Investigation of the flow behavior of wrought magnesium alloy AZ31 using layer compression and tensile tests
Today design of metal forming processes is often supported by numerical simulation. To obtain realistic simulation results, the used material models need accurate material parameters from the material characterization. Magnesium alloys in particular are not yet sufficiently investigated. Therefore,...
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Veröffentlicht in: | Materialwissenschaft und Werkstofftechnik 2013-09, Vol.44 (9), p.760-767 |
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Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
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Zusammenfassung: | Today design of metal forming processes is often supported by numerical simulation. To obtain realistic simulation results, the used material models need accurate material parameters from the material characterization. Magnesium alloys in particular are not yet sufficiently investigated. Therefore, their material parameters are scarce in literature. Especially determination of flow curves at higher degrees of deformation represents a challenge, but is necessary in order to describe the characteristic hardening and softening, as they occur in magnesium materials at elevated temperature of forming process. In this paper, an approach for the determination of a combined hardening curve from a tensile test and a layer compression test is presented. For this purpose, the corresponding values are recorded experimentally and evaluated based on the principle of the plastic work equivalence.Original Abstract: Die Prozessauslegung von Umformprozessen wird durch Simulationssoftware unterstuetzt. Um realitaetsnahe Simulationsergebnisse zu erhalten, muessen die verwendeten Werkstoffmodelle jedoch mit Hilfe einer umfangreichen Werkstoffcharakterisierung aufgebaut werden. Insbesondere Magnesiumknetlegierungen sind hierbei noch nicht ausreichend untersucht. Besonders die Aufnahmen von Flieskurven bis zu hoheren Umformgraden stellt eine Herausforderung dar. Dies ist jedoch notwendig, um die charakteristischen Verfestigungs- und Entfestigungsvorgaenge zu beschreiben, wie sie bei Magnesiumwerkstoffen unter Belastung auftreten. In diesem Beitrag wird hierzu als Losungsansatz die Ermittlung einer kombinierten temperaturabhaengigen Flieskurve aus dem Zug- und dem Schichtstauchversuch vorgestellt. Hierfuer werden die entsprechenden Werte experimentell aufgenommen, ausgewertet und mit Hilfe eines Arbeitsansatzes verknuepft. Anschliesend wird die Anwendbarkeit in einem kommerziellen Finite-Elemente-Programm untersucht. |
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ISSN: | 0933-5137 1521-4052 |
DOI: | 10.1002/mawe.201300120 |