FAMILIES, SIMILARITIES AND MULTI‐FAITH FUTURES: RE‐IMAGINING ISLAM AND MUSLIMS IN LESSING AND NOVALIS

ABSTRACT In G. E Lessing's Nathan der Weise (1779) Muslims are represented alongside Jews and Christians. These relationships are framed in terms of shared human morality and the shared biology of family, expressed through physical resemblance, rather than through similarities or differences of...

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Veröffentlicht in:German life and letters 2023-07, Vol.76 (3), p.334-357
1. Verfasser: Hodkinson, James
Format: Artikel
Sprache:eng
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Beschreibung
Zusammenfassung:ABSTRACT In G. E Lessing's Nathan der Weise (1779) Muslims are represented alongside Jews and Christians. These relationships are framed in terms of shared human morality and the shared biology of family, expressed through physical resemblance, rather than through similarities or differences of faith. Ultimately, it is the biological fact of consanguine family, not religion, which forms the basis of future human relationships. The Early Romantic Novalis, by contrast, sketches a figurative, interfaith family in Heinrich von Ofterdingen (1801). This accommodates Christians and Muslims within a universal model of ‘aesthetic’ human religiosity, which nonetheless allows each faith to maintain distinctive, even mutually conflicting beliefs, and thus envisions a more pluralistic unity. Modelling interfaith relationships around familial similarities offers a tempting alternative to the mutual alienation and ‘othering’ of critical Orientalism, although this approach can fixate upon normative characteristics and deflect attention from the distinctiveness of differing faiths. Both writers locate their Muslim characters within differing trajectories of historical progress: for Lessing, humanity's future is grounded in a common humanity rooted in shared biology, with Islam rendered incidental or obscure, whereas Novalis envisions a pluralistic, multi‐perspectival future, marked by shifting, re‐imaginable familial relationships, within which Muslims can retain core aspects of their faith. Zusammenfassung In Lessings Nathan der Weise (1779) treten Muslime neben Juden und Christen auf. Diese Beziehungen bleiben in gemeinsamer menschlicher Moralität und in der geteilten Biologie der Familienbeziehungen verankert. Dabei stehen physische Ähnlichkeiten, nicht die Glaubensähnlichkeiten bzw. ‐differenzen im Vordergrund, und die biologische Tatsache der Blutsverwandtschaft, nicht Religion, bildet die Grundlage künftiger, zwischenmenschlicher Beziehungen. Der Frühromantiker Novalis dagegen skizziert eine figurative, panreligiöse Familie in Heinrich von Ofterdingen (1801), und schließt Christen und Muslime in einem Universalmodell ‘ästhetischerʼ menschlicher Religiosität ein, lässt aber jeder Religion den Raum, eindeutige, sich gegenseitig ausschließende Glaubenslehren beizubehalten, und entwirft so eine Einigkeit, die auf größerem Pluralismus beruht. Die Darstellung interreligiöser Beziehungen im Kontext von Familienähnlichkeit kann zwar als eine verlockende Alternative zur gegen
ISSN:0016-8777
1468-0483
DOI:10.1111/glal.12379