Teaching Practical Theology: Introducing Six Perspectives

In April 2006, the Association of Practical Theology (APT) in the United States hosted its biennial meeting at Vanderbilt University under the title, “Practical Theology and Its Sub-Disciplines: Pedagogies and Their Implications for Practical Theology.” Panel presentations from six areas (education,...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:International journal of practical theology 2008, Vol.12 (1), p.35-87
Hauptverfasser: Cahalan, Kathleen, Hess, Carol Lakey, Miller-McLemore, Bonnie
Format: Artikel
Sprache:eng
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
container_end_page 87
container_issue 1
container_start_page 35
container_title International journal of practical theology
container_volume 12
creator Cahalan, Kathleen
Hess, Carol Lakey
Miller-McLemore, Bonnie
description In April 2006, the Association of Practical Theology (APT) in the United States hosted its biennial meeting at Vanderbilt University under the title, “Practical Theology and Its Sub-Disciplines: Pedagogies and Their Implications for Practical Theology.” Panel presentations from six areas (education, worship, pastoral care, homiletics, leadership, and social mission) explored the distinctive character of teaching in each sub-discipline, what they hold in common with other fields, and broader connections to practical theology as a whole. Those six presentations are the central essays of this article. A brief, jointly-authored essay introduces the situation and themes of the APT meeting, while a concluding essay by the same group of authors names the commonalities and differences among the sub-disciplines, as well as questions for further teaching and research raised by this collection of essays. Im April 2006 fand an der Vanderbilt University der im Abstand von zwei Jahren regelmäßig stattfindende Kongress der US-amerikanischen Association of Practical Theology (APT) unter dem Thema „Praktische Theologie und ihre Subdisziplinen: Pädagogik und ihre Folgen für die Praktische Theologie“ statt. Plenumsvorträge aus sechs Disziplinen (Religionspädagogik, Liturgik, Poimenik, Homiletik, Pastoraltheologie/Kybernetik sowie Diakonie) ergründeten den spezifischen Charakter der Lehre in jeder dieser Disziplinen, die Gemeinsamkeiten mit anderen Bereichen ebenso wie die grundsätzlichen Verbindungen zur Praktischen Theologie als Ganzer. Diese sechs Vorträge stellen den zentralen Teil dieses Beitrags dar. Ein kurzer, gemeinsam verfasster Abschnitt führt in die Situation und die Themen des APT-Kongresses ein, während ein abschließender Abschnitt derselben Autorengemeinschaft die Gemeinsamkeiten und Unterschiede innerhalb der Subdisziplinen benennt und Perspektiven für die zukünftige Lehre und Forschung herausarbeitet, die durch diese Aufsätze eröffnet werden.
doi_str_mv 10.1515/IJPT.2008.4
format Article
fullrecord <record><control><sourceid>proquest_cross</sourceid><recordid>TN_cdi_proquest_journals_205157552</recordid><sourceformat>XML</sourceformat><sourcesystem>PC</sourcesystem><sourcerecordid>1626338511</sourcerecordid><originalsourceid>FETCH-LOGICAL-c335t-40afd11fa3627252a93bfb70214984c2e64098aefb7f89dbc2a23e2c835946513</originalsourceid><addsrcrecordid>eNo9kE1PwkAQhjdGExE9-Qcar6Y4-9muNwOiGIw1VD1ulmULxUrrbjHw790G42km8z6ZyTwIXWIYYI75zeQpywcEIB2wI9TDApNYJiI9Dj2jEAtJ8Ck6834NQKkE0UMyt9qsys0yypw2bWl0FeUrW1f1cn8bTTatqxdb0-Wzchdl1vnGBuzH-nN0UujK24u_2kdv4_t8-BhPXx4mw7tpbCjlbcxAFwuMC00FSQgnWtJ5MU-AYCZTZogVDGSqbZgVqVzMDdGEWmJSyiUTHNM-ujrsbVz9vbW-Vet66zbhpCIQnk44JwG6PkDG1d47W6jGlV_a7RUG1alRnRrVqVEs0PGBLn1rd_-odp9KJDTh6jVnagzZ-8fzaKZG9BfygmRy</addsrcrecordid><sourcetype>Aggregation Database</sourcetype><iscdi>true</iscdi><recordtype>article</recordtype><pqid>205157552</pqid></control><display><type>article</type><title>Teaching Practical Theology: Introducing Six Perspectives</title><source>De Gruyter journals</source><creator>Cahalan, Kathleen ; Hess, Carol Lakey ; Miller-McLemore, Bonnie</creator><creatorcontrib>Cahalan, Kathleen ; Hess, Carol Lakey ; Miller-McLemore, Bonnie</creatorcontrib><description>In April 2006, the Association of Practical Theology (APT) in the United States hosted its biennial meeting at Vanderbilt University under the title, “Practical Theology and Its Sub-Disciplines: Pedagogies and Their Implications for Practical Theology.” Panel presentations from six areas (education, worship, pastoral care, homiletics, leadership, and social mission) explored the distinctive character of teaching in each sub-discipline, what they hold in common with other fields, and broader connections to practical theology as a whole. Those six presentations are the central essays of this article. A brief, jointly-authored essay introduces the situation and themes of the APT meeting, while a concluding essay by the same group of authors names the commonalities and differences among the sub-disciplines, as well as questions for further teaching and research raised by this collection of essays. Im April 2006 fand an der Vanderbilt University der im Abstand von zwei Jahren regelmäßig stattfindende Kongress der US-amerikanischen Association of Practical Theology (APT) unter dem Thema „Praktische Theologie und ihre Subdisziplinen: Pädagogik und ihre Folgen für die Praktische Theologie“ statt. Plenumsvorträge aus sechs Disziplinen (Religionspädagogik, Liturgik, Poimenik, Homiletik, Pastoraltheologie/Kybernetik sowie Diakonie) ergründeten den spezifischen Charakter der Lehre in jeder dieser Disziplinen, die Gemeinsamkeiten mit anderen Bereichen ebenso wie die grundsätzlichen Verbindungen zur Praktischen Theologie als Ganzer. Diese sechs Vorträge stellen den zentralen Teil dieses Beitrags dar. Ein kurzer, gemeinsam verfasster Abschnitt führt in die Situation und die Themen des APT-Kongresses ein, während ein abschließender Abschnitt derselben Autorengemeinschaft die Gemeinsamkeiten und Unterschiede innerhalb der Subdisziplinen benennt und Perspektiven für die zukünftige Lehre und Forschung herausarbeitet, die durch diese Aufsätze eröffnet werden.</description><identifier>ISSN: 1430-6921</identifier><identifier>EISSN: 1612-9768</identifier><identifier>DOI: 10.1515/IJPT.2008.4</identifier><language>eng</language><publisher>Berlin: Walter de Gruyter GmbH &amp; Co. KG</publisher><subject>Curricula ; Essays ; Religious education ; Teaching methods ; Theological schools ; Theology</subject><ispartof>International journal of practical theology, 2008, Vol.12 (1), p.35-87</ispartof><rights>Copyright Walter De Gruyter &amp; Company 2008</rights><lds50>peer_reviewed</lds50><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed><citedby>FETCH-LOGICAL-c335t-40afd11fa3627252a93bfb70214984c2e64098aefb7f89dbc2a23e2c835946513</citedby></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><link.rule.ids>314,776,780,4009,27902,27903,27904</link.rule.ids></links><search><creatorcontrib>Cahalan, Kathleen</creatorcontrib><creatorcontrib>Hess, Carol Lakey</creatorcontrib><creatorcontrib>Miller-McLemore, Bonnie</creatorcontrib><title>Teaching Practical Theology: Introducing Six Perspectives</title><title>International journal of practical theology</title><addtitle>International Journal of Practical Theology</addtitle><description>In April 2006, the Association of Practical Theology (APT) in the United States hosted its biennial meeting at Vanderbilt University under the title, “Practical Theology and Its Sub-Disciplines: Pedagogies and Their Implications for Practical Theology.” Panel presentations from six areas (education, worship, pastoral care, homiletics, leadership, and social mission) explored the distinctive character of teaching in each sub-discipline, what they hold in common with other fields, and broader connections to practical theology as a whole. Those six presentations are the central essays of this article. A brief, jointly-authored essay introduces the situation and themes of the APT meeting, while a concluding essay by the same group of authors names the commonalities and differences among the sub-disciplines, as well as questions for further teaching and research raised by this collection of essays. Im April 2006 fand an der Vanderbilt University der im Abstand von zwei Jahren regelmäßig stattfindende Kongress der US-amerikanischen Association of Practical Theology (APT) unter dem Thema „Praktische Theologie und ihre Subdisziplinen: Pädagogik und ihre Folgen für die Praktische Theologie“ statt. Plenumsvorträge aus sechs Disziplinen (Religionspädagogik, Liturgik, Poimenik, Homiletik, Pastoraltheologie/Kybernetik sowie Diakonie) ergründeten den spezifischen Charakter der Lehre in jeder dieser Disziplinen, die Gemeinsamkeiten mit anderen Bereichen ebenso wie die grundsätzlichen Verbindungen zur Praktischen Theologie als Ganzer. Diese sechs Vorträge stellen den zentralen Teil dieses Beitrags dar. Ein kurzer, gemeinsam verfasster Abschnitt führt in die Situation und die Themen des APT-Kongresses ein, während ein abschließender Abschnitt derselben Autorengemeinschaft die Gemeinsamkeiten und Unterschiede innerhalb der Subdisziplinen benennt und Perspektiven für die zukünftige Lehre und Forschung herausarbeitet, die durch diese Aufsätze eröffnet werden.</description><subject>Curricula</subject><subject>Essays</subject><subject>Religious education</subject><subject>Teaching methods</subject><subject>Theological schools</subject><subject>Theology</subject><issn>1430-6921</issn><issn>1612-9768</issn><fulltext>true</fulltext><rsrctype>article</rsrctype><creationdate>2008</creationdate><recordtype>article</recordtype><sourceid>88H</sourceid><sourceid>ABUWG</sourceid><sourceid>AFKRA</sourceid><sourceid>AZQEC</sourceid><sourceid>BENPR</sourceid><sourceid>CCPQU</sourceid><sourceid>DWQXO</sourceid><sourceid>GNUQQ</sourceid><sourceid>M2N</sourceid><recordid>eNo9kE1PwkAQhjdGExE9-Qcar6Y4-9muNwOiGIw1VD1ulmULxUrrbjHw790G42km8z6ZyTwIXWIYYI75zeQpywcEIB2wI9TDApNYJiI9Dj2jEAtJ8Ck6834NQKkE0UMyt9qsys0yypw2bWl0FeUrW1f1cn8bTTatqxdb0-Wzchdl1vnGBuzH-nN0UujK24u_2kdv4_t8-BhPXx4mw7tpbCjlbcxAFwuMC00FSQgnWtJ5MU-AYCZTZogVDGSqbZgVqVzMDdGEWmJSyiUTHNM-ujrsbVz9vbW-Vet66zbhpCIQnk44JwG6PkDG1d47W6jGlV_a7RUG1alRnRrVqVEs0PGBLn1rd_-odp9KJDTh6jVnagzZ-8fzaKZG9BfygmRy</recordid><startdate>2008</startdate><enddate>2008</enddate><creator>Cahalan, Kathleen</creator><creator>Hess, Carol Lakey</creator><creator>Miller-McLemore, Bonnie</creator><general>Walter de Gruyter GmbH &amp; Co. KG</general><general>Walter de Gruyter GmbH</general><scope>BSCLL</scope><scope>AAYXX</scope><scope>CITATION</scope><scope>3V.</scope><scope>7XB</scope><scope>88H</scope><scope>8FK</scope><scope>ABUWG</scope><scope>AFKRA</scope><scope>AZQEC</scope><scope>BENPR</scope><scope>CCPQU</scope><scope>DWQXO</scope><scope>GNUQQ</scope><scope>M2N</scope><scope>PQEST</scope><scope>PQQKQ</scope><scope>PQUKI</scope><scope>PRINS</scope><scope>Q9U</scope></search><sort><creationdate>2008</creationdate><title>Teaching Practical Theology: Introducing Six Perspectives</title><author>Cahalan, Kathleen ; Hess, Carol Lakey ; Miller-McLemore, Bonnie</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-LOGICAL-c335t-40afd11fa3627252a93bfb70214984c2e64098aefb7f89dbc2a23e2c835946513</frbrgroupid><rsrctype>articles</rsrctype><prefilter>articles</prefilter><language>eng</language><creationdate>2008</creationdate><topic>Curricula</topic><topic>Essays</topic><topic>Religious education</topic><topic>Teaching methods</topic><topic>Theological schools</topic><topic>Theology</topic><toplevel>peer_reviewed</toplevel><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Cahalan, Kathleen</creatorcontrib><creatorcontrib>Hess, Carol Lakey</creatorcontrib><creatorcontrib>Miller-McLemore, Bonnie</creatorcontrib><collection>Istex</collection><collection>CrossRef</collection><collection>ProQuest Central (Corporate)</collection><collection>ProQuest Central (purchase pre-March 2016)</collection><collection>Religion Database (Alumni Edition)</collection><collection>ProQuest Central (Alumni) (purchase pre-March 2016)</collection><collection>ProQuest Central (Alumni Edition)</collection><collection>ProQuest Central UK/Ireland</collection><collection>ProQuest Central Essentials</collection><collection>ProQuest Central</collection><collection>ProQuest One Community College</collection><collection>ProQuest Central Korea</collection><collection>ProQuest Central Student</collection><collection>Religion Database</collection><collection>ProQuest One Academic Eastern Edition (DO NOT USE)</collection><collection>ProQuest One Academic</collection><collection>ProQuest One Academic UKI Edition</collection><collection>ProQuest Central China</collection><collection>ProQuest Central Basic</collection><jtitle>International journal of practical theology</jtitle></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext</fulltext></delivery><addata><au>Cahalan, Kathleen</au><au>Hess, Carol Lakey</au><au>Miller-McLemore, Bonnie</au><format>journal</format><genre>article</genre><ristype>JOUR</ristype><atitle>Teaching Practical Theology: Introducing Six Perspectives</atitle><jtitle>International journal of practical theology</jtitle><addtitle>International Journal of Practical Theology</addtitle><date>2008</date><risdate>2008</risdate><volume>12</volume><issue>1</issue><spage>35</spage><epage>87</epage><pages>35-87</pages><issn>1430-6921</issn><eissn>1612-9768</eissn><abstract>In April 2006, the Association of Practical Theology (APT) in the United States hosted its biennial meeting at Vanderbilt University under the title, “Practical Theology and Its Sub-Disciplines: Pedagogies and Their Implications for Practical Theology.” Panel presentations from six areas (education, worship, pastoral care, homiletics, leadership, and social mission) explored the distinctive character of teaching in each sub-discipline, what they hold in common with other fields, and broader connections to practical theology as a whole. Those six presentations are the central essays of this article. A brief, jointly-authored essay introduces the situation and themes of the APT meeting, while a concluding essay by the same group of authors names the commonalities and differences among the sub-disciplines, as well as questions for further teaching and research raised by this collection of essays. Im April 2006 fand an der Vanderbilt University der im Abstand von zwei Jahren regelmäßig stattfindende Kongress der US-amerikanischen Association of Practical Theology (APT) unter dem Thema „Praktische Theologie und ihre Subdisziplinen: Pädagogik und ihre Folgen für die Praktische Theologie“ statt. Plenumsvorträge aus sechs Disziplinen (Religionspädagogik, Liturgik, Poimenik, Homiletik, Pastoraltheologie/Kybernetik sowie Diakonie) ergründeten den spezifischen Charakter der Lehre in jeder dieser Disziplinen, die Gemeinsamkeiten mit anderen Bereichen ebenso wie die grundsätzlichen Verbindungen zur Praktischen Theologie als Ganzer. Diese sechs Vorträge stellen den zentralen Teil dieses Beitrags dar. Ein kurzer, gemeinsam verfasster Abschnitt führt in die Situation und die Themen des APT-Kongresses ein, während ein abschließender Abschnitt derselben Autorengemeinschaft die Gemeinsamkeiten und Unterschiede innerhalb der Subdisziplinen benennt und Perspektiven für die zukünftige Lehre und Forschung herausarbeitet, die durch diese Aufsätze eröffnet werden.</abstract><cop>Berlin</cop><pub>Walter de Gruyter GmbH &amp; Co. KG</pub><doi>10.1515/IJPT.2008.4</doi><tpages>53</tpages><oa>free_for_read</oa></addata></record>
fulltext fulltext
identifier ISSN: 1430-6921
ispartof International journal of practical theology, 2008, Vol.12 (1), p.35-87
issn 1430-6921
1612-9768
language eng
recordid cdi_proquest_journals_205157552
source De Gruyter journals
subjects Curricula
Essays
Religious education
Teaching methods
Theological schools
Theology
title Teaching Practical Theology: Introducing Six Perspectives
url https://sfx.bib-bvb.de/sfx_tum?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2025-01-24T22%3A54%3A56IST&url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=infofi/fmt:kev:mtx:ctx&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com:primo3-Article-proquest_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Teaching%20Practical%20Theology:%20Introducing%20Six%20Perspectives&rft.jtitle=International%20journal%20of%20practical%20theology&rft.au=Cahalan,%20Kathleen&rft.date=2008&rft.volume=12&rft.issue=1&rft.spage=35&rft.epage=87&rft.pages=35-87&rft.issn=1430-6921&rft.eissn=1612-9768&rft_id=info:doi/10.1515/IJPT.2008.4&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E1626338511%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E&disable_directlink=true&sfx.directlink=off&sfx.report_link=0&rft_id=info:oai/&rft_pqid=205157552&rft_id=info:pmid/&rfr_iscdi=true