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New BAW Code of Practice for the assessment of the load bearing capacity of existing solid hydraulic structures Many of Germany's solid hydraulic structures, i. e. structures made from concrete, reinforced concrete or masonry, are of above-average age. For example, about a third of all locks fo...
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Veröffentlicht in: | Die Bautechnik 2016-12, Vol.93 (12), p.907-911 |
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Hauptverfasser: | , , , |
Format: | Artikel |
Sprache: | ger |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
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Zusammenfassung: | New BAW Code of Practice for the assessment of the load bearing capacity of existing solid hydraulic structures Many of Germany's solid hydraulic structures, i. e. structures made from concrete, reinforced concrete or masonry, are of above-average age. For example, about a third of all locks for which the Federal Waterways and Shipping Administration (WSV) is responsible is more than a hundred years old. In other words they have exceeded the design lifetime of 100 years that is nowadays the requirement for such structures. Not only existing locks, but also numerous weirs and canal bridges show static characteristics, such as construction methods or very large cross sections, that are no longer common practice today. If any alterations are made to these structures, or if they exhibit visible damage, it is essential to re-assess the statics of the supporting structure and perform new calculations to verify its conformity with stability requirements. This re-assessment can be done with a new BAW-Code of Practice "TbW". In contrast to bridges and buildings, no adapted regulations have been released until now for re-assessing the statics of existing solid hydraulic structures.Original Abstract: Viele massive Verkehrswasserbauwerke, also Bauwerke aus Beton, Stahlbeton oder Mauerwerk, sind in Deutschland ueberdurchschnittlich alt. So ist beispielsweise rund ein Drittel aller Schleusen im Bereich der Wasserstrasen- und Schifffahrtsverwaltung des Bundes aelter als 100 Jahre, ueberschreitet also die heute fuer solche Anlagen anzusetzende planmaesige Nutzungsdauer. Wie Schleusen weisen auch etliche Wehre und Kanalbruecken statische Besonderheiten auf, darunter heute nicht mehr gebraeuchliche Bauweisen und sehr maechtige Querschnittsabmessungen. Werden Aenderungen an den Bauwerken vorgenommen oder Schaeden sichtbar, besteht die Notwendigkeit, das Tragwerk erneut statisch zu bemessen und im Rahmen einer Nachrechnung die erforderliche Standsicherheit rechnerisch nachzuweisen. Diese Untersuchungen konnen mit einem neuen BAW-Merkblatt "TbW" [1] vorgenommen werden. Im Gegensatz zum Bruecken- und Hochbau war bisher fuer statische Bewertungen bestehender massiver Wasserbauwerke kein angepasstes Regelwerk verfuegbar. |
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ISSN: | 0932-8351 1437-0999 |
DOI: | 10.1002/bate.201600085 |