VARIABLE PITCH PROPELLER ASSEMBLY
Die Erfindung betrifft eine Verstellpropelleranordnung (1), umfassend eine Antriebswelle (2), die sich in einer Längsrichtung (3) erstreckt, und einen Verstellpropeller (4), dessen Nabe (5) mit der Antriebswelle (2) mechanisch verbunden ist, wobei der Verstellpropeller (4) mehrere Propellerblätter (...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; fre ; ger |
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creator | JUNGLEWITZ, Andreas |
description | Die Erfindung betrifft eine Verstellpropelleranordnung (1), umfassend eine Antriebswelle (2), die sich in einer Längsrichtung (3) erstreckt, und einen Verstellpropeller (4), dessen Nabe (5) mit der Antriebswelle (2) mechanisch verbunden ist, wobei der Verstellpropeller (4) mehrere Propellerblätter (6) und ein sich durch die Nabe (5) in der Längsrichtung (3) erstreckendes Einstellelement (7) umfasst, das mit den Propellerblättern (6) mechanisch verbunden ist, so dass eine Steigung der Propellerblätter (6) durch die Position des Einstellelements (7) in der Längsrichtung (3) gesteuert wird, wobei die Antriebswelle (2) an ihrem propellerseitigen Ende (8) als Hohlzylinder ausgeführt ist, in dem das Einstellelement (7) in Längsrichtung (3) beweglich angeordnet ist, wobei das der Antriebswelle (2) abgewandte Ende (10) des Einstellelements (7) einen Kolben (11) ausbildet, der sich radial erstreckt und zusammen mit einem umgebenden Gehäuse (12) zwei abgeschlossene Hohlräume (13) bildet, deren Volumina sich durch die Bewegung in Längsrichtung (3) des Einstellelements (7) zueinander komplementär verhalten, wobei eine Fördervorrichtung (14) zur bidirektionalen Förderung eines flüssigen Mediums (15) zwischen den Hohlräumen (13) vorgesehen ist, um das Einstellelement (7) wahlweise in die eine oder die andere Längsrichtung (3) zu bewegen, wobei sich die Fördervorrichtung (14) mit der Antriebswelle (2) dreht und mit dem Kolben (11) bewegt.
The invention relates to a variable pitch propeller assembly (1) comprising a driveshaft (2) extending in a longitudinal direction (3), and a variable pitch propeller (4) with a hub (5) that is mechanically connected to the driveshaft (2), wherein the variable pitch propeller (4) comprises multiple propeller blades (6) and an adjustment element (7) extending through the hub (5) in the longitudinal direction (3), which is mechanically connected to the propeller blades (6) such that a pitch of the propeller blades (6) is controlled by the position of the adjustment element (7) in the longitudinal direction, wherein the driveshaft (2) is designed as a hollow cylinder at the propeller-side end (8), in which the adjustment element (7) is arranged such that it can move in the longitudinal direction (3), wherein the end (10) of the adjustment element (7) facing away from the driveshaft (2) forms a piston (11) extending radially and forming two closed hollow spaces (13) together with a surrounding housing (12), with the volumes thereof behaving |
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The invention relates to a variable pitch propeller assembly (1) comprising a driveshaft (2) extending in a longitudinal direction (3), and a variable pitch propeller (4) with a hub (5) that is mechanically connected to the driveshaft (2), wherein the variable pitch propeller (4) comprises multiple propeller blades (6) and an adjustment element (7) extending through the hub (5) in the longitudinal direction (3), which is mechanically connected to the propeller blades (6) such that a pitch of the propeller blades (6) is controlled by the position of the adjustment element (7) in the longitudinal direction, wherein the driveshaft (2) is designed as a hollow cylinder at the propeller-side end (8), in which the adjustment element (7) is arranged such that it can move in the longitudinal direction (3), wherein the end (10) of the adjustment element (7) facing away from the driveshaft (2) forms a piston (11) extending radially and forming two closed hollow spaces (13) together with a surrounding housing (12), with the volumes thereof behaving in a complementary manner to one another via the movement in the longitudinal direction (3) of the adjustment element (7), wherein a conveying device (14) is provided for bidirectional conveying of a fluid medium (15) between the hollow spaces (13), in order to move the adjustment element (7) optionally in one or the other longitudinal direction (3), wherein the conveying device (14) rotates with the driveshaft (2) and moves with the piston (11).
L'invention concerne un ensemble hélice à pas variable (1) comprenant un arbre d'entraînement (2) s'étendant dans une direction longitudinale (3), et une hélice à pas variable (4) avec un moyeu (5) qui est relié mécaniquement à l'arbre d'entraînement (2). L'hélice à pas variable (4) comprend de multiples pales d'hélice (6) et un élément de réglage (7) s'étendant à travers le moyeu (5) dans la direction longitudinale (3), qui est relié mécaniquement aux pales d'hélice (6) de telle sorte qu'un pas des pales d'hélice (6) est commandé par la position de l'élément de réglage (7) dans la direction longitudinale. L'arbre d'entraînement (2) est conçu sous la forme d'un cylindre creux au niveau de l'extrémité côté hélice (8), dans lequel l'élément de réglage (7) est agencé de telle sorte qu'il peut se déplacer dans la direction longitudinale (3), l'extrémité (10) de l'élément de réglage (7) faisant face à l'opposé de l'arbre d'entraînement (2) formant un piston (11) s'étendant radialement et formant deux espaces creux fermés (13) conjointement avec un boîtier environnant (12), les volumes de ceux-ci se comportant de manière complémentaire l'un par rapport à l'autre via le mouvement dans la direction longitudinale (3) de l'élément de réglage (7), un dispositif de transport (14) étant prévu pour un transport bidirectionnel d'un milieu fluide (15) entre les espaces creux (13), afin de déplacer l'élément de réglage (7) facultativement dans l'une ou l'autre direction longitudinale (3), le dispositif de transport (14) tournant avec l'arbre d'entraînement (2) et se déplaçant avec le piston (11).</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>MARINE PROPULSION OR STEERING ; PERFORMING OPERATIONS ; RELATED EQUIPMENT ; SHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS ; TRANSPORTING</subject><creationdate>2023</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20231116&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2023217561A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20231116&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2023217561A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>JUNGLEWITZ, Andreas</creatorcontrib><title>VARIABLE PITCH PROPELLER ASSEMBLY</title><description>Die Erfindung betrifft eine Verstellpropelleranordnung (1), umfassend eine Antriebswelle (2), die sich in einer Längsrichtung (3) erstreckt, und einen Verstellpropeller (4), dessen Nabe (5) mit der Antriebswelle (2) mechanisch verbunden ist, wobei der Verstellpropeller (4) mehrere Propellerblätter (6) und ein sich durch die Nabe (5) in der Längsrichtung (3) erstreckendes Einstellelement (7) umfasst, das mit den Propellerblättern (6) mechanisch verbunden ist, so dass eine Steigung der Propellerblätter (6) durch die Position des Einstellelements (7) in der Längsrichtung (3) gesteuert wird, wobei die Antriebswelle (2) an ihrem propellerseitigen Ende (8) als Hohlzylinder ausgeführt ist, in dem das Einstellelement (7) in Längsrichtung (3) beweglich angeordnet ist, wobei das der Antriebswelle (2) abgewandte Ende (10) des Einstellelements (7) einen Kolben (11) ausbildet, der sich radial erstreckt und zusammen mit einem umgebenden Gehäuse (12) zwei abgeschlossene Hohlräume (13) bildet, deren Volumina sich durch die Bewegung in Längsrichtung (3) des Einstellelements (7) zueinander komplementär verhalten, wobei eine Fördervorrichtung (14) zur bidirektionalen Förderung eines flüssigen Mediums (15) zwischen den Hohlräumen (13) vorgesehen ist, um das Einstellelement (7) wahlweise in die eine oder die andere Längsrichtung (3) zu bewegen, wobei sich die Fördervorrichtung (14) mit der Antriebswelle (2) dreht und mit dem Kolben (11) bewegt.
The invention relates to a variable pitch propeller assembly (1) comprising a driveshaft (2) extending in a longitudinal direction (3), and a variable pitch propeller (4) with a hub (5) that is mechanically connected to the driveshaft (2), wherein the variable pitch propeller (4) comprises multiple propeller blades (6) and an adjustment element (7) extending through the hub (5) in the longitudinal direction (3), which is mechanically connected to the propeller blades (6) such that a pitch of the propeller blades (6) is controlled by the position of the adjustment element (7) in the longitudinal direction, wherein the driveshaft (2) is designed as a hollow cylinder at the propeller-side end (8), in which the adjustment element (7) is arranged such that it can move in the longitudinal direction (3), wherein the end (10) of the adjustment element (7) facing away from the driveshaft (2) forms a piston (11) extending radially and forming two closed hollow spaces (13) together with a surrounding housing (12), with the volumes thereof behaving in a complementary manner to one another via the movement in the longitudinal direction (3) of the adjustment element (7), wherein a conveying device (14) is provided for bidirectional conveying of a fluid medium (15) between the hollow spaces (13), in order to move the adjustment element (7) optionally in one or the other longitudinal direction (3), wherein the conveying device (14) rotates with the driveshaft (2) and moves with the piston (11).
L'invention concerne un ensemble hélice à pas variable (1) comprenant un arbre d'entraînement (2) s'étendant dans une direction longitudinale (3), et une hélice à pas variable (4) avec un moyeu (5) qui est relié mécaniquement à l'arbre d'entraînement (2). L'hélice à pas variable (4) comprend de multiples pales d'hélice (6) et un élément de réglage (7) s'étendant à travers le moyeu (5) dans la direction longitudinale (3), qui est relié mécaniquement aux pales d'hélice (6) de telle sorte qu'un pas des pales d'hélice (6) est commandé par la position de l'élément de réglage (7) dans la direction longitudinale. L'arbre d'entraînement (2) est conçu sous la forme d'un cylindre creux au niveau de l'extrémité côté hélice (8), dans lequel l'élément de réglage (7) est agencé de telle sorte qu'il peut se déplacer dans la direction longitudinale (3), l'extrémité (10) de l'élément de réglage (7) faisant face à l'opposé de l'arbre d'entraînement (2) formant un piston (11) s'étendant radialement et formant deux espaces creux fermés (13) conjointement avec un boîtier environnant (12), les volumes de ceux-ci se comportant de manière complémentaire l'un par rapport à l'autre via le mouvement dans la direction longitudinale (3) de l'élément de réglage (7), un dispositif de transport (14) étant prévu pour un transport bidirectionnel d'un milieu fluide (15) entre les espaces creux (13), afin de déplacer l'élément de réglage (7) facultativement dans l'une ou l'autre direction longitudinale (3), le dispositif de transport (14) tournant avec l'arbre d'entraînement (2) et se déplaçant avec le piston (11).</description><subject>MARINE PROPULSION OR STEERING</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>RELATED EQUIPMENT</subject><subject>SHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS</subject><subject>TRANSPORTING</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2023</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZFAMcwzydHTycVUI8Axx9lAICPIPcPXxcQ1ScAwOdvV18onkYWBNS8wpTuWF0twMym6uQKW6qQX58anFBYnJqXmpJfHh_kYGRsZGhuamZoaOhsbEqQIApX8jJQ</recordid><startdate>20231116</startdate><enddate>20231116</enddate><creator>JUNGLEWITZ, Andreas</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20231116</creationdate><title>VARIABLE PITCH PROPELLER ASSEMBLY</title><author>JUNGLEWITZ, Andreas</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2023217561A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2023</creationdate><topic>MARINE PROPULSION OR STEERING</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>RELATED EQUIPMENT</topic><topic>SHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS</topic><topic>TRANSPORTING</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>JUNGLEWITZ, Andreas</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>JUNGLEWITZ, Andreas</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>VARIABLE PITCH PROPELLER ASSEMBLY</title><date>2023-11-16</date><risdate>2023</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft eine Verstellpropelleranordnung (1), umfassend eine Antriebswelle (2), die sich in einer Längsrichtung (3) erstreckt, und einen Verstellpropeller (4), dessen Nabe (5) mit der Antriebswelle (2) mechanisch verbunden ist, wobei der Verstellpropeller (4) mehrere Propellerblätter (6) und ein sich durch die Nabe (5) in der Längsrichtung (3) erstreckendes Einstellelement (7) umfasst, das mit den Propellerblättern (6) mechanisch verbunden ist, so dass eine Steigung der Propellerblätter (6) durch die Position des Einstellelements (7) in der Längsrichtung (3) gesteuert wird, wobei die Antriebswelle (2) an ihrem propellerseitigen Ende (8) als Hohlzylinder ausgeführt ist, in dem das Einstellelement (7) in Längsrichtung (3) beweglich angeordnet ist, wobei das der Antriebswelle (2) abgewandte Ende (10) des Einstellelements (7) einen Kolben (11) ausbildet, der sich radial erstreckt und zusammen mit einem umgebenden Gehäuse (12) zwei abgeschlossene Hohlräume (13) bildet, deren Volumina sich durch die Bewegung in Längsrichtung (3) des Einstellelements (7) zueinander komplementär verhalten, wobei eine Fördervorrichtung (14) zur bidirektionalen Förderung eines flüssigen Mediums (15) zwischen den Hohlräumen (13) vorgesehen ist, um das Einstellelement (7) wahlweise in die eine oder die andere Längsrichtung (3) zu bewegen, wobei sich die Fördervorrichtung (14) mit der Antriebswelle (2) dreht und mit dem Kolben (11) bewegt.
The invention relates to a variable pitch propeller assembly (1) comprising a driveshaft (2) extending in a longitudinal direction (3), and a variable pitch propeller (4) with a hub (5) that is mechanically connected to the driveshaft (2), wherein the variable pitch propeller (4) comprises multiple propeller blades (6) and an adjustment element (7) extending through the hub (5) in the longitudinal direction (3), which is mechanically connected to the propeller blades (6) such that a pitch of the propeller blades (6) is controlled by the position of the adjustment element (7) in the longitudinal direction, wherein the driveshaft (2) is designed as a hollow cylinder at the propeller-side end (8), in which the adjustment element (7) is arranged such that it can move in the longitudinal direction (3), wherein the end (10) of the adjustment element (7) facing away from the driveshaft (2) forms a piston (11) extending radially and forming two closed hollow spaces (13) together with a surrounding housing (12), with the volumes thereof behaving in a complementary manner to one another via the movement in the longitudinal direction (3) of the adjustment element (7), wherein a conveying device (14) is provided for bidirectional conveying of a fluid medium (15) between the hollow spaces (13), in order to move the adjustment element (7) optionally in one or the other longitudinal direction (3), wherein the conveying device (14) rotates with the driveshaft (2) and moves with the piston (11).
L'invention concerne un ensemble hélice à pas variable (1) comprenant un arbre d'entraînement (2) s'étendant dans une direction longitudinale (3), et une hélice à pas variable (4) avec un moyeu (5) qui est relié mécaniquement à l'arbre d'entraînement (2). L'hélice à pas variable (4) comprend de multiples pales d'hélice (6) et un élément de réglage (7) s'étendant à travers le moyeu (5) dans la direction longitudinale (3), qui est relié mécaniquement aux pales d'hélice (6) de telle sorte qu'un pas des pales d'hélice (6) est commandé par la position de l'élément de réglage (7) dans la direction longitudinale. L'arbre d'entraînement (2) est conçu sous la forme d'un cylindre creux au niveau de l'extrémité côté hélice (8), dans lequel l'élément de réglage (7) est agencé de telle sorte qu'il peut se déplacer dans la direction longitudinale (3), l'extrémité (10) de l'élément de réglage (7) faisant face à l'opposé de l'arbre d'entraînement (2) formant un piston (11) s'étendant radialement et formant deux espaces creux fermés (13) conjointement avec un boîtier environnant (12), les volumes de ceux-ci se comportant de manière complémentaire l'un par rapport à l'autre via le mouvement dans la direction longitudinale (3) de l'élément de réglage (7), un dispositif de transport (14) étant prévu pour un transport bidirectionnel d'un milieu fluide (15) entre les espaces creux (13), afin de déplacer l'élément de réglage (7) facultativement dans l'une ou l'autre direction longitudinale (3), le dispositif de transport (14) tournant avec l'arbre d'entraînement (2) et se déplaçant avec le piston (11).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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