Semmering Base Tunnel completely under construction - Geotechnical prediction transforms to framework plan
Since construction work of section SBT3.1 has started in May 2016, all contract sections of the Semmering Base Tunnel are under construction. Therefore, the geotechnical prediction designed for the tendering transforms to the framework planning required for construction. During the tendering process...
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Veröffentlicht in: | Geomechanik und Tunnelbau 2016-10, Vol.9 (5), p.382-390 |
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Hauptverfasser: | , , |
Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
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Zusammenfassung: | Since construction work of section SBT3.1 has started in May 2016, all contract sections of the Semmering Base Tunnel are under construction. Therefore, the geotechnical prediction designed for the tendering transforms to the framework planning required for construction. During the tendering process, the crucial aim of the geotechnical prediction is to depict the expected ranges of the general conditions for contract design and cost estimation. The framework planning for construction on the other hand defines the minimum requirements for tunnel driving at the expected ground conditions. The specification of requirements is set for all driving works - for tunnel and cross-sections as well as for shafts and complex areas with caverns and therefore varies in expected ground conditions and in complexity of the structure. If the need for an adjustment is indicated on site, the framework plan can be revised in justified cases.Original Abstract: Seit dem Baubeginn im Baulos SBT3.1, im Mai 2016, sind alle drei Tunnelbaulose des Semmering-Basistunnels in Bau. Damit erfolgt aus tunnelplanerischer Sicht der Uebergang von der geotechnischen Prognose der Ausschreibungsplanung zur tunnelbautechnischen Rahmenplanung fuer die Bauausfuehrung. In der Ausschreibungsphase ist das wesentlichste Ziel der Prognose die Darstellung der erwarteten Bandbreiten der Rahmenbedingungen fuer die Vertragsgestaltung und die Angebotskalkulation. Die Rahmenplanung fuer die Bauausfuehrung wiederum hat zum Ziel die Mindestanforderungen fuer den Vortrieb unter den erwarteten Baugrundverhaeltnissen zu definieren. Diese Vorgaben erfolgen fuer saemtliche Vortriebsarbeiten - sowohl fuer die Tunnel und Querschlaege als auch fuer die Schaechte und die Kavernenbereiche - und unterscheiden sich nach den erwarteten Baugrundverhaeltnissen und der Komplexitaet des Bauwerks. Werden Anpassungserfordernisse vor Ort erkannt, erfolgt in begruendeten Faellen eine Rahmenplanfortschreibung. |
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ISSN: | 1865-7362 1865-7389 |
DOI: | 10.1002/geot.201600035 |