Napoleonisches Kaleidoskop: Interkulturalität, frührealistische Romantik-Kritik und Intermedialität in Wilhelm Hauffs Erzählung Das Bild des Kaisers (1827)1
Hauff's last novella, Das Bild des Kaisers, combines a poetological critique of Romanticism with multiperspectival remembrances of Napoleon. Hauff's manner of writing can be categorized in the sense of Fulleborn and Stockinger as Early Realism (Fruhrealismus). Hauff's novelistic ekphr...
Gespeichert in:
Veröffentlicht in: | Arcadia 2006-01, Vol.41 (1), p.29 |
---|---|
1. Verfasser: | |
Format: | Artikel |
Sprache: | ger |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Zusammenfassung: | Hauff's last novella, Das Bild des Kaisers, combines a poetological critique of Romanticism with multiperspectival remembrances of Napoleon. Hauff's manner of writing can be categorized in the sense of Fulleborn and Stockinger as Early Realism (Fruhrealismus). Hauff's novelistic ekphrasis turns Jacques-Lous David's painting into a narrative 'Bild des Kaisers'; bis representation of post-1821 German attitudes towards Napoleon are indebted to his critical reading of French literature. [PUBLICATION ABSTRACT] |
---|---|
ISSN: | 0003-7982 1613-0642 |