Teaching Practical Theology: Introducing Six Perspectives
In April 2006, the Association of Practical Theology (APT) in the United States hosted its biennial meeting at Vanderbilt University under the title, “Practical Theology and Its Sub-Disciplines: Pedagogies and Their Implications for Practical Theology.” Panel presentations from six areas (education,...
Gespeichert in:
Veröffentlicht in: | International journal of practical theology 2008, Vol.12 (1), p.35-87 |
---|---|
Hauptverfasser: | , , |
Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Zusammenfassung: | In April 2006, the Association of Practical Theology (APT) in the United States hosted its biennial meeting at Vanderbilt University under the title, “Practical Theology and Its Sub-Disciplines: Pedagogies and Their Implications for Practical Theology.” Panel presentations from six areas (education, worship, pastoral care, homiletics, leadership, and social mission) explored the distinctive character of teaching in each sub-discipline, what they hold in common with other fields, and broader connections to practical theology as a whole. Those six presentations are the central essays of this article. A brief, jointly-authored essay introduces the situation and themes of the APT meeting, while a concluding essay by the same group of authors names the commonalities and differences among the sub-disciplines, as well as questions for further teaching and research raised by this collection of essays.
Im April 2006 fand an der Vanderbilt University der im Abstand von zwei Jahren regelmäßig stattfindende Kongress der US-amerikanischen Association of Practical Theology (APT) unter dem Thema „Praktische Theologie und ihre Subdisziplinen: Pädagogik und ihre Folgen für die Praktische Theologie“ statt. Plenumsvorträge aus sechs Disziplinen (Religionspädagogik, Liturgik, Poimenik, Homiletik, Pastoraltheologie/Kybernetik sowie Diakonie) ergründeten den spezifischen Charakter der Lehre in jeder dieser Disziplinen, die Gemeinsamkeiten mit anderen Bereichen ebenso wie die grundsätzlichen Verbindungen zur Praktischen Theologie als Ganzer. Diese sechs Vorträge stellen den zentralen Teil dieses Beitrags dar. Ein kurzer, gemeinsam verfasster Abschnitt führt in die Situation und die Themen des APT-Kongresses ein, während ein abschließender Abschnitt derselben Autorengemeinschaft die Gemeinsamkeiten und Unterschiede innerhalb der Subdisziplinen benennt und Perspektiven für die zukünftige Lehre und Forschung herausarbeitet, die durch diese Aufsätze eröffnet werden. |
---|---|
ISSN: | 1430-6921 1612-9768 |
DOI: | 10.1515/IJPT.2008.4 |