Making learning visible: Hatties meta-study and its significance for adult education teachers

The article pays tribute to Hattie’s meta-study “Making learning visible” from a practical perspective, especially from the perspective of further training course leaders in adult education. The author’s findings on the teacher’s learning effectiveness seem to be suitable. “Excellent Teachers” were...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
1. Verfasser: Ertel, Helmut
Format: Artikel
Sprache:ger
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext bestellen
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Beschreibung
Zusammenfassung:The article pays tribute to Hattie’s meta-study “Making learning visible” from a practical perspective, especially from the perspective of further training course leaders in adult education. The author’s findings on the teacher’s learning effectiveness seem to be suitable. “Excellent Teachers” were aware of their teaching activities and guided their teaching activities according to the logic of learning. Two examples explain which measures have a high impact on learning and how they can be implemented in adult education: the “clarity of the teacher” and the “formative evaluation of teaching.” Der Beitrag würdigt Hatties Metastudie "Lernen sichtbar machen" aus praktischer Perspektive, insbesondere aus Sicht der Fortbildung von Kursleitenden in der Erwachsenenbildung. Anschlussfähig erscheinen dem Autor v.a. Hatties Ergebnisse zur Lernwirksamkeit der Lehrperson. "Exzellente Lehrende" seien sich ihres Lehrhandelns bewusst und richteten ihr Lehrhandeln nach der Logik des Lernens aus. An zwei Beispielen wird erläutert, welche Maßnahmen eine hohe Effektstärke auf Lernen haben und wie sie praktisch in der Erwachsenenbildung umgesetzt werden können: die "Klarheit der Lehrperson" sowie die "Formative Evaluation des Unterrichts".
ISSN:0945-3164