A Cultural Psychological Approach to Analyze Intercultural Learning: Potential and Limits of the Structure Formation Technique

Der Beitrag stellt Ergebnisse einer multimethodalen, kulturpsychologischen Längsschnittstudie zur Erfassung interkultureller Lernprozessen vor, die auf einer Befragung deutscher Manager/innen und Student/innen in Taiwan beruhen. Während qualitative Interviews allgemeine Lebenserfahrungen im fremden...

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1. Verfasser: Weidemann, Doris
Format: Artikel
Sprache:eng ; ger
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description Der Beitrag stellt Ergebnisse einer multimethodalen, kulturpsychologischen Längsschnittstudie zur Erfassung interkultureller Lernprozessen vor, die auf einer Befragung deutscher Manager/innen und Student/innen in Taiwan beruhen. Während qualitative Interviews allgemeine Lebenserfahrungen im fremden Umfeld dokumentierten, zielte der Einsatz eines Strukturlegeverfahrens auf die Erfassung von Veränderungen subjektiven Wissens über das taiwanische/chinesische Konzept von "Gesicht wahren/verlieren". In einem zweiten Schritt werden die Ergebnisse einer Befragung von sieben Deutschen mit mehrjähriger Taiwan-Erfahrung vergleichend herangezogen und Unterschiede subjektiver Theorien über das "Gesicht wahren/verlieren" analysiert. Der Beitrag präsentiert die wichtigsten empirischen Befunde der dokumentierten Lernprozesse und diskutiert die Einsatzmöglichkeiten von Strukturlegeverfahren im Bereich interkultureller Forschung. Despite the huge interest in sojourner adjustment, there is still a lack of qualitative as well as of longitudinal research that would offer more detailed insights into intercultural learning processes during overseas stays. The present study aims to partly fill that gap by documenting changes in knowledge structures and general living experiences of fifteen German sojourners in Taiwan in a longitudinal, cultural-psychological study. As part of a multimethod design a structure formation technique was used to document subjective theories on giving/losing face and their changes over time. In a second step results from this study are compared to knowledge-structures of seven long-term German residents in Taiwan, and implications for the conceptualization of intercultural learning will be proposed. Finally, results from both studies serve to discuss the potential and limits of structure formation techniques in the field of intercultural communication research. A pesar del enorme interés en la residencia en el extranjero, todavía hay una falta de investigación longitudinal así como cualitativa que ofrezca más información detallada sobre los procesos de aprendizaje intercultural durante estancias en el extranjero. El presente estudio pretende llenar parcialmente este vacío mediante la documentación, en un estudio psicológico cultural y longitudinal, de los cambios en las estructuras de conocimiento y en las experiencias generales de vida de quince alemanes residentes en Taiwán. Como parte de un diseño multi-metodo se utilizó la técnica de formación de e
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Während qualitative Interviews allgemeine Lebenserfahrungen im fremden Umfeld dokumentierten, zielte der Einsatz eines Strukturlegeverfahrens auf die Erfassung von Veränderungen subjektiven Wissens über das taiwanische/chinesische Konzept von "Gesicht wahren/verlieren". In einem zweiten Schritt werden die Ergebnisse einer Befragung von sieben Deutschen mit mehrjähriger Taiwan-Erfahrung vergleichend herangezogen und Unterschiede subjektiver Theorien über das "Gesicht wahren/verlieren" analysiert. Der Beitrag präsentiert die wichtigsten empirischen Befunde der dokumentierten Lernprozesse und diskutiert die Einsatzmöglichkeiten von Strukturlegeverfahren im Bereich interkultureller Forschung. Despite the huge interest in sojourner adjustment, there is still a lack of qualitative as well as of longitudinal research that would offer more detailed insights into intercultural learning processes during overseas stays. The present study aims to partly fill that gap by documenting changes in knowledge structures and general living experiences of fifteen German sojourners in Taiwan in a longitudinal, cultural-psychological study. As part of a multimethod design a structure formation technique was used to document subjective theories on giving/losing face and their changes over time. In a second step results from this study are compared to knowledge-structures of seven long-term German residents in Taiwan, and implications for the conceptualization of intercultural learning will be proposed. Finally, results from both studies serve to discuss the potential and limits of structure formation techniques in the field of intercultural communication research. A pesar del enorme interés en la residencia en el extranjero, todavía hay una falta de investigación longitudinal así como cualitativa que ofrezca más información detallada sobre los procesos de aprendizaje intercultural durante estancias en el extranjero. El presente estudio pretende llenar parcialmente este vacío mediante la documentación, en un estudio psicológico cultural y longitudinal, de los cambios en las estructuras de conocimiento y en las experiencias generales de vida de quince alemanes residentes en Taiwán. Como parte de un diseño multi-metodo se utilizó la técnica de formación de estructura para documentar las teorías subjetivas de dar/perder la "cara" y sus cambios a lo largo del tiempo. En un segundo paso, se comparan los resultados de este estudio con las estructuras de conocimiento de siete alemanes residentes por largo tiempo en Taiwán, y se explican sus implicaciones para la conceptualización del aprendizaje intercultural. Por último, los resultados de ambos estudios sirven para discutir el potencial y los límites de las técnicas de formación de estructura en el ámbito de la investigación de la comunicación intercultural.</description><identifier>ISSN: 1438-5627</identifier><language>eng ; ger</language><subject>adjustment ; Allgemeines, spezielle Theorien und Schulen, Methoden, Entwicklung und Geschichte der Erziehungswissenschaft ; angewandte Psychologie ; Applied Psychology ; aprendizaje intercultural ; Asia ; Asien ; Basic Research, General Concepts and History of Education and Pedagogics ; Bildung und Erziehung ; China ; descriptive study ; deskriptive Studie ; Deutscher ; Deutschland ; Education ; empirical ; empirisch ; empirisch-qualitativ ; face ; Far East ; German ; Germany ; Gesicht ; implizite Theorien ; intercultural factors ; intercultural learning ; interkulturelle Faktoren ; interkulturelles Lernen ; lay theories ; learning process ; Lernprozess ; Manager ; Ostasien ; Psychologie ; Psychology ; qualitative empirical ; rostro ; structure formation technique ; Strukturlegetechnik ; Student ; subjective theories ; subjektive Theorien ; Taiwan ; Taiwán, China, ajuste ; teorías ingenuas ; teorías subjetivas ; técnica de formación de estructura</subject><creationdate>2009</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://data.europeana.eu/item/2048425/item_PUKOZUXJNVSSEIAPBCSAQPIN63FAT6AF$$EHTML$$P50$$Geuropeana$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>776,38496,75922</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://data.europeana.eu/item/2048425/item_PUKOZUXJNVSSEIAPBCSAQPIN63FAT6AF$$EView_record_in_Europeana$$FView_record_in_$$GEuropeana$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Weidemann, Doris</creatorcontrib><title>A Cultural Psychological Approach to Analyze Intercultural Learning: Potential and Limits of the Structure Formation Technique</title><description>Der Beitrag stellt Ergebnisse einer multimethodalen, kulturpsychologischen Längsschnittstudie zur Erfassung interkultureller Lernprozessen vor, die auf einer Befragung deutscher Manager/innen und Student/innen in Taiwan beruhen. 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The present study aims to partly fill that gap by documenting changes in knowledge structures and general living experiences of fifteen German sojourners in Taiwan in a longitudinal, cultural-psychological study. As part of a multimethod design a structure formation technique was used to document subjective theories on giving/losing face and their changes over time. In a second step results from this study are compared to knowledge-structures of seven long-term German residents in Taiwan, and implications for the conceptualization of intercultural learning will be proposed. Finally, results from both studies serve to discuss the potential and limits of structure formation techniques in the field of intercultural communication research. A pesar del enorme interés en la residencia en el extranjero, todavía hay una falta de investigación longitudinal así como cualitativa que ofrezca más información detallada sobre los procesos de aprendizaje intercultural durante estancias en el extranjero. El presente estudio pretende llenar parcialmente este vacío mediante la documentación, en un estudio psicológico cultural y longitudinal, de los cambios en las estructuras de conocimiento y en las experiencias generales de vida de quince alemanes residentes en Taiwán. Como parte de un diseño multi-metodo se utilizó la técnica de formación de estructura para documentar las teorías subjetivas de dar/perder la "cara" y sus cambios a lo largo del tiempo. En un segundo paso, se comparan los resultados de este estudio con las estructuras de conocimiento de siete alemanes residentes por largo tiempo en Taiwán, y se explican sus implicaciones para la conceptualización del aprendizaje intercultural. Por último, los resultados de ambos estudios sirven para discutir el potencial y los límites de las técnicas de formación de estructura en el ámbito de la investigación de la comunicación intercultural.</description><subject>adjustment</subject><subject>Allgemeines, spezielle Theorien und Schulen, Methoden, Entwicklung und Geschichte der Erziehungswissenschaft</subject><subject>angewandte Psychologie</subject><subject>Applied Psychology</subject><subject>aprendizaje intercultural</subject><subject>Asia</subject><subject>Asien</subject><subject>Basic Research, General Concepts and History of Education and Pedagogics</subject><subject>Bildung und Erziehung</subject><subject>China</subject><subject>descriptive study</subject><subject>deskriptive Studie</subject><subject>Deutscher</subject><subject>Deutschland</subject><subject>Education</subject><subject>empirical</subject><subject>empirisch</subject><subject>empirisch-qualitativ</subject><subject>face</subject><subject>Far East</subject><subject>German</subject><subject>Germany</subject><subject>Gesicht</subject><subject>implizite Theorien</subject><subject>intercultural factors</subject><subject>intercultural learning</subject><subject>interkulturelle Faktoren</subject><subject>interkulturelles Lernen</subject><subject>lay theories</subject><subject>learning process</subject><subject>Lernprozess</subject><subject>Manager</subject><subject>Ostasien</subject><subject>Psychologie</subject><subject>Psychology</subject><subject>qualitative empirical</subject><subject>rostro</subject><subject>structure formation technique</subject><subject>Strukturlegetechnik</subject><subject>Student</subject><subject>subjective theories</subject><subject>subjektive Theorien</subject><subject>Taiwan</subject><subject>Taiwán, China, ajuste</subject><subject>teorías ingenuas</subject><subject>teorías subjetivas</subject><subject>técnica de formación de estructura</subject><issn>1438-5627</issn><fulltext>true</fulltext><rsrctype>article</rsrctype><creationdate>2009</creationdate><recordtype>article</recordtype><sourceid>1GC</sourceid><recordid>eNqtjMFOwkAURbuQBVH-4f0AibalEHZjQ2OR4JAWY9g0k_FBJ5nOq9M3C1z47dZE_8DVzb05595E04c0Wc0XWbycRl8C8mA5eGVBDlfdkqWL0WMTfe9J6RaYQDhlr58IpWP0-o_fofLOuMsaJDE6NuOm3DvsTGd4ADoDtwgV-6BHAaEg3yk25KBG3TrzEfAumpyVHXD2m7fRttjU-dMcg6celVONJmtR_2hDE9-nqzReNIaxa-Tx-eV0fNvuX6tqUwr5mFfiIMt9lhSizkSR_OvZN1i2ZmU</recordid><startdate>2009</startdate><enddate>2009</enddate><creator>Weidemann, Doris</creator><scope>1GC</scope></search><sort><creationdate>2009</creationdate><title>A Cultural Psychological Approach to Analyze Intercultural Learning: Potential and Limits of the Structure Formation Technique</title><author>Weidemann, Doris</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-europeana_collections_2048425_item_PUKOZUXJNVSSEIAPBCSAQPIN63FAT6AF3</frbrgroupid><rsrctype>articles</rsrctype><prefilter>articles</prefilter><language>eng ; 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Während qualitative Interviews allgemeine Lebenserfahrungen im fremden Umfeld dokumentierten, zielte der Einsatz eines Strukturlegeverfahrens auf die Erfassung von Veränderungen subjektiven Wissens über das taiwanische/chinesische Konzept von "Gesicht wahren/verlieren". In einem zweiten Schritt werden die Ergebnisse einer Befragung von sieben Deutschen mit mehrjähriger Taiwan-Erfahrung vergleichend herangezogen und Unterschiede subjektiver Theorien über das "Gesicht wahren/verlieren" analysiert. Der Beitrag präsentiert die wichtigsten empirischen Befunde der dokumentierten Lernprozesse und diskutiert die Einsatzmöglichkeiten von Strukturlegeverfahren im Bereich interkultureller Forschung. Despite the huge interest in sojourner adjustment, there is still a lack of qualitative as well as of longitudinal research that would offer more detailed insights into intercultural learning processes during overseas stays. The present study aims to partly fill that gap by documenting changes in knowledge structures and general living experiences of fifteen German sojourners in Taiwan in a longitudinal, cultural-psychological study. As part of a multimethod design a structure formation technique was used to document subjective theories on giving/losing face and their changes over time. In a second step results from this study are compared to knowledge-structures of seven long-term German residents in Taiwan, and implications for the conceptualization of intercultural learning will be proposed. Finally, results from both studies serve to discuss the potential and limits of structure formation techniques in the field of intercultural communication research. A pesar del enorme interés en la residencia en el extranjero, todavía hay una falta de investigación longitudinal así como cualitativa que ofrezca más información detallada sobre los procesos de aprendizaje intercultural durante estancias en el extranjero. El presente estudio pretende llenar parcialmente este vacío mediante la documentación, en un estudio psicológico cultural y longitudinal, de los cambios en las estructuras de conocimiento y en las experiencias generales de vida de quince alemanes residentes en Taiwán. Como parte de un diseño multi-metodo se utilizó la técnica de formación de estructura para documentar las teorías subjetivas de dar/perder la "cara" y sus cambios a lo largo del tiempo. En un segundo paso, se comparan los resultados de este estudio con las estructuras de conocimiento de siete alemanes residentes por largo tiempo en Taiwán, y se explican sus implicaciones para la conceptualización del aprendizaje intercultural. 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