TORSIONAL VIBRATION DAMPING DEVICE COMPRISING A FRICTION DEVICE HAVING FRICTION DISCS

Die Erfindung betrifft eine Drehschwingungsdämpfungsvorrichtung (1) für einen Antriebsstrang eines Kraftfahrzeuges, mit einer zur Verbindung mit einer Welle vorbereiteten Nabe (2), zwei Nabenflanschen (3, 4), die derart ausgebildet und auf die Nabe (2) abgestimmt eingesetzt sind, dass in Abhängigkei...

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Hauptverfasser: RÜBEL, Frank, LOTH, Martin
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator RÜBEL, Frank
LOTH, Martin
description Die Erfindung betrifft eine Drehschwingungsdämpfungsvorrichtung (1) für einen Antriebsstrang eines Kraftfahrzeuges, mit einer zur Verbindung mit einer Welle vorbereiteten Nabe (2), zwei Nabenflanschen (3, 4), die derart ausgebildet und auf die Nabe (2) abgestimmt eingesetzt sind, dass in Abhängigkeit einer Verdrehrichtung der Nabe (2) relativ zu den Nabenflanschen (3, 4) entweder ein erster Nabenflansch (3) oder ein zweiter Nabenflansch (4) drehmomentübertragend mit der Nabe (2) verbunden ist, mehreren Federeinheiten (5a, 5b), die den ersten Nabenflansch (3) und den zweiten Nabenflansch (4) indirekt relativ zueinander in Umfangsrichtung abstützen, und zwei relativ zu der Nabe (2) verdrehbar gelagerten Scheibenelementen (6, 7), wobei ein erstes Scheibenelement (6) axial benachbart zu dem ersten Nabenflansch (3) angeordnet und mittels einer ersten Reibeinrichtung (8) mit diesem ersten Nabenflansch (3) verbunden ist und ein zweites Scheibenelement (7) axial benachbart zu dem zweiten Nabenflansch (4) angeordnet und mittels einer zweiten Reibeinrichtung (9) mit diesem zweiten Nabenflansch (4) verbunden ist, wobei die erste Reibeinrichtung (8) und/oder die zweite Reibeinrichtung (9) zwei Reiblamellenpaare (10, 11) aufweisen/aufweist. The invention relates to a torsional vibration damping device (1) for a drive train of a motor vehicle, said damping device comprising: a hub (2) prepared for connection to a shaft; two hub flanges (3, 4) which are designed and fitted onto the hub (2) in such a way that, depending on a direction of rotation of the hub (2) relative to the hub flanges (3, 4), either a first hub flange (3) or a second hub flange (4) is connected to the hub (2) in a torque-transmitting manner; a plurality of spring units (5a, 5b) which indirectly support the first hub flange (3) and the second hub flange (4) relative to each other in the peripheral direction; and two disc elements (6, 7) which are rotatably mounted relative to the hub (2), wherein a first disc element (6) is positioned axially adjacent to the first hub flange (3) and is connected to said first hub flange (3) by means of a first friction device (8), and a second disc element (7) is positioned axially adjacent to the second hub flange (4) and is connected to said second hub flange (4) by means of a second friction device (9), wherein the first friction device (8) and/or the second friction device (9) has/have two pairs of friction discs (10, 11). L'invention concerne un dispositif d'amort
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The invention relates to a torsional vibration damping device (1) for a drive train of a motor vehicle, said damping device comprising: a hub (2) prepared for connection to a shaft; two hub flanges (3, 4) which are designed and fitted onto the hub (2) in such a way that, depending on a direction of rotation of the hub (2) relative to the hub flanges (3, 4), either a first hub flange (3) or a second hub flange (4) is connected to the hub (2) in a torque-transmitting manner; a plurality of spring units (5a, 5b) which indirectly support the first hub flange (3) and the second hub flange (4) relative to each other in the peripheral direction; and two disc elements (6, 7) which are rotatably mounted relative to the hub (2), wherein a first disc element (6) is positioned axially adjacent to the first hub flange (3) and is connected to said first hub flange (3) by means of a first friction device (8), and a second disc element (7) is positioned axially adjacent to the second hub flange (4) and is connected to said second hub flange (4) by means of a second friction device (9), wherein the first friction device (8) and/or the second friction device (9) has/have two pairs of friction discs (10, 11). L'invention concerne un dispositif d'amortissement de vibrations de torsion (1) pour une chaîne cinématique d'un véhicule à moteur, ledit dispositif d'amortissement comprenant : un moyeu (2) préparé pour être relié à un arbre ; deux brides de moyeu (3, 4) qui sont conçues et montées sur le moyeu (2) de telle sorte qu'en fonction d'une direction de rotation du moyeu (2) par rapport aux brides de moyeu (3, 4), soit une première bride de moyeu (3), soit une seconde bride de moyeu (4) est reliée au moyeu (2) par transmission de couple ; une pluralité d'unités ressort (5a, 5b) qui supportent indirectement la première bride de moyeu (3) et la seconde bride de moyeu (4) l'une par rapport à l'autre dans la direction périphérique ; et deux éléments disque (6, 7) qui sont montés rotatifs par rapport au moyeu (2), un premier élément disque (6) étant positionné axialement à côté de la première bride de moyeu (3) et étant relié à ladite première bride de moyeu (3) au moyen d'un premier dispositif de friction (8), et un second élément disque (7) étant positionné axialement à côté de la seconde bride de moyeu (4) et étant relié à ladite seconde bride de moyeu (4) au moyen d'un second dispositif de friction (9), le premier dispositif de friction (8) et/ou le second dispositif de friction (9) ayant deux paires de disques de friction (10, 11).</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BLASTING ; BRAKES ; CLUTCHES ; COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2024</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20240523&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2024104525A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20240523&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2024104525A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>RÜBEL, Frank</creatorcontrib><creatorcontrib>LOTH, Martin</creatorcontrib><title>TORSIONAL VIBRATION DAMPING DEVICE COMPRISING A FRICTION DEVICE HAVING FRICTION DISCS</title><description>Die Erfindung betrifft eine Drehschwingungsdämpfungsvorrichtung (1) für einen Antriebsstrang eines Kraftfahrzeuges, mit einer zur Verbindung mit einer Welle vorbereiteten Nabe (2), zwei Nabenflanschen (3, 4), die derart ausgebildet und auf die Nabe (2) abgestimmt eingesetzt sind, dass in Abhängigkeit einer Verdrehrichtung der Nabe (2) relativ zu den Nabenflanschen (3, 4) entweder ein erster Nabenflansch (3) oder ein zweiter Nabenflansch (4) drehmomentübertragend mit der Nabe (2) verbunden ist, mehreren Federeinheiten (5a, 5b), die den ersten Nabenflansch (3) und den zweiten Nabenflansch (4) indirekt relativ zueinander in Umfangsrichtung abstützen, und zwei relativ zu der Nabe (2) verdrehbar gelagerten Scheibenelementen (6, 7), wobei ein erstes Scheibenelement (6) axial benachbart zu dem ersten Nabenflansch (3) angeordnet und mittels einer ersten Reibeinrichtung (8) mit diesem ersten Nabenflansch (3) verbunden ist und ein zweites Scheibenelement (7) axial benachbart zu dem zweiten Nabenflansch (4) angeordnet und mittels einer zweiten Reibeinrichtung (9) mit diesem zweiten Nabenflansch (4) verbunden ist, wobei die erste Reibeinrichtung (8) und/oder die zweite Reibeinrichtung (9) zwei Reiblamellenpaare (10, 11) aufweisen/aufweist. The invention relates to a torsional vibration damping device (1) for a drive train of a motor vehicle, said damping device comprising: a hub (2) prepared for connection to a shaft; two hub flanges (3, 4) which are designed and fitted onto the hub (2) in such a way that, depending on a direction of rotation of the hub (2) relative to the hub flanges (3, 4), either a first hub flange (3) or a second hub flange (4) is connected to the hub (2) in a torque-transmitting manner; a plurality of spring units (5a, 5b) which indirectly support the first hub flange (3) and the second hub flange (4) relative to each other in the peripheral direction; and two disc elements (6, 7) which are rotatably mounted relative to the hub (2), wherein a first disc element (6) is positioned axially adjacent to the first hub flange (3) and is connected to said first hub flange (3) by means of a first friction device (8), and a second disc element (7) is positioned axially adjacent to the second hub flange (4) and is connected to said second hub flange (4) by means of a second friction device (9), wherein the first friction device (8) and/or the second friction device (9) has/have two pairs of friction discs (10, 11). L'invention concerne un dispositif d'amortissement de vibrations de torsion (1) pour une chaîne cinématique d'un véhicule à moteur, ledit dispositif d'amortissement comprenant : un moyeu (2) préparé pour être relié à un arbre ; deux brides de moyeu (3, 4) qui sont conçues et montées sur le moyeu (2) de telle sorte qu'en fonction d'une direction de rotation du moyeu (2) par rapport aux brides de moyeu (3, 4), soit une première bride de moyeu (3), soit une seconde bride de moyeu (4) est reliée au moyeu (2) par transmission de couple ; une pluralité d'unités ressort (5a, 5b) qui supportent indirectement la première bride de moyeu (3) et la seconde bride de moyeu (4) l'une par rapport à l'autre dans la direction périphérique ; et deux éléments disque (6, 7) qui sont montés rotatifs par rapport au moyeu (2), un premier élément disque (6) étant positionné axialement à côté de la première bride de moyeu (3) et étant relié à ladite première bride de moyeu (3) au moyen d'un premier dispositif de friction (8), et un second élément disque (7) étant positionné axialement à côté de la seconde bride de moyeu (4) et étant relié à ladite seconde bride de moyeu (4) au moyen d'un second dispositif de friction (9), le premier dispositif de friction (8) et/ou le second dispositif de friction (9) ayant deux paires de disques de friction (10, 11).</description><subject>BLASTING</subject><subject>BRAKES</subject><subject>CLUTCHES</subject><subject>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2024</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZAgN8Q8K9vT3c_RRCPN0CnIMAbIVXBx9Azz93BVcXMM8nV0VnP19A4I8g0EijgpuQZ7OEEUQSQ_HMJAEQtgz2DmYh4E1LTGnOJUXSnMzKLu5hjh76KYW5MenFhckJqfmpZbEh_sbGRiZGBqYmBqZOhoaE6cKAC4uMVI</recordid><startdate>20240523</startdate><enddate>20240523</enddate><creator>RÜBEL, Frank</creator><creator>LOTH, Martin</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20240523</creationdate><title>TORSIONAL VIBRATION DAMPING DEVICE COMPRISING A FRICTION DEVICE HAVING FRICTION DISCS</title><author>RÜBEL, Frank ; LOTH, Martin</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2024104525A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2024</creationdate><topic>BLASTING</topic><topic>BRAKES</topic><topic>CLUTCHES</topic><topic>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>RÜBEL, Frank</creatorcontrib><creatorcontrib>LOTH, Martin</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>RÜBEL, Frank</au><au>LOTH, Martin</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>TORSIONAL VIBRATION DAMPING DEVICE COMPRISING A FRICTION DEVICE HAVING FRICTION DISCS</title><date>2024-05-23</date><risdate>2024</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft eine Drehschwingungsdämpfungsvorrichtung (1) für einen Antriebsstrang eines Kraftfahrzeuges, mit einer zur Verbindung mit einer Welle vorbereiteten Nabe (2), zwei Nabenflanschen (3, 4), die derart ausgebildet und auf die Nabe (2) abgestimmt eingesetzt sind, dass in Abhängigkeit einer Verdrehrichtung der Nabe (2) relativ zu den Nabenflanschen (3, 4) entweder ein erster Nabenflansch (3) oder ein zweiter Nabenflansch (4) drehmomentübertragend mit der Nabe (2) verbunden ist, mehreren Federeinheiten (5a, 5b), die den ersten Nabenflansch (3) und den zweiten Nabenflansch (4) indirekt relativ zueinander in Umfangsrichtung abstützen, und zwei relativ zu der Nabe (2) verdrehbar gelagerten Scheibenelementen (6, 7), wobei ein erstes Scheibenelement (6) axial benachbart zu dem ersten Nabenflansch (3) angeordnet und mittels einer ersten Reibeinrichtung (8) mit diesem ersten Nabenflansch (3) verbunden ist und ein zweites Scheibenelement (7) axial benachbart zu dem zweiten Nabenflansch (4) angeordnet und mittels einer zweiten Reibeinrichtung (9) mit diesem zweiten Nabenflansch (4) verbunden ist, wobei die erste Reibeinrichtung (8) und/oder die zweite Reibeinrichtung (9) zwei Reiblamellenpaare (10, 11) aufweisen/aufweist. The invention relates to a torsional vibration damping device (1) for a drive train of a motor vehicle, said damping device comprising: a hub (2) prepared for connection to a shaft; two hub flanges (3, 4) which are designed and fitted onto the hub (2) in such a way that, depending on a direction of rotation of the hub (2) relative to the hub flanges (3, 4), either a first hub flange (3) or a second hub flange (4) is connected to the hub (2) in a torque-transmitting manner; a plurality of spring units (5a, 5b) which indirectly support the first hub flange (3) and the second hub flange (4) relative to each other in the peripheral direction; and two disc elements (6, 7) which are rotatably mounted relative to the hub (2), wherein a first disc element (6) is positioned axially adjacent to the first hub flange (3) and is connected to said first hub flange (3) by means of a first friction device (8), and a second disc element (7) is positioned axially adjacent to the second hub flange (4) and is connected to said second hub flange (4) by means of a second friction device (9), wherein the first friction device (8) and/or the second friction device (9) has/have two pairs of friction discs (10, 11). L'invention concerne un dispositif d'amortissement de vibrations de torsion (1) pour une chaîne cinématique d'un véhicule à moteur, ledit dispositif d'amortissement comprenant : un moyeu (2) préparé pour être relié à un arbre ; deux brides de moyeu (3, 4) qui sont conçues et montées sur le moyeu (2) de telle sorte qu'en fonction d'une direction de rotation du moyeu (2) par rapport aux brides de moyeu (3, 4), soit une première bride de moyeu (3), soit une seconde bride de moyeu (4) est reliée au moyeu (2) par transmission de couple ; une pluralité d'unités ressort (5a, 5b) qui supportent indirectement la première bride de moyeu (3) et la seconde bride de moyeu (4) l'une par rapport à l'autre dans la direction périphérique ; et deux éléments disque (6, 7) qui sont montés rotatifs par rapport au moyeu (2), un premier élément disque (6) étant positionné axialement à côté de la première bride de moyeu (3) et étant relié à ladite première bride de moyeu (3) au moyen d'un premier dispositif de friction (8), et un second élément disque (7) étant positionné axialement à côté de la seconde bride de moyeu (4) et étant relié à ladite seconde bride de moyeu (4) au moyen d'un second dispositif de friction (9), le premier dispositif de friction (8) et/ou le second dispositif de friction (9) ayant deux paires de disques de friction (10, 11).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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