Some aspects of the aesthetic culture of students: special report on the SIS

Results are presented on the basis of the student interval studies. The first part is about the use of the cultural and artistic possibilities of the university place. As determinants of the aesthetic culture of students at the university, the role of cultural and artistic requirements in the univer...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
1. Verfasser: Schauer, Heinz
Format: Web Resource
Sprache:ger
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext bestellen
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Beschreibung
Zusammenfassung:Results are presented on the basis of the student interval studies. The first part is about the use of the cultural and artistic possibilities of the university place. As determinants of the aesthetic culture of students at the university, the role of cultural and artistic requirements in the university education process and the promotion of the cultural life of students by the FDJ are examined. Results are followed for reading the literature. Issues of changing the interest of reading, the influence of the sectional climate on reading behavior and the connection between political-ideological attitudes and the need for reading, skills and reading behavior are addressed. Finally, it addresses aspects of the connection between aesthetic culture and life design among students. (ICE) Vorgelegt werden Ergebnisse auf der Basis der Studenten-Intervallstudien. Hierbei geht es zunächst um die Nutzung der kulturell-künstlerischen Möglichkeiten des Hochschulortes. Als Determinanten der ästhetischen Kultur der Studenten an der Hochschule werden im folgenden die Rolle der kulturell-künstlerischen Anforderungen im Hochschulausbildungsprozeß sowie die Förderung des kulturellen Lebens der Studenten durch die FDJ untersucht. Es schließen sich Ergebnisse zum Lesen schöngeistiger Literatur an. Behandelt werden Probleme der Veränderung des Leseinteresses, der Einfluß des Sektionsklimas auf das Leseverhalten und der Zusammenhang von politisch-ideologischen Einstellungen und Lesebedürfnis sowie von Fähigkeiten und Leseverhalten. Abschließend werden Aspekte des Zusammenhangs von ästhetischer Kultur und Lebensgestaltung bei Studenten angesprochen. (ICE)