DRIVE TRAIN FOR A MOTOR VEHICLE AND METHOD FOR OPERATING THE DRIVE TRAIN
Verfahren zum Betreiben eines Antriebsstranges (10) eines Kraftfahrzeuges (11), wobei der Antriebsstrang (10) einen Verbrennungsmotor (12) und ein Doppelkupplungsgetriebe (14) aufweist, wobei das Doppelkupplungsgetriebe (14) einen ersten Leistungsübertragungspfad (26) mit einer ersten Reibkupplung (...
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Format: | Patent |
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creator | KECK, Ingo WENDT, Moritz FILP, Mathias PROST, Jacques SCHALLER, Martin STEPPER, Thorsten |
description | Verfahren zum Betreiben eines Antriebsstranges (10) eines Kraftfahrzeuges (11), wobei der Antriebsstrang (10) einen Verbrennungsmotor (12) und ein Doppelkupplungsgetriebe (14) aufweist, wobei das Doppelkupplungsgetriebe (14) einen ersten Leistungsübertragungspfad (26) mit einer ersten Reibkupplung (20) und einem ersten Teilgetriebe (22) sowie einen zweiten Leistungsübertragungspfad (36) mit einer zweiten Reibkupplung (30) und einem zweiten Teilgetriebe (32) aufweist, und wobei der Verbrennungsmotor (12) an ein Eingangsglied der ersten Reibkupplung (20) und an ein Eingangsglied der zweiten Reibkupplung (30) gekoppelt ist, wobei das Verfahren dazu dient, ausgehend von einem Zustand, bei dem das Kraftfahrzeug eine Geschwindigkeit größer Null hat und bei dem beide Reibkupplungen (20, 30) geöffnet sind, Antriebsleistung des Verbrennungsmotors (12) über eine niedrige Gangstufe (2) in einem (32) der Teilgetriebe (22, 32) auf einen Abtrieb (16) zu führen, mit den Schritten: a) Erhöhen der Drehzahl (nv) des Verbrennungsmotors (12), b) Einlegen der niedrigen Gangstufe (2) in dem einen Teilgetriebe (32) und Einlegen einer hohen Gangstufe (5) in dem anderen Teilgetriebe (22), falls noch nicht erfolgt, c) schlupfendes Schließen der dem anderen Teilgetriebe (22) zugeordnete Reibkupplung (20), sobald die Drehzahl (nv) des Verbrennungsmotors (12) eine Zwischendrehzahl (n2) erreicht hat, die der hohen Gangstufe (5) in dem anderen Teilgetriebe (22) entspricht, um Antriebsleistung über die hohe Gangstufe (5) auf den Abtrieb zu führen, und d) überschneidendes Schließen der dem einen Teilgetriebe (32) zugeordneten Reibkupplung (30) und Öffnen der dem anderen Teilgetriebe (22) zugeordneten Reibkuplung (20), um Antriebsleistung über die niedrige Gangstufe (2) auf den Abtrieb zu führen, sobald die Drehzahl (nv) des Verbrennungsmotors (12) eine Zieldrehzahl (n3) erreicht hat, die der niedrigen Gangstufe (2) in dem einen Teilgetriebe (32) entspricht.
A method for operating a drivetrain (10) of a motor vehicle (11), wherein the drivetrain (10) has an internal combustion engine (12) and a double-clutch transmission (14), wherein the double-clutch transmission (14) has a first power transmission path (26) with a first friction clutch (20) and a first partial transmission (22), and said double-clutch transmission (14) has a second power transmission path (36) with a second friction clutch (30) and a second partial transmission (32), and wherein the internal combustion engine (12) is co |
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A method for operating a drivetrain (10) of a motor vehicle (11), wherein the drivetrain (10) has an internal combustion engine (12) and a double-clutch transmission (14), wherein the double-clutch transmission (14) has a first power transmission path (26) with a first friction clutch (20) and a first partial transmission (22), and said double-clutch transmission (14) has a second power transmission path (36) with a second friction clutch (30) and a second partial transmission (32), and wherein the internal combustion engine (12) is coupled to an input element of the first friction clutch (20) and to an input element of the second friction clutch (30), wherein the method serves, proceeding from a state in which the motor vehicle has a speed which is greater than zero and in which both friction clutches (20, 30) are opened, to conduct drive power of the internal combustion engine (12) to an output (16) via a low gear step (2) in one (32) of the partial transmissions (22, 32), having the steps: a) increasing the rotational speed (nv) of the internal combustion engine (12), b) engaging the low gear step (2) in the one partial transmission (32) and engaging a high gear step (5) in the other partial transmission (22), and if this has not yet taken place, c) slipping closure of the friction clutch (20) assigned to the other partial transmission (22) as soon as the rotational speed (nv) of the internal combustion engine (12) has reached an intermediate rotational speed (n2) which corresponds to the high gear step (5) in the other partial transmission (22), in order to conduct drive power to the output via the high gear step (5), and d) overlapping closure of the friction clutch (30) which is assigned to the one partial transmission (32) and opening of the friction clutch (20) which is assigned to the other partial transmission (22), in order to conduct drive power to the output via the low gear step (2) as soon as the rotational speed (nv) of the internal combustion engine (12) has reached a target rotational speed (n3) which corresponds to the low gear step (2) in the one partial transmission (32).
L'invention concerne un procédé pour faire fonctionner une chaîne cinématique (10) d'un véhicule automobile (11), la chaîne cinématique (10) comportant un moteur à combustion interne (12) et une transmission à double embrayage (14), la transmission à double embrayage (14) comprenant un premier trajet de transmission de puissance (26) ayant un premier embrayage à friction (20) et une première transmission partielle (22), et un second trajet de transmission de puissance (36) ayant un second embrayage à friction (30) et une seconde transmission partielle (32), et le moteur à combustion interne (12) étant couplé à un organe de commande du premier embrayage à friction (20) et à un organe de commande du second embrayage à friction (30). Le procédé sert, à partir d'un état dans lequel le véhicule automobile a une vitesse supérieure à zéro et dans lequel les deux embrayages à friction (20, 30) sont ouverts, à guider la puissance d'entraînement du moteur à combustion interne (12) via un étage de vitesse basse (2) dans une (32) des vitesses partielles (22, 32) vers une sortie (16), présentant les étapes : a) augmenter la vitesse de rotation (nv) du moteur à combustion interne (12), b) engager l'étage inférieur (2) dans une transmission partielle (32) et engager un étage supérieur (5) dans l'autre transmission partielle (22), si ce n'est déjà fait, c) fermeture glissante de l'embrayage à friction (20) associé à l'autre transmission partielle (22) dès que la vitesse (nv) du moteur à combustion interne (12) a atteint une vitesse intermédiaire (n2) correspondant à la vitesse élevée (5) de l'autre transmission partielle (22), pour guider la puissance d'entraînement vers la sortie par l'intermédiaire de l'étage d'engrenage supérieur (5), et d) fermeture en chevauchement de l'embrayage à friction (30) affecté à une transmission partielle (32) et ouverture de l'embrayage à friction (20) affecté à l'autre transmission partielle (22), pour diriger la puissance d'entraînement vers la sortie par l'intermédiaire de l'étage inférieur (2) dès que la vitesse de rotation (nv) du moteur à combustion interne (12) a atteint une vitesse de rotation cible (n3) correspondant à l'étage inférieur (2) dans une transmission partielle (32).</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BLASTING ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GEARING ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2019</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20191128&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2019223998A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76289</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20191128&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2019223998A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>KECK, Ingo</creatorcontrib><creatorcontrib>WENDT, Moritz</creatorcontrib><creatorcontrib>FILP, Mathias</creatorcontrib><creatorcontrib>PROST, Jacques</creatorcontrib><creatorcontrib>SCHALLER, Martin</creatorcontrib><creatorcontrib>STEPPER, Thorsten</creatorcontrib><title>DRIVE TRAIN FOR A MOTOR VEHICLE AND METHOD FOR OPERATING THE DRIVE TRAIN</title><description>Verfahren zum Betreiben eines Antriebsstranges (10) eines Kraftfahrzeuges (11), wobei der Antriebsstrang (10) einen Verbrennungsmotor (12) und ein Doppelkupplungsgetriebe (14) aufweist, wobei das Doppelkupplungsgetriebe (14) einen ersten Leistungsübertragungspfad (26) mit einer ersten Reibkupplung (20) und einem ersten Teilgetriebe (22) sowie einen zweiten Leistungsübertragungspfad (36) mit einer zweiten Reibkupplung (30) und einem zweiten Teilgetriebe (32) aufweist, und wobei der Verbrennungsmotor (12) an ein Eingangsglied der ersten Reibkupplung (20) und an ein Eingangsglied der zweiten Reibkupplung (30) gekoppelt ist, wobei das Verfahren dazu dient, ausgehend von einem Zustand, bei dem das Kraftfahrzeug eine Geschwindigkeit größer Null hat und bei dem beide Reibkupplungen (20, 30) geöffnet sind, Antriebsleistung des Verbrennungsmotors (12) über eine niedrige Gangstufe (2) in einem (32) der Teilgetriebe (22, 32) auf einen Abtrieb (16) zu führen, mit den Schritten: a) Erhöhen der Drehzahl (nv) des Verbrennungsmotors (12), b) Einlegen der niedrigen Gangstufe (2) in dem einen Teilgetriebe (32) und Einlegen einer hohen Gangstufe (5) in dem anderen Teilgetriebe (22), falls noch nicht erfolgt, c) schlupfendes Schließen der dem anderen Teilgetriebe (22) zugeordnete Reibkupplung (20), sobald die Drehzahl (nv) des Verbrennungsmotors (12) eine Zwischendrehzahl (n2) erreicht hat, die der hohen Gangstufe (5) in dem anderen Teilgetriebe (22) entspricht, um Antriebsleistung über die hohe Gangstufe (5) auf den Abtrieb zu führen, und d) überschneidendes Schließen der dem einen Teilgetriebe (32) zugeordneten Reibkupplung (30) und Öffnen der dem anderen Teilgetriebe (22) zugeordneten Reibkuplung (20), um Antriebsleistung über die niedrige Gangstufe (2) auf den Abtrieb zu führen, sobald die Drehzahl (nv) des Verbrennungsmotors (12) eine Zieldrehzahl (n3) erreicht hat, die der niedrigen Gangstufe (2) in dem einen Teilgetriebe (32) entspricht.
A method for operating a drivetrain (10) of a motor vehicle (11), wherein the drivetrain (10) has an internal combustion engine (12) and a double-clutch transmission (14), wherein the double-clutch transmission (14) has a first power transmission path (26) with a first friction clutch (20) and a first partial transmission (22), and said double-clutch transmission (14) has a second power transmission path (36) with a second friction clutch (30) and a second partial transmission (32), and wherein the internal combustion engine (12) is coupled to an input element of the first friction clutch (20) and to an input element of the second friction clutch (30), wherein the method serves, proceeding from a state in which the motor vehicle has a speed which is greater than zero and in which both friction clutches (20, 30) are opened, to conduct drive power of the internal combustion engine (12) to an output (16) via a low gear step (2) in one (32) of the partial transmissions (22, 32), having the steps: a) increasing the rotational speed (nv) of the internal combustion engine (12), b) engaging the low gear step (2) in the one partial transmission (32) and engaging a high gear step (5) in the other partial transmission (22), and if this has not yet taken place, c) slipping closure of the friction clutch (20) assigned to the other partial transmission (22) as soon as the rotational speed (nv) of the internal combustion engine (12) has reached an intermediate rotational speed (n2) which corresponds to the high gear step (5) in the other partial transmission (22), in order to conduct drive power to the output via the high gear step (5), and d) overlapping closure of the friction clutch (30) which is assigned to the one partial transmission (32) and opening of the friction clutch (20) which is assigned to the other partial transmission (22), in order to conduct drive power to the output via the low gear step (2) as soon as the rotational speed (nv) of the internal combustion engine (12) has reached a target rotational speed (n3) which corresponds to the low gear step (2) in the one partial transmission (32).
L'invention concerne un procédé pour faire fonctionner une chaîne cinématique (10) d'un véhicule automobile (11), la chaîne cinématique (10) comportant un moteur à combustion interne (12) et une transmission à double embrayage (14), la transmission à double embrayage (14) comprenant un premier trajet de transmission de puissance (26) ayant un premier embrayage à friction (20) et une première transmission partielle (22), et un second trajet de transmission de puissance (36) ayant un second embrayage à friction (30) et une seconde transmission partielle (32), et le moteur à combustion interne (12) étant couplé à un organe de commande du premier embrayage à friction (20) et à un organe de commande du second embrayage à friction (30). Le procédé sert, à partir d'un état dans lequel le véhicule automobile a une vitesse supérieure à zéro et dans lequel les deux embrayages à friction (20, 30) sont ouverts, à guider la puissance d'entraînement du moteur à combustion interne (12) via un étage de vitesse basse (2) dans une (32) des vitesses partielles (22, 32) vers une sortie (16), présentant les étapes : a) augmenter la vitesse de rotation (nv) du moteur à combustion interne (12), b) engager l'étage inférieur (2) dans une transmission partielle (32) et engager un étage supérieur (5) dans l'autre transmission partielle (22), si ce n'est déjà fait, c) fermeture glissante de l'embrayage à friction (20) associé à l'autre transmission partielle (22) dès que la vitesse (nv) du moteur à combustion interne (12) a atteint une vitesse intermédiaire (n2) correspondant à la vitesse élevée (5) de l'autre transmission partielle (22), pour guider la puissance d'entraînement vers la sortie par l'intermédiaire de l'étage d'engrenage supérieur (5), et d) fermeture en chevauchement de l'embrayage à friction (30) affecté à une transmission partielle (32) et ouverture de l'embrayage à friction (20) affecté à l'autre transmission partielle (22), pour diriger la puissance d'entraînement vers la sortie par l'intermédiaire de l'étage inférieur (2) dès que la vitesse de rotation (nv) du moteur à combustion interne (12) a atteint une vitesse de rotation cible (n3) correspondant à l'étage inférieur (2) dans une transmission partielle (32).</description><subject>BLASTING</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GEARING</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2019</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZPBwCfIMc1UICXL09FNw8w9ScFTw9Q8B0mGuHp7OPq4Kjn4uCr6uIR7-LmBp_wDXIMcQTz93hRAPVwUkzTwMrGmJOcWpvFCam0HZzTXE2UM3tSA_PrW4IDE5NS-1JD7c38jA0NLIyNjS0sLR0Jg4VQB9Ui1n</recordid><startdate>20191128</startdate><enddate>20191128</enddate><creator>KECK, Ingo</creator><creator>WENDT, Moritz</creator><creator>FILP, Mathias</creator><creator>PROST, Jacques</creator><creator>SCHALLER, Martin</creator><creator>STEPPER, Thorsten</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20191128</creationdate><title>DRIVE TRAIN FOR A MOTOR VEHICLE AND METHOD FOR OPERATING THE DRIVE TRAIN</title><author>KECK, Ingo ; 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A method for operating a drivetrain (10) of a motor vehicle (11), wherein the drivetrain (10) has an internal combustion engine (12) and a double-clutch transmission (14), wherein the double-clutch transmission (14) has a first power transmission path (26) with a first friction clutch (20) and a first partial transmission (22), and said double-clutch transmission (14) has a second power transmission path (36) with a second friction clutch (30) and a second partial transmission (32), and wherein the internal combustion engine (12) is coupled to an input element of the first friction clutch (20) and to an input element of the second friction clutch (30), wherein the method serves, proceeding from a state in which the motor vehicle has a speed which is greater than zero and in which both friction clutches (20, 30) are opened, to conduct drive power of the internal combustion engine (12) to an output (16) via a low gear step (2) in one (32) of the partial transmissions (22, 32), having the steps: a) increasing the rotational speed (nv) of the internal combustion engine (12), b) engaging the low gear step (2) in the one partial transmission (32) and engaging a high gear step (5) in the other partial transmission (22), and if this has not yet taken place, c) slipping closure of the friction clutch (20) assigned to the other partial transmission (22) as soon as the rotational speed (nv) of the internal combustion engine (12) has reached an intermediate rotational speed (n2) which corresponds to the high gear step (5) in the other partial transmission (22), in order to conduct drive power to the output via the high gear step (5), and d) overlapping closure of the friction clutch (30) which is assigned to the one partial transmission (32) and opening of the friction clutch (20) which is assigned to the other partial transmission (22), in order to conduct drive power to the output via the low gear step (2) as soon as the rotational speed (nv) of the internal combustion engine (12) has reached a target rotational speed (n3) which corresponds to the low gear step (2) in the one partial transmission (32).
L'invention concerne un procédé pour faire fonctionner une chaîne cinématique (10) d'un véhicule automobile (11), la chaîne cinématique (10) comportant un moteur à combustion interne (12) et une transmission à double embrayage (14), la transmission à double embrayage (14) comprenant un premier trajet de transmission de puissance (26) ayant un premier embrayage à friction (20) et une première transmission partielle (22), et un second trajet de transmission de puissance (36) ayant un second embrayage à friction (30) et une seconde transmission partielle (32), et le moteur à combustion interne (12) étant couplé à un organe de commande du premier embrayage à friction (20) et à un organe de commande du second embrayage à friction (30). Le procédé sert, à partir d'un état dans lequel le véhicule automobile a une vitesse supérieure à zéro et dans lequel les deux embrayages à friction (20, 30) sont ouverts, à guider la puissance d'entraînement du moteur à combustion interne (12) via un étage de vitesse basse (2) dans une (32) des vitesses partielles (22, 32) vers une sortie (16), présentant les étapes : a) augmenter la vitesse de rotation (nv) du moteur à combustion interne (12), b) engager l'étage inférieur (2) dans une transmission partielle (32) et engager un étage supérieur (5) dans l'autre transmission partielle (22), si ce n'est déjà fait, c) fermeture glissante de l'embrayage à friction (20) associé à l'autre transmission partielle (22) dès que la vitesse (nv) du moteur à combustion interne (12) a atteint une vitesse intermédiaire (n2) correspondant à la vitesse élevée (5) de l'autre transmission partielle (22), pour guider la puissance d'entraînement vers la sortie par l'intermédiaire de l'étage d'engrenage supérieur (5), et d) fermeture en chevauchement de l'embrayage à friction (30) affecté à une transmission partielle (32) et ouverture de l'embrayage à friction (20) affecté à l'autre transmission partielle (22), pour diriger la puissance d'entraînement vers la sortie par l'intermédiaire de l'étage inférieur (2) dès que la vitesse de rotation (nv) du moteur à combustion interne (12) a atteint une vitesse de rotation cible (n3) correspondant à l'étage inférieur (2) dans une transmission partielle (32).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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