Context and comprehension: a neurolinguistic and interactional approach to the understanding of semantic-pragmatic disorder
In the present study we provide thorough descriptions of two children with a semantic-pragmatic disorder, a subgroup within the group of specific and severe developmental language disorders, from a neurolinguistic and interactional perspective. We argue that the pragmatic problems, at least in these...
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Veröffentlicht in: | European journal of disorders of communication 1993-01, Vol.28 (2), p.117-140 |
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Hauptverfasser: | , |
Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
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Zusammenfassung: | In the present study we provide thorough descriptions of two children with a semantic-pragmatic disorder, a subgroup within the group of specific and severe developmental language disorders, from a neurolinguistic and interactional perspective. We argue that the pragmatic problems, at least in these two girls, are most probably secondary to their semantic'conceptual deficit. If sufficient contextual cues are provided comprehension is improved and, as a consequence, the pragmatic problems are reduced.
Au cours de la présente étude nous faisons la description systématique, du point de vue neurolinguistique et interactionnel, de deux enfants de sexe féminin souffrant de désordres sémantico-pragmatiques, ces derniers formant un sous-groupe au sein du groupe des désordres spécifiques les plus aigus du développement du langage. Nous avancons lˆhypothèse que, au moins chez ces deux enfants, les problèmes pragmatiques sont très probablement la conséquence de leur déficit sémantico-conceptuel. Dès que lˆon fournit suffisamment d'indices contextuels la compréhension s'améliore et lˆon assiste à la réduction des problèmes pragmatiques.
In der vorliegenden Studie geben wir eine eingehende Beschreibung, aus neurolinguistischer und interaktioneller Sicht, zweier Kinder mit einer semantisch-pragmatischen Storung - einer Unterart innerhalb der Gruppe von spezifischen, schweren sprachlichen Entwicklungsstorungen. Wir vertreten den Standpunkt, dafi die pragmatischen Probleme, zumindest bei diesen zwei Mddchen, wahrscheinlich eine sekundare Folge ihres semantischlkonzeptuellen Defizits sind. Wenn genugend Kontexthinweise gegeben werden, erhoht sich der Verstehensgrad, und folglich reduzieren sich die pragmatischen Probleme. |
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ISSN: | 1368-2822 0963-7273 1460-6984 |
DOI: | 10.3109/13682829309041461 |