Project to bypass the Schwarzkopf Tunnel - Specialised civil engineering for a core project of Deutsche Bahn AG

The line being upgraded (ABS) from Hanau to Nantenbach is part of the about 112 km long Main-Spessart-Bahn line between Hanau and Wuerzburg. The line is a central axis for long-distance and goods traffic linking the economic centres of the Rhine-Main region with Wuerzburg and the region of Franken a...

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Veröffentlicht in:Geomechanik und Tunnelbau 2015-04, Vol.8 (2), p.146-154
Hauptverfasser: Gutfrucht, Manfred, Haugwitz, Hans-Gerd, Schmitz, Stefan, Wecker, Klaus
Format: Artikel
Sprache:eng
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Beschreibung
Zusammenfassung:The line being upgraded (ABS) from Hanau to Nantenbach is part of the about 112 km long Main-Spessart-Bahn line between Hanau and Wuerzburg. The line is a central axis for long-distance and goods traffic linking the economic centres of the Rhine-Main region with Wuerzburg and the region of Franken and with more than 200 trains per day is one of the most heavily trafficked lines of German Railways DB. A key part of the project is the bypassing of the 160 year old Schwarzkopf Tunnel between Laufach and Heigenbruecken. In order to bypass the Schwarzkopf Tunnel, four new cut-and-cover tunnels are being constructed, which requires extensive specialised civil engineering measures. The excavations for the cut-and-cover tunnel sections are supported by piled walls, nailed walls and walls with walers. In addition, extensive piled foundations are being provided for the open-air sections using the continuous flight auger (CFA) method. There is also soil nailing along the existing tracks and temporary and permanent anchoring. The article gives a brief overview of the project and describes examples of the specialised civil engineering methods used through the example of two structures.Original Abstract: Die Ausbaustrecke (ABS) Hanau-Nantenbach ist Teil der rund 112 km langen Main-Spessart-Bahn zwischen Hanau und Wuerzburg. Die Strecke verbindet als eine zentrale Achse des Fern- und Gueterverkehrs die Wirtschaftszentren des Rhein-Main-Gebietes mit Wuerzburg und der Region Franken und zaehlt mit ueber 200 Zuegen taeglich zu den am staerksten frequentierten Trassen im Netz der Deutschen Bahn. Kernmasnahme des Projekts ist die Umfahrung des rund 160 Jahre alten Schwarzkopftunnels zwischen Laufach und Heigenbruecken. Fuer die Umfahrung des Schwarzkopftunnels werden vier neue Tunnel teilweise in offener Bauweise errichtet. Dabei sind umfangreiche Spezialtiefbaumasnahmen zu erbringen. Die Baugruben fuer die offenen Tunnelabschnitte werden mit Pfahlwaenden, Nagel- und Verbauwaenden gesichert. Auserdem wird fuer die Bahndaemme der neuen Zugtrasse eine umfassende Pfahlgruendung im Schneckenortbeton-Verfahren (SOB-Verfahren) ausgefuehrt. Dazu kommen Bodenvernagelungen entlang der Bestandsgleise sowie Aussteifungen und temporaere sowie dauerhafte Verankerungen. Der Beitrag gibt eine kurze Projektuebersicht und zeigt anhand zweier Bauwerke die durchgefuehrten Spezialtiefbauarbeiten beispielhaft auf.
ISSN:1865-7362
1865-7389
DOI:10.1002/geot.201510012