The Anachronic Madonna Lactans: Impersonations of the Nursing Virgin by Cindy Sherman, Catherine Opie, and Vanessa Beecroft

This article examines Cindy Sherman’s (1989), Catherine Opie’s (2004), and Vanessa Beecroft’s or (2006) in relation to the medieval and Renaissance artworks these photos quote and re-instantiate: Jean Fouquet’s (1452–1455); Ambrogio Lorenzetti’s (1325–1335) and Leonardo da Vinci’s (1490s); and Tino...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Zeitschrift für Kunstgeschichte 2021-09, Vol.84 (3), p.408-440
1. Verfasser: Sperling, Jutta
Format: Artikel
Sprache:eng
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Beschreibung
Zusammenfassung:This article examines Cindy Sherman’s (1989), Catherine Opie’s (2004), and Vanessa Beecroft’s or (2006) in relation to the medieval and Renaissance artworks these photos quote and re-instantiate: Jean Fouquet’s (1452–1455); Ambrogio Lorenzetti’s (1325–1335) and Leonardo da Vinci’s (1490s); and Tino di Camaino’s (1321) and Jan van Eyck’s (1436), respectively. This juxtaposition — framed by reference to Alexander Nagel’s and Christopher Wood’s concept of “anachronism” and to Aby Warburg’s notion of the Pathosformel — helps us ask new questions and gain new insights about the “old masters” under discussion.
ISSN:0044-2992
2569-1619
DOI:10.1515/ZKG-2021-3005