HYBRIDISED DRIVETRAIN AND METHOD FOR CONTROLLING SAID DRIVETRAIN
Hybridisierter Antriebsstrang (1) für ein Kraftfahrzeug, mit einem Verbrennungsmotor, einer elektrischen Maschine (EM) und einer Getriebeanordnung (5), wobei die Getriebeanordnung (5) zumindest einen ersten Planetengetriebesatz (PGS1) aufweist und als Summiergetriebe ausgebildet ist, wobei - ein ers...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; fre ; ger |
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creator | GÜLTLINGER, Johannes HEGERATH, Andreas BRESK, Marcel GULLASCH, Jens |
description | Hybridisierter Antriebsstrang (1) für ein Kraftfahrzeug, mit einem Verbrennungsmotor, einer elektrischen Maschine (EM) und einer Getriebeanordnung (5), wobei die Getriebeanordnung (5) zumindest einen ersten Planetengetriebesatz (PGS1) aufweist und als Summiergetriebe ausgebildet ist, wobei - ein erstes Element des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) mit dem Verbrennungsmotor drehverbindbar und gegen ein Gehäuse direkt oder indirekt feststellbar ist, wobei das erste Element des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) als Hohlrad (13) ausgebildet ist, - ein zweites Element des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) mittels einer Kupplung C mit der elektrischen Maschine (EM) drehverbindbar und gegen das Gehäuse direkt oder indirekt feststellbar ist, wobei das zweite Element des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) als Sonnenrad (11) ausgebildet ist, - ein drittes Element des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) mit einem Abtrieb (4) verbunden ist, wobei das dritte Element des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) als Planetenradträger (12) ausgebildet ist, - das Hohlrad (13) ferner mittels einer Kupplung D mit der elektrischen Maschine (EM) verbindbar ist, - die Kupplung C einen Ausgangslamellenträger CA aufweist, der mit dem Sonnenrad (11) des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) verbunden ist, - die Kupplung D einen Ausgangslamellenträger DA aufweist, der mit dem Hohlrad (13) des ersten Planetensatzes (PGS1) verbunden ist, und - der Eingangslamellenträger (32) und der Ausgangslamellenträger DA drehbar zueinander gelagert sind.
The invention relates to a hybridised drivetrain (1) for a motor vehicle, comprising an internal combustion engine, an electric machine (EM) and a transmission assembly (5), wherein the transmission assembly (5) has at least one first planetary gear set (PGS1) and is designed as a summing transmission, wherein: a first element of the first planetary gear set (PGS1) can be rotationally connected to the internal combustion engine and can be directly or indirectly secured against a housing, wherein the first element of the first planetary gear set (PGS1) is designed as a ring gear (13); a second element of the first planetary gear set (PGS1) can be rotationally connected to the electric machine (EM) by means of a clutch C and can be directly or indirectly secured against the housing, wherein the second element of the first planetary gear set (PGS1) is designed as a sun gear (11); a third element of the first planetary gear set (PGS1) is conne |
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The invention relates to a hybridised drivetrain (1) for a motor vehicle, comprising an internal combustion engine, an electric machine (EM) and a transmission assembly (5), wherein the transmission assembly (5) has at least one first planetary gear set (PGS1) and is designed as a summing transmission, wherein: a first element of the first planetary gear set (PGS1) can be rotationally connected to the internal combustion engine and can be directly or indirectly secured against a housing, wherein the first element of the first planetary gear set (PGS1) is designed as a ring gear (13); a second element of the first planetary gear set (PGS1) can be rotationally connected to the electric machine (EM) by means of a clutch C and can be directly or indirectly secured against the housing, wherein the second element of the first planetary gear set (PGS1) is designed as a sun gear (11); a third element of the first planetary gear set (PGS1) is connected to an output (4), wherein the third element of the first planetary gear set (PGS1) is designed as a planet carrier (12); the ring gear (13) can also be connected to the electric machine (EM) by means of a clutch D; the clutch C has an output disc carrier CA, which is connected to the sun gear (11) of the first planetary gear set (PGS1); the clutch D has an output disc carrier DA, which is connected to the ring gear (13) of the first planetary gear set (PGS1); and the input disc carrier (32) and the output disc carrier DA are mounted such that they can rotate relative to one another.
L'invention concerne une chaîne cinématique hybridée (1) pour un véhicule automobile, comprenant un moteur à combustion interne, une machine électrique (EM) et un ensemble de transmission (5), l'ensemble de transmission (5) comportant au moins un premier train planétaire (PGS1) et étant conçu sous la forme d'une transmission sommatrice. Selon l'invention : un premier élément du premier train planétaire (PGS1) peut être relié en rotation au moteur à combustion interne et peut être fixé directement ou indirectement contre un carter, le premier élément du premier train planétaire (PGS1) étant réalisé sous la forme d'une couronne dentée (13) ; un deuxième élément du premier train planétaire (PGS1) peut être relié en rotation à la machine électrique (EM) au moyen d'un embrayage C et peut être fixé directement ou indirectement contre le carter, le deuxième élément du premier train planétaire (PGS1) étant réalisé sous la forme d'une roue solaire (11) ; un troisième élément du premier train planétaire (PGS1) est relié à une sortie (4), le troisième élément du premier train planétaire (PGS1) étant réalisé sous la forme d'un porte-satellites (12) ; la couronne dentée (13) peut également être reliée à la machine électrique (EM) au moyen d'un embrayage D ; l'embrayage C comporte un porte-disque de sortie CA, qui est relié à la roue solaire (11) du premier train planétaire (PGS1) ; l'embrayage D comporte un porte-disque de sortie DA, qui est relié à la couronne dentée (13) du premier train planétaire (PGS1) ; et le porte-disque d'entrée (32) ainsi que le porte-disque de sortie DA sont montés de telle sorte qu'ils peuvent tourner l'un par rapport à l'autre.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES ; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES ; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES ; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES ; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES ; PERFORMING OPERATIONS ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL</subject><creationdate>2021</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20210527&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2021099269A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25544,76293</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20210527&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2021099269A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>GÜLTLINGER, Johannes</creatorcontrib><creatorcontrib>HEGERATH, Andreas</creatorcontrib><creatorcontrib>BRESK, Marcel</creatorcontrib><creatorcontrib>GULLASCH, Jens</creatorcontrib><title>HYBRIDISED DRIVETRAIN AND METHOD FOR CONTROLLING SAID DRIVETRAIN</title><description>Hybridisierter Antriebsstrang (1) für ein Kraftfahrzeug, mit einem Verbrennungsmotor, einer elektrischen Maschine (EM) und einer Getriebeanordnung (5), wobei die Getriebeanordnung (5) zumindest einen ersten Planetengetriebesatz (PGS1) aufweist und als Summiergetriebe ausgebildet ist, wobei - ein erstes Element des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) mit dem Verbrennungsmotor drehverbindbar und gegen ein Gehäuse direkt oder indirekt feststellbar ist, wobei das erste Element des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) als Hohlrad (13) ausgebildet ist, - ein zweites Element des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) mittels einer Kupplung C mit der elektrischen Maschine (EM) drehverbindbar und gegen das Gehäuse direkt oder indirekt feststellbar ist, wobei das zweite Element des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) als Sonnenrad (11) ausgebildet ist, - ein drittes Element des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) mit einem Abtrieb (4) verbunden ist, wobei das dritte Element des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) als Planetenradträger (12) ausgebildet ist, - das Hohlrad (13) ferner mittels einer Kupplung D mit der elektrischen Maschine (EM) verbindbar ist, - die Kupplung C einen Ausgangslamellenträger CA aufweist, der mit dem Sonnenrad (11) des ersten Planetengetriebesatzes (PGS1) verbunden ist, - die Kupplung D einen Ausgangslamellenträger DA aufweist, der mit dem Hohlrad (13) des ersten Planetensatzes (PGS1) verbunden ist, und - der Eingangslamellenträger (32) und der Ausgangslamellenträger DA drehbar zueinander gelagert sind.
The invention relates to a hybridised drivetrain (1) for a motor vehicle, comprising an internal combustion engine, an electric machine (EM) and a transmission assembly (5), wherein the transmission assembly (5) has at least one first planetary gear set (PGS1) and is designed as a summing transmission, wherein: a first element of the first planetary gear set (PGS1) can be rotationally connected to the internal combustion engine and can be directly or indirectly secured against a housing, wherein the first element of the first planetary gear set (PGS1) is designed as a ring gear (13); a second element of the first planetary gear set (PGS1) can be rotationally connected to the electric machine (EM) by means of a clutch C and can be directly or indirectly secured against the housing, wherein the second element of the first planetary gear set (PGS1) is designed as a sun gear (11); a third element of the first planetary gear set (PGS1) is connected to an output (4), wherein the third element of the first planetary gear set (PGS1) is designed as a planet carrier (12); the ring gear (13) can also be connected to the electric machine (EM) by means of a clutch D; the clutch C has an output disc carrier CA, which is connected to the sun gear (11) of the first planetary gear set (PGS1); the clutch D has an output disc carrier DA, which is connected to the ring gear (13) of the first planetary gear set (PGS1); and the input disc carrier (32) and the output disc carrier DA are mounted such that they can rotate relative to one another.
L'invention concerne une chaîne cinématique hybridée (1) pour un véhicule automobile, comprenant un moteur à combustion interne, une machine électrique (EM) et un ensemble de transmission (5), l'ensemble de transmission (5) comportant au moins un premier train planétaire (PGS1) et étant conçu sous la forme d'une transmission sommatrice. Selon l'invention : un premier élément du premier train planétaire (PGS1) peut être relié en rotation au moteur à combustion interne et peut être fixé directement ou indirectement contre un carter, le premier élément du premier train planétaire (PGS1) étant réalisé sous la forme d'une couronne dentée (13) ; un deuxième élément du premier train planétaire (PGS1) peut être relié en rotation à la machine électrique (EM) au moyen d'un embrayage C et peut être fixé directement ou indirectement contre le carter, le deuxième élément du premier train planétaire (PGS1) étant réalisé sous la forme d'une roue solaire (11) ; un troisième élément du premier train planétaire (PGS1) est relié à une sortie (4), le troisième élément du premier train planétaire (PGS1) étant réalisé sous la forme d'un porte-satellites (12) ; la couronne dentée (13) peut également être reliée à la machine électrique (EM) au moyen d'un embrayage D ; l'embrayage C comporte un porte-disque de sortie CA, qui est relié à la roue solaire (11) du premier train planétaire (PGS1) ; l'embrayage D comporte un porte-disque de sortie DA, qui est relié à la couronne dentée (13) du premier train planétaire (PGS1) ; et le porte-disque d'entrée (32) ainsi que le porte-disque de sortie DA sont montés de telle sorte qu'ils peuvent tourner l'un par rapport à l'autre.</description><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</subject><subject>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</subject><subject>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2021</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZHDwiHQK8nTxDHZ1UXAJ8gxzDQly9PRTcPRzUfB1DfHwd1Fw8w9ScPb3Cwny9_Hx9HNXCHb0RFbKw8CalphTnMoLpbkZlN1cQ5w9dFML8uNTiwsSk1PzUkviw_2NDIwMDSwtjcwsHQ2NiVMFAGe9K8U</recordid><startdate>20210527</startdate><enddate>20210527</enddate><creator>GÜLTLINGER, Johannes</creator><creator>HEGERATH, Andreas</creator><creator>BRESK, Marcel</creator><creator>GULLASCH, Jens</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20210527</creationdate><title>HYBRIDISED DRIVETRAIN AND METHOD FOR CONTROLLING SAID DRIVETRAIN</title><author>GÜLTLINGER, Johannes ; 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The invention relates to a hybridised drivetrain (1) for a motor vehicle, comprising an internal combustion engine, an electric machine (EM) and a transmission assembly (5), wherein the transmission assembly (5) has at least one first planetary gear set (PGS1) and is designed as a summing transmission, wherein: a first element of the first planetary gear set (PGS1) can be rotationally connected to the internal combustion engine and can be directly or indirectly secured against a housing, wherein the first element of the first planetary gear set (PGS1) is designed as a ring gear (13); a second element of the first planetary gear set (PGS1) can be rotationally connected to the electric machine (EM) by means of a clutch C and can be directly or indirectly secured against the housing, wherein the second element of the first planetary gear set (PGS1) is designed as a sun gear (11); a third element of the first planetary gear set (PGS1) is connected to an output (4), wherein the third element of the first planetary gear set (PGS1) is designed as a planet carrier (12); the ring gear (13) can also be connected to the electric machine (EM) by means of a clutch D; the clutch C has an output disc carrier CA, which is connected to the sun gear (11) of the first planetary gear set (PGS1); the clutch D has an output disc carrier DA, which is connected to the ring gear (13) of the first planetary gear set (PGS1); and the input disc carrier (32) and the output disc carrier DA are mounted such that they can rotate relative to one another.
L'invention concerne une chaîne cinématique hybridée (1) pour un véhicule automobile, comprenant un moteur à combustion interne, une machine électrique (EM) et un ensemble de transmission (5), l'ensemble de transmission (5) comportant au moins un premier train planétaire (PGS1) et étant conçu sous la forme d'une transmission sommatrice. Selon l'invention : un premier élément du premier train planétaire (PGS1) peut être relié en rotation au moteur à combustion interne et peut être fixé directement ou indirectement contre un carter, le premier élément du premier train planétaire (PGS1) étant réalisé sous la forme d'une couronne dentée (13) ; un deuxième élément du premier train planétaire (PGS1) peut être relié en rotation à la machine électrique (EM) au moyen d'un embrayage C et peut être fixé directement ou indirectement contre le carter, le deuxième élément du premier train planétaire (PGS1) étant réalisé sous la forme d'une roue solaire (11) ; un troisième élément du premier train planétaire (PGS1) est relié à une sortie (4), le troisième élément du premier train planétaire (PGS1) étant réalisé sous la forme d'un porte-satellites (12) ; la couronne dentée (13) peut également être reliée à la machine électrique (EM) au moyen d'un embrayage D ; l'embrayage C comporte un porte-disque de sortie CA, qui est relié à la roue solaire (11) du premier train planétaire (PGS1) ; l'embrayage D comporte un porte-disque de sortie DA, qui est relié à la couronne dentée (13) du premier train planétaire (PGS1) ; et le porte-disque d'entrée (32) ainsi que le porte-disque de sortie DA sont montés de telle sorte qu'ils peuvent tourner l'un par rapport à l'autre.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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