Riemanns Tonvorstellungen oder Hornbostels Melodiegestalten?: Handschins Blick auf die großen Synthesen

At the beginning of the twentieth century, Hugo Riemann (Leipzig) and the representatives of the Berlin school of music psychology (Stumpf, Hornbostel, and Lachmann) engaged in a fierce debate about the proper definition of the elements of music and basic musical processes. These discussions formed...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Archiv für Musikwissenschaft 2019-12, Vol.76 (4), p.268-279
1. Verfasser: Maier, Franz Michael
Format: Artikel
Sprache:ger
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Beschreibung
Zusammenfassung:At the beginning of the twentieth century, Hugo Riemann (Leipzig) and the representatives of the Berlin school of music psychology (Stumpf, Hornbostel, and Lachmann) engaged in a fierce debate about the proper definition of the elements of music and basic musical processes. These discussions formed the background for Jacques Handschin’s inquiry into the fundamental principles of music.
ISSN:0003-9292
2366-2794