing (RF). We compare two scenarios: the conventional (i.e. kerosene-powered aircraft) scenario assumes a growth of the fleet until 2015 and a constant fleet thereafter. In the cryoplane scenario,...

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Veröffentlicht in:Aerospace science and technology 2001, Vol.5 (1), p.73-84
Hauptverfasser: Marquart, Susanne, Sausen, Robert, Ponater, Michael, Grewe, Volker
Format: Artikel
Sprache:eng
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Beschreibung
Zusammenfassung:The climate impact of cryoplanes (i.e. hydrogen-powered aircraft) is estimated in terms of radiative forcing (RF). We compare two scenarios: the conventional (i.e. kerosene-powered aircraft) scenario assumes a growth of the fleet until 2015 and a constant fleet thereafter. In the cryoplane scenario, the whole conventional fleet is instantaneously replaced by cryoplanes in 2015 and does not change thereafter. The resulting direct and indirect effects of aircraft emissions of H 2O (direct RF and RF due to contrails) and NO x (RF due to O 3 production and CH 4 destruction), as well as aviation-induced atmospheric CO 2 are investigated for both scenarios. Whereas in case of conventional air traffic the components CO 2, O 3, CH 4 and contrails cause a similar RF, in case of cryoplanes, contrails are by far the most climatic relevant component. In 2015, total RF due to the cyoplane scenario is larger than total RF due to the conventional scenario. This changes with time and in 2100 the climate impact due to the cryoplane scenario is smaller. Due to large uncertainties regarding the optical properties of cryoplane contrails, the RF of contrails, and the impact of aviation on `natural' cirrus, our present knowledge is not sufficient to decide whether a substitution of the conventional fleet by a fleet of cryoplanes is of environmental benefit. Further research is necessary in order to faciliate a more precise approach to this question. Eine Abschätzung der Klimawirkung von wasserstoffgetriebenen Flugzeugen. Die Klimawirkung von Flugzeugen mit Wasserstoffantrieb (Cryoplanes) wird mit Hilfe des Konzepts des Strahlungsantriebs (engl. radiative forcing) abgeschätzt. Es werden zwei Szenarien verglichen: Das konventionelle Szenario, in dem die zugrunde gelegte Luftverkehrsflotte mit Kerosin angetrieben wird, geht von einem Anwachsen des Luftverkehrsaufkommens bis 2015 und einer Stagnation nach diesem Zeitpunkt aus. Im Cryoplane-Szenario wird angenommen, daß die konventionelle Flotte im Jahr 2015 instantan durch eine Flotte von wasserstoffgetriebenen Flugzeugen ersetzt wird, die ihre Größe nach diesem Zeitpunkt nicht verändert. Die resultierenden direkten und indirekten Effekte der Flugzeugemissionen von H 2O (direkter Strahlungsantrieb und indirekter Strahlungsantrieb durch Kondensstreifenbildung) und NO x (Strahlungsantrieb durch O 3–Bildung und CH 4–Zerstörung), sowie die zeitliche Veränderung des flugverkehrsbedingten CO 2–Strahlungsantriebs werden für beide Szenarie
ISSN:1270-9638
1626-3219
DOI:10.1016/S1270-9638(00)01084-1