METHOD FOR PRODUCING A SHAFT-HUB CONNECTION, AND MOTOR VEHICLE SHAFT HAVING SUCH A CONNECTION
Verfahren zum Herstellen einer Welle-Nabeverbindung für eine verbundenen Kraftfahrzeugwelle aus * einem Wellenbauteil (3) und einem Nabenbauteil (4), * bei diesem Herstellverfahren wird das Wellenbauteil (3) und das Nabenbauteil (4) aus einem ungefügten Zustand in einen gefügten Zustand, in welchem...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; fre ; ger |
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creator | SCHMIEDEL, Stefan MANGOLD, Anton ZEILNER, Armin GRUENWALD, Heinrich |
description | Verfahren zum Herstellen einer Welle-Nabeverbindung für eine verbundenen Kraftfahrzeugwelle aus * einem Wellenbauteil (3) und einem Nabenbauteil (4), * bei diesem Herstellverfahren wird das Wellenbauteil (3) und das Nabenbauteil (4) aus einem ungefügten Zustand in einen gefügten Zustand, in welchem das Wellenbauteil (3) und das Nabenbauteil (4) eine reibformschlüssige Welle-Nabeverbindung ausbilden, überführt, dazu weist das Wellenbauteil (3) eine Verzahnungsbereich (1) mit Zähnen (1) mit einer Zahnhöhe H auf und das Nabenbauteil (4) weist einen im ungefügten Zustand wenigstens abschnittsweise oder vollständig hohlzylindrischen Verzahnungsgegenbereich (2) mit einem Gegenbereichinnendurchmesser d auf, * wobei das Nabenbauteil (4) zum Herstellen der reibformschlüssigen Welle-Nabeverbindung in einer Längsrichtung (7) auf das Wellenbauteil (3) aufgeschoben wird und sich dabei der Verzahnungsbereich (1) in den Verzahnungsgegenbereich (2) geometrisch abbildet, * der Verzahnungsgegenbereich (2) beim Aufschieben des Nabenbauteils (4) auf das Wellenbauteil (3), bevor dieser den Verzahnungsbereich (1) kontaktiert, einen zylindrischen Zentrierbereich (8) mit einem Zentrieraussendurchmesser D überstreicht, wobei der Zentrieraussendurchmesser D höchstens 0,2 mm und mindestens 0,005 mm kleiner ist, als der Gegenbereich Innendurchmesser d und * dass der Zentrierbereich (8) eine Längserstreckung L in der Längsrichtung (7) aufweist, welche größer ist als 1 mm.
The invention relates to a method for producing a shaft-hub connection for a connected motor vehicle shaft from * a shaft component (3) and a hub component (4),* in which production method the shaft component (3) and the hub component (4) are transferred from a non-joined state into a joined state in which the shaft component (3) and the hub component (4) form a frictional shaft-hub connection, to which end the shaft component (3) has a toothed region (1) having teeth (1) with a tooth height H, and the hub component (4) has a mating toothed region (2) which is hollow-cylindrical at least in some sections or completely when in the non-joined state and has a mating region internal diameter d, * wherein the hub component (4) is pushed onto the shaft component (3) in a longitudinal direction (7) to produce the frictional shaft-hub connection and in the process geometrically reproduces the toothed region (1) in the mating toothed region (2), * when the hub component (4) is pushed onto the shaft component (3), the mating t |
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The invention relates to a method for producing a shaft-hub connection for a connected motor vehicle shaft from * a shaft component (3) and a hub component (4),* in which production method the shaft component (3) and the hub component (4) are transferred from a non-joined state into a joined state in which the shaft component (3) and the hub component (4) form a frictional shaft-hub connection, to which end the shaft component (3) has a toothed region (1) having teeth (1) with a tooth height H, and the hub component (4) has a mating toothed region (2) which is hollow-cylindrical at least in some sections or completely when in the non-joined state and has a mating region internal diameter d, * wherein the hub component (4) is pushed onto the shaft component (3) in a longitudinal direction (7) to produce the frictional shaft-hub connection and in the process geometrically reproduces the toothed region (1) in the mating toothed region (2), * when the hub component (4) is pushed onto the shaft component (3), the mating toothed region (2) passes over a cylindrical centring region (1) with an outer centring diameter D before coming into contact with the toothed region (1), wherein the outer centring diameter D is at most 0.2 mm and at least 0.005 mm smaller than the mating region inner diameter d, and * the centring region (8) has a length L in the longitudinal direction (7) which is greater than 1 mm.
L'invention concerne un procédé de fabrication d'une liaison arbre-moyeu pour un arbre de véhicule automobile raccordé constituée * d'un élément d'arbre (3) et d'un élément de moyeu (4), * dans ce procédé de fabrication, l'élément d'arbre (3) et l'élément de moyeu (4) passent d'un état non raccordé à un état raccordé, dans lequel l'élément d'arbre (3) et l'élément de moyeu (4) forment une liaison arbre-moyeu positive à friction, à cet effet, l'élément d'arbre (3) présente une zone de denture (1) comportant des dents (1) ayant une hauteur de dent H et l'élément de moyeu (4) présente une zone de jonction de denture (2) qui, à l'état non assemblé, est au moins partiellement ou complètement cylindrique creuse, ayant un diamètre intérieur d de zone de jonction. * l'élément de moyeu (4) étant poussé sur l'élément d'arbre (3) dans une direction longitudinale (7) pour réaliser la liaison arbre-moyeu positive par friction, et la zone de denture (1) étant formée géométriquement dans la zone de denture (2), * la zone de denture (2), lorsque l'élément de moyeu (4) est poussé contre l'élément d'arbre (3), avant que ce dernier n'entre en contact avec la zone d'engrenage (1), couvrant une zone de centrage cylindrique (8) ayant un diamètre extérieur de centrage D, le diamètre extérieur de centrage D étant au maximum de 0,2 mm et au moins 0,005 mm inférieur au diamètre intérieur d de la zone de jonction, et * la zone de centrage (8) a une étendue longitudinale L dans la direction longitudinale (7) qui est supérieure à 1 mm.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BLASTING ; BRAKES ; CLUTCHES ; COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2019</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20191031&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2019206556A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25543,76293</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20191031&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2019206556A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>SCHMIEDEL, Stefan</creatorcontrib><creatorcontrib>MANGOLD, Anton</creatorcontrib><creatorcontrib>ZEILNER, Armin</creatorcontrib><creatorcontrib>GRUENWALD, Heinrich</creatorcontrib><title>METHOD FOR PRODUCING A SHAFT-HUB CONNECTION, AND MOTOR VEHICLE SHAFT HAVING SUCH A CONNECTION</title><description>Verfahren zum Herstellen einer Welle-Nabeverbindung für eine verbundenen Kraftfahrzeugwelle aus * einem Wellenbauteil (3) und einem Nabenbauteil (4), * bei diesem Herstellverfahren wird das Wellenbauteil (3) und das Nabenbauteil (4) aus einem ungefügten Zustand in einen gefügten Zustand, in welchem das Wellenbauteil (3) und das Nabenbauteil (4) eine reibformschlüssige Welle-Nabeverbindung ausbilden, überführt, dazu weist das Wellenbauteil (3) eine Verzahnungsbereich (1) mit Zähnen (1) mit einer Zahnhöhe H auf und das Nabenbauteil (4) weist einen im ungefügten Zustand wenigstens abschnittsweise oder vollständig hohlzylindrischen Verzahnungsgegenbereich (2) mit einem Gegenbereichinnendurchmesser d auf, * wobei das Nabenbauteil (4) zum Herstellen der reibformschlüssigen Welle-Nabeverbindung in einer Längsrichtung (7) auf das Wellenbauteil (3) aufgeschoben wird und sich dabei der Verzahnungsbereich (1) in den Verzahnungsgegenbereich (2) geometrisch abbildet, * der Verzahnungsgegenbereich (2) beim Aufschieben des Nabenbauteils (4) auf das Wellenbauteil (3), bevor dieser den Verzahnungsbereich (1) kontaktiert, einen zylindrischen Zentrierbereich (8) mit einem Zentrieraussendurchmesser D überstreicht, wobei der Zentrieraussendurchmesser D höchstens 0,2 mm und mindestens 0,005 mm kleiner ist, als der Gegenbereich Innendurchmesser d und * dass der Zentrierbereich (8) eine Längserstreckung L in der Längsrichtung (7) aufweist, welche größer ist als 1 mm.
The invention relates to a method for producing a shaft-hub connection for a connected motor vehicle shaft from * a shaft component (3) and a hub component (4),* in which production method the shaft component (3) and the hub component (4) are transferred from a non-joined state into a joined state in which the shaft component (3) and the hub component (4) form a frictional shaft-hub connection, to which end the shaft component (3) has a toothed region (1) having teeth (1) with a tooth height H, and the hub component (4) has a mating toothed region (2) which is hollow-cylindrical at least in some sections or completely when in the non-joined state and has a mating region internal diameter d, * wherein the hub component (4) is pushed onto the shaft component (3) in a longitudinal direction (7) to produce the frictional shaft-hub connection and in the process geometrically reproduces the toothed region (1) in the mating toothed region (2), * when the hub component (4) is pushed onto the shaft component (3), the mating toothed region (2) passes over a cylindrical centring region (1) with an outer centring diameter D before coming into contact with the toothed region (1), wherein the outer centring diameter D is at most 0.2 mm and at least 0.005 mm smaller than the mating region inner diameter d, and * the centring region (8) has a length L in the longitudinal direction (7) which is greater than 1 mm.
L'invention concerne un procédé de fabrication d'une liaison arbre-moyeu pour un arbre de véhicule automobile raccordé constituée * d'un élément d'arbre (3) et d'un élément de moyeu (4), * dans ce procédé de fabrication, l'élément d'arbre (3) et l'élément de moyeu (4) passent d'un état non raccordé à un état raccordé, dans lequel l'élément d'arbre (3) et l'élément de moyeu (4) forment une liaison arbre-moyeu positive à friction, à cet effet, l'élément d'arbre (3) présente une zone de denture (1) comportant des dents (1) ayant une hauteur de dent H et l'élément de moyeu (4) présente une zone de jonction de denture (2) qui, à l'état non assemblé, est au moins partiellement ou complètement cylindrique creuse, ayant un diamètre intérieur d de zone de jonction. * l'élément de moyeu (4) étant poussé sur l'élément d'arbre (3) dans une direction longitudinale (7) pour réaliser la liaison arbre-moyeu positive par friction, et la zone de denture (1) étant formée géométriquement dans la zone de denture (2), * la zone de denture (2), lorsque l'élément de moyeu (4) est poussé contre l'élément d'arbre (3), avant que ce dernier n'entre en contact avec la zone d'engrenage (1), couvrant une zone de centrage cylindrique (8) ayant un diamètre extérieur de centrage D, le diamètre extérieur de centrage D étant au maximum de 0,2 mm et au moins 0,005 mm inférieur au diamètre intérieur d de la zone de jonction, et * la zone de centrage (8) a une étendue longitudinale L dans la direction longitudinale (7) qui est supérieure à 1 mm.</description><subject>BLASTING</subject><subject>BRAKES</subject><subject>CLUTCHES</subject><subject>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2019</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZIj1dQ3x8HdRcPMPUggI8ncJdfb0c1dwVAj2cHQL0fUIdVJw9vfzc3UO8fT301Fw9HNR8PUPAaoNc_XwdPZxhahT8HAMA2kLDnX2AOpF6OBhYE1LzClO5YXS3AzKbq4hzh66qQX58anFBYnJqXmpJfHh_kYGhpZGBmampmaOhsbEqQIAayUzCQ</recordid><startdate>20191031</startdate><enddate>20191031</enddate><creator>SCHMIEDEL, Stefan</creator><creator>MANGOLD, Anton</creator><creator>ZEILNER, Armin</creator><creator>GRUENWALD, Heinrich</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20191031</creationdate><title>METHOD FOR PRODUCING A SHAFT-HUB CONNECTION, AND MOTOR VEHICLE SHAFT HAVING SUCH A CONNECTION</title><author>SCHMIEDEL, Stefan ; 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The invention relates to a method for producing a shaft-hub connection for a connected motor vehicle shaft from * a shaft component (3) and a hub component (4),* in which production method the shaft component (3) and the hub component (4) are transferred from a non-joined state into a joined state in which the shaft component (3) and the hub component (4) form a frictional shaft-hub connection, to which end the shaft component (3) has a toothed region (1) having teeth (1) with a tooth height H, and the hub component (4) has a mating toothed region (2) which is hollow-cylindrical at least in some sections or completely when in the non-joined state and has a mating region internal diameter d, * wherein the hub component (4) is pushed onto the shaft component (3) in a longitudinal direction (7) to produce the frictional shaft-hub connection and in the process geometrically reproduces the toothed region (1) in the mating toothed region (2), * when the hub component (4) is pushed onto the shaft component (3), the mating toothed region (2) passes over a cylindrical centring region (1) with an outer centring diameter D before coming into contact with the toothed region (1), wherein the outer centring diameter D is at most 0.2 mm and at least 0.005 mm smaller than the mating region inner diameter d, and * the centring region (8) has a length L in the longitudinal direction (7) which is greater than 1 mm.
L'invention concerne un procédé de fabrication d'une liaison arbre-moyeu pour un arbre de véhicule automobile raccordé constituée * d'un élément d'arbre (3) et d'un élément de moyeu (4), * dans ce procédé de fabrication, l'élément d'arbre (3) et l'élément de moyeu (4) passent d'un état non raccordé à un état raccordé, dans lequel l'élément d'arbre (3) et l'élément de moyeu (4) forment une liaison arbre-moyeu positive à friction, à cet effet, l'élément d'arbre (3) présente une zone de denture (1) comportant des dents (1) ayant une hauteur de dent H et l'élément de moyeu (4) présente une zone de jonction de denture (2) qui, à l'état non assemblé, est au moins partiellement ou complètement cylindrique creuse, ayant un diamètre intérieur d de zone de jonction. * l'élément de moyeu (4) étant poussé sur l'élément d'arbre (3) dans une direction longitudinale (7) pour réaliser la liaison arbre-moyeu positive par friction, et la zone de denture (1) étant formée géométriquement dans la zone de denture (2), * la zone de denture (2), lorsque l'élément de moyeu (4) est poussé contre l'élément d'arbre (3), avant que ce dernier n'entre en contact avec la zone d'engrenage (1), couvrant une zone de centrage cylindrique (8) ayant un diamètre extérieur de centrage D, le diamètre extérieur de centrage D étant au maximum de 0,2 mm et au moins 0,005 mm inférieur au diamètre intérieur d de la zone de jonction, et * la zone de centrage (8) a une étendue longitudinale L dans la direction longitudinale (7) qui est supérieure à 1 mm.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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