Koralmbahn quo vadis - Current State of the new Koralmbahn Line and essential Milestones

The 130 km long Koralmbahn line between Graz and Klagenfurt is one of the most significant transport infrastructure projects in Europe. It is part of the new southern route and thus an important link in the Baltic-Adriatic corridor. The key structure on the Koralmbahn line is the 32.9 km long Koralm...

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Veröffentlicht in:Geomechanik und Tunnelbau 2015-12, Vol.8 (6), p.472-480
Hauptverfasser: Schneider, Klaus, Egger, Juergen
Format: Artikel
Sprache:eng
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Beschreibung
Zusammenfassung:The 130 km long Koralmbahn line between Graz and Klagenfurt is one of the most significant transport infrastructure projects in Europe. It is part of the new southern route and thus an important link in the Baltic-Adriatic corridor. The key structure on the Koralmbahn line is the 32.9 km long Koralm Tunnel - but construction of the new high speed line will also require 12 new stations and stops, more than 100 bridges and underbridges as well as numerous further tunnels. In Austrias point of view, the Koralmbahn line will represent a considerable structural improvement, especially for Southeast Austria as an industrial location. The quickest journey time between Graz and Klagenfurt will be considerably reduced from currently almost three hours to 45 minutes, with a simultaneous improvement of accessibility.Original Abstract: Die 130 km lange Koralmbahn zwischen Graz und Klagenfurt zaehlt zu den bedeutendsten Verkehrsinfrastrukturprojekten in Europa. Sie ist Teil der neuen Suedstrecke und damit auch wichtiger Bestandteil des Baltisch-Adriatischen Korridors. Herzstueck der Koralmbahn ist der 32,9 km lange Koralmtunnel - darueber hinaus besteht die neue Hochleistungsstrecke aber auch aus 12 neuen Bahnhofen und Haltestellen, ueber 100 Bruecken und Unterfuehrungen sowie aus zahlreichen weiteren Tunnelbauten. Aus osterreichischer Sicht bedeutet die Koralmbahn speziell fuer den Wirtschaftsstandort Suedosterreich eine entscheidende Strukturverbesserung. So wird die schnellste Fahrzeit zwischen Graz und Klagenfurt von derzeit knapp drei Stunden auf 45 Minuten verkuerzt und gleichzeitig die Erreichbarkeit deutlich verbessert.
ISSN:1865-7362
1865-7389
DOI:10.1002/geot.201500035