Children†™s Participation in Research: An Approach to Social Work Research
Recent decades have seen an increase in the number of studies involving children and based on participatory research methods and approaches. This rise has been both national and international, mirroring the expansion of the transdisciplinary, internationally rooted field of Childhood Studies. This a...
Gespeichert in:
Veröffentlicht in: | Österreichisches Jahrbuch für Soziale Arbeit 2021 (1), p.229-250 |
---|---|
Hauptverfasser: | , |
Format: | Artikel |
Sprache: | ger |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Zusammenfassung: | Recent decades have seen an increase in the number of studies involving children and based on participatory research methods and approaches. This rise has been both national and international, mirroring the expansion of the transdisciplinary, internationally rooted field of Childhood Studies. This article outlines three research projects and examines their varied approaches to research, ranging from the question of how participation in communicative practice can be reflected in data collection with children, to the implementation of child rights projects whose research design and data analysis take children†™s participation into account. The authors†™ intention is to draw the attention of the profession and discipline of social work to the significance of child-rights-centred research, and to stimulate its scrupulous advancement. The article underlines how important it is to demand children†™s participation and to empower children during participatory research processes complying with the obligatory implementation of children†™s rights. Purely protective patterns of conduct can be expanded into emancipatory processes of experience and education.
In den letzten Jahrzehnten haben Studien mit Kindern, die auf partizipativen Forschungsmethoden und -verfahren basieren, neben den transdisziplinären und international verankerten Childhood Studies auch im Bereich der Sozialen Arbeit national und international zugenommen. Dieser Artikel untersucht anhand der Skizzierung dreier Forschungsprojekte verschiedene Forschungszugänge beginnend von der Frage, wie Partizipation in der kommunikativen Praxis u.a. auch in der Datenerhebung mit Kindern reflektiert werden kann, bis hin zur Durchführung von kinderrechtsorientierten Projekten, die im Forschungsdesign und bei der Auswertung die Partizipation von Kindern berücksichtigen. Ansinnen der Autorinnen ist es, die Bedeutung kinderrechtszentrierter Forschung stärker in den Fokus der Profession und Disziplin der Sozialen Arbeit zu bringen und deren kritische Weiterentwicklung zu stimulieren. Hervorgehoben wird, wie die Forderung nach Beteiligung und Befähigung von Kindern in partizipativen Forschungsprozessen der verpflichtenden Umsetzung von Kinderrechten entspricht, rein protektive Haltungsmuster werden zu emanzipatorischen Erfahrungs- und Bildungsprozessen erweitert. |
---|---|
ISSN: | 2628-4502 |
DOI: | 10.30424/OEJS2103229 |