Activity trails in the therapy of clinical depression: A randomized controlled equivalence trial/Bewegungsparcours in der Therapie klinischer Depression--eine randomisiert-kontrollierte Aquivalenzstudie

Objectives: Municipal activity trails may provide an attractive opportunity for the therapy of depressive patients and the chronically ill. Their effectivity in clinical settings, however, has not yet been studied.Methods: Patients (n = 45; 43 [+ or -] 13 years) with clinically confirmed depression...

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Veröffentlicht in:Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie 2017-06, Vol.63 (2), p.163
Hauptverfasser: Niederer, Daniel, Vogt, Lutz, Staschke, Volker, Maulbecker-Armstrong, Catharina, Beck, Volker, Banzer, Winfried
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Sprache:eng
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Zusammenfassung:Objectives: Municipal activity trails may provide an attractive opportunity for the therapy of depressive patients and the chronically ill. Their effectivity in clinical settings, however, has not yet been studied.Methods: Patients (n = 45; 43 [+ or -] 13 years) with clinically confirmed depression trained for the duration of their hospital stay on an activity trail or completed the standard physical therapy. Assignment was random. Prior to the subsequent intervention, the amount of depression (BDI-II), autonomous cardiac regulation ability (HRV), and health-related quality of life (SF36) were collected and analyzed for between-group differences using the 95 %-confidence intervals of the pre to post differences between groups.Results: Activity trail and standard therapy intervention showed at least equality for all outcomes assessed. Intervention-induced and clinically relevant improvements were found in BDI-II and in most scores of the SF-36, but not in the HRV.Conclusion: Activity trails represent an attractive and safe supplement to existing exercise programs in the rehabilitation of clinical depression.KeywordsDepression--Activity Trail--Health-Related Quality of Life--Exercise Therapy--Autonomic Cardiac RegulationFragestellung: Kommunale Bewegungsparcours stellen nicht nur eine dauerhaft genutzte Bewegungsgelegenheit dar, sondern scheinen ersten Resultaten zufolge auch fur Patienten und chronisch Kranke attraktiv. Ihre Effektivitat im klinischen Umfeld wurde bislang jedoch nicht untersucht.Methoden: Patienten (n = 45; 43 [+ or -] 13 Jahre) mit klinisch gesicherter Depression trainierten fur die Dauer ihres stationaren Aufenthaltes am Bewegungsparcours beziehungsweise absolvierten die Standard-Bewegungstherapie (randomisiert zugeordnet). Vor und nach der Intervention wurden das Ausmass der Depressivitat (BDI-II), die autonome kardiale Regulations fahigkeit (HRV) sowie die gesundheitsbezogene Lebensqualitat (SF-36) erhoben und mittels Vergleich der 95 %-Konfidenzintervalle der Differenzen von vor zu nach der Intervention auf Aquivalenz uberpruft.Ergebnisse: In allen erhobenen Parametern zeigte sich die Parcours-Gruppe der Standard-Bewegungstherapie mindestens ebenburtig. Interventionsinduzierte klinisch relevante Verbesserungen finden sich beim BDI-II sowie bei den meisten Scores des SF-36, nicht jedoch bei der autonomen kardialen Regulationsfahigkeit.Diskussion: Bewegungsparcours stellen eine attraktive, im laufenden Therapiespektrum realisierbare und
ISSN:1438-3608