Evaluation of an Inner Shelf Site off Tauranga Harbour, New Zealand, for Disposal of Muddy-Sandy Dredged Sediments

A planned extension of the Port of Tauranga requires capital dredging of material containing significant amounts of silt and clay. The existing disposal ground located about 4 km offshore in water depths of 15 to 25 m, is unsuitable as it was designed for slow migration of predominantly sandy materi...

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Veröffentlicht in:Journal of coastal research 1999-06, Vol.15 (3), p.830-838
Hauptverfasser: Klaus H. Michels, Healy, Terry R.
Format: Artikel
Sprache:eng
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Beschreibung
Zusammenfassung:A planned extension of the Port of Tauranga requires capital dredging of material containing significant amounts of silt and clay. The existing disposal ground located about 4 km offshore in water depths of 15 to 25 m, is unsuitable as it was designed for slow migration of predominantly sandy materials onshore to nourish the adjacent beaches. Investigation for a new disposal site involved consideration of alternatives, but the "best practical option" selected was offshore of the existing ground in water depths of 28-33 m. Site research included side scan sonar imagery of the sea floor, sediment sampling by SCUBA diving, and deployment of a current meter for several weeks during the spring season to obtain background hydrodynamic data. Analysis of the data indicated that motion of medium to coarse sands occurs during periods of high swell conditions. Calculations of potential transport of discrete mud "clasts" suggest that small units ($\lesssim cm$) may move under large waves ($T_s = 11 s$,$H_s = 1.6 m$), but larger mud "clasts" would be stable. It is expected that the existing high disposal mound immediately shoreward of the proposed new disposal ground would hinder onshore migration of muddy clasts. ///$F\ddot{u}r$eine geplante Erweiterung des Hafens von Tauranga/Neuseeland ist es erstmals erforderlich,$koh\ddot{a}sive$Sedimente mit einem erheblichen Anteil an Silt und Ton auszubaggern. Dieses Material kann nicht mehr, wie bisher, auf einer Deponie ca. 4 km von der$K\ddot{u}ste$entfernt in einer Wassertiefe von 15 bis 25 m abgelagert werden, da diese so konzipiert wurde,$da\beta$das auf ihr abgelagerte Sediment langsam kiistenwarts wandert, um das Sandvolumen der angrenzenden$Str\ddot{a}nde$zu$erg\ddot{a}nzen$. Daher wurde die Eignung eines Ablagerungsgebiets in der seewartigen Verlangerung der bisher benutzten Deponie$f\ddot{u}r$das Baggergut aus dem Hafen untersucht. Im$Fr\ddot{u}hjahr$1997 wurde in diesem Gebiet eine Seitensichtsonar-Vermessung$durchgef\ddot{u}hrt$und die$Sedimentoberfl\ddot{a}che$in mehreren$Tauchg\ddot{a}ngen$beprobt.$Erg\ddot{a}nzt$wurden diese Untersuchungen durch die Verankerung eines$Str\ddot{o}mungsmessers$ $f\ddot{u}r$mehrere Wochen, um eine Vorstellung der hydrodynamischen$Verh\ddot{a}ltnisse$dieses Gebiets zu bekommen. Die Ergebnisse aus diesen Untersuchungen zeigen,$da\beta$die$nat\ddot{u}rlich$vorkommenden mittel-und$grobk\ddot{o}rnigen$Sande im wesentlichen nur$w\ddot{a}hrend$Phasen starken Wellengangs mobil zu werden beg
ISSN:0749-0208
1551-5036