Nonlinear analysis of concrete shells including effects of normal and transverse shear stresses

The previously developed numerical model of the authors for the analysis of conventional reinforced and prestressed concrete shells under short‐term and long‐term loading was improved by including the effects of transverse shear stresses on the shell failure. The 9‐node degenerated shell element wit...

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Veröffentlicht in:Materialwissenschaft und Werkstofftechnik 2014-04, Vol.45 (4), p.258-268
Hauptverfasser: Matešan, D., Radnić, J., Baloević, G., Smilović, M.
Format: Artikel
Sprache:eng
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Beschreibung
Zusammenfassung:The previously developed numerical model of the authors for the analysis of conventional reinforced and prestressed concrete shells under short‐term and long‐term loading was improved by including the effects of transverse shear stresses on the shell failure. The 9‐node degenerated shell element with the layered material model through the thickness of the shell was used. The reinforcement was modelled as a separate layer. To include the effect of transverse shear stresses on the shell failure, the failure criterion for concrete and longitudinal reinforcement was defined by a relation of transverse shear stresses and normal stresses in two mutually perpendicular vertical planes. The total transverse shear bearing capacity of the shell cross‐section is obtained by summing up the concrete and reinforcement contributions. The developed numerical model and appropriate software were verified based on experimental tests. Das von den Autoren kürzlich entwickelte numerische Modell zur Analyse von konventionell verstärkten und vorgespannten Betonschalen unter Kurzzeit‐ und Langzeitbelastung wurde durch Berücksichtigung der Effekte in Folge der Querschubspannungen verbessert. Das degenerierte Schalenelement mit 9 Knoten mit einem schichtweisen Materialmodell über die Dicke wurde verwendet. Die Verstärkung wurde als eine eigene Schicht modelliert. Um die Effekte der Querschubschubspannungen auf das Schalenversagen zu berücksichtigen, wurde ein Versagenskriterium für Beton und die Längsverstärkung definiert, die die Querschubschubspannungen und die Normalspannungen in zwei zueinander senkrechten Ebenen beinhaltet. Die gesamte Lasttragfähigkeit auf Grund des Querschubs wird durch Summation der Beiträge von Beton und Verstärkung erhalten. Das entwickelte numerische Modell und das entsprechende Programm wurden mittels experimenteller Versuche verifiziert.
ISSN:0933-5137
1521-4052
DOI:10.1002/mawe.201400225