Introduction to an epistemology for analytical psychology in a civilization in transition
This paper explores the epistemological sources of C.G. Jung’s psychology over the course of its historical evolution. It considers whether his model should be seen as a scientific‐philosophical, artistic, or an ethical‐mystical model, or a combination of these; whether epistemological knowledge can...
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Veröffentlicht in: | Journal of analytical psychology 2022-04, Vol.67 (2), p.711-727 |
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1. Verfasser: | |
Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
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Zusammenfassung: | This paper explores the epistemological sources of C.G. Jung’s psychology over the course of its historical evolution. It considers whether his model should be seen as a scientific‐philosophical, artistic, or an ethical‐mystical model, or a combination of these; whether epistemological knowledge can come from getting a ‘vision of the whole’ or ‘grasping the particulars thoroughly’ (Jung 1939, para. 1012); as well as exploring the philosophers of science with whom Jung’s epistemological model best coheres. The paper calls on the work of Joseph Henderson and his concept of the cultural unconscious, as well as exploring the contribution of Brazilian and Latin American civilization to the evolution of analytical psychology.
Cet article explore les sources épistémologiques de la psychologie de C.G. Jung au long de son évolution historique. L’article examine si son modèle devrait être considéré comme scientifique‐philosophique, artistique, ou comme un modèle éthique‐mystique, ou encore une combinaison de plusieurs de ces éléments. L’article s’intéresse également à la question suivante: le savoir épistémologique provient‐il de l’obtention d’une « vision du tout » ou bien « d’appréhender les details avec précision» (Jung 1939, para. 1012)? Il explore aussi l’apport des philosophes de la science avec lesquels le modèle épistémologique de Jung s’accorde le mieux. L’article s’appuie sur le travail de Joseph Henderson et son concept d’inconscient culturel, et étudie aussi l’apport des civilisations Brésilienne et d’Amérique Latine dans l’évolution de la psychologie analytique.
Dieser Beitrag untersucht die erkenntnistheoretischen Quellen von C.G. Jungs Psychologie im Laufe ihrer historischen Entwicklung. Es werden Betrachtungen darüber angestellt, ob sein Modell als wissenschaftsphilosophisches, künstlerisches oder ethisch‐mystisches Modell oder als eine Kombination aus diesen anzusehen ist, ob erkenntnistheoretisches Wissen aus einer 'Sicht auf das Ganze' oder einem 'gründlichen Erfassen der Einzelheiten' kommen kann (Jung 1939, § 1,012). Desweiteren wird eine Erkundung bezüglich der Wissenschaftsphilosophen unternommen, mit denen Jungs erkenntnistheoretisches Modell am besten übereinstimmt. Der Artikel bezieht sich auf die Arbeit von Joseph Henderson und sein Konzept des kulturellen Unbewußten und untersucht den Beitrag der brasilianischen und lateinamerikanischen Zivilisation zur Entwicklung der Analytischen Psychologie.
Questo articolo esplora le fonti epistemolog |
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ISSN: | 0021-8774 1468-5922 |
DOI: | 10.1111/1468-5922.12812 |