Quality and risk management strategy for mechanized tunnelling - From machine concept to process controlling

Mechanized tunnelling is a highly technical construction process, which requires the establishment of precise objectives to consistently guarantee high quality and safety standards while still considering the aspects of time and cost reduction. In the tendering and construction phases, these objecti...

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Veröffentlicht in:Geomechanik und Tunnelbau 2016-06, Vol.9 (3), p.222-233
Hauptverfasser: Handke, Dieter, Edelhoff, Dennis
Format: Artikel
Sprache:eng
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Beschreibung
Zusammenfassung:Mechanized tunnelling is a highly technical construction process, which requires the establishment of precise objectives to consistently guarantee high quality and safety standards while still considering the aspects of time and cost reduction. In the tendering and construction phases, these objectives can be met by the application of a risk management strategy and the integration of quality assurance elements. The implementation of process controlling with the objectives optimization, error prevention and documentation provides a centralized monitoring element in the construction phase. External experts can monitor tunnelling activities in real time and submit recommendations in case of deviations. With downstream analyses, incidents can be evaluated and methodological errors identified.Original Abstract: Der maschinelle Tunnelbau ist ein hoch mechanisiertes Bauverfahren, bei dem zur Sicherstellung einer dauerhaft hohen Qualitaet und Einhaltung hochster Sicherheitsstandards bei gleichzeitiger Beruecksichtigung bauzeit- und kostenreduzierender Aspekte klare Zielformulierungen aufgestellt werden muessen. In der Ausschreibungs- und Ausfuehrungsphase konnen diese Zielstellungen durch die Anwendung einer Risikomanagementstrategie und die Integration von Qualitaetssicherungselementen erfuellt werden. Die Ausfuehrung eines Prozesscontrollings mit der Zielstellung Optimierung, Fehlervermeidung und Dokumentation stellt ein zentrales Ueberwachungselement in der Bauphase dar. Hierbei werden von externen Experten die Vortriebsarbeiten in Echtzeit ueberwacht und bei Vorliegen von Abweichungen Handlungsempfehlungen unterbreitet. Ueber nachgeschaltete Analysen konnen Schadensereignisse bewertet und Verfahrensfehler identifiziert werden.
ISSN:1865-7362
1865-7389
DOI:10.1002/geot.201600017