METHOD FOR ACTUATING AT LEAST ONE COMPONENT OF A VEHICLE OCCUPANT RESTRAINT DEVICE FOR A MOTOR VEHICLE

Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Ansteuerung wenigstens einer Komponente einer Insassenrückhaltevorrichtung (1) für ein Kraftfahrzeug (K). Zumindest bei einem als unvermeidbar erscheinenden Aufprall auf ein fahrzeugfremdes Objekt (O) wird die wenigstens eine Komponente in einer Verfahrenspha...

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Hauptverfasser: SCHMIDT, Jana, LESCHKE, Andre, HONS, Christian, RYL, Axel
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator SCHMIDT, Jana
LESCHKE, Andre
HONS, Christian
RYL, Axel
description Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Ansteuerung wenigstens einer Komponente einer Insassenrückhaltevorrichtung (1) für ein Kraftfahrzeug (K). Zumindest bei einem als unvermeidbar erscheinenden Aufprall auf ein fahrzeugfremdes Objekt (O) wird die wenigstens eine Komponente in einer Verfahrensphase derart angesteuert, dass durch die Insassenrückhaltevorrichtung (1) eine Kraft auf den Insassen (IN) wirkt, welche entgegen einer zu erwartenden, aufprallbedingten Vorverlagerungsrichtung des Insassen (IN) gerichtet ist. Erfindungsgemäß wird vorgeschlagen, dass in der einen Verfahrensphase die wenigstens eine Komponente derart angesteuert wird, dass ein bestimmter Gradient und/oder ein bestimmtes Maximum der auf den Insassen wirkenden Kraft nicht überschritten wird. In einer anderen, nachfolgenden Verfahrensphase wird die wenigstens eine Komponente derart angesteuert, dass eine Vorverlagerung des Insassen (IN) über eine bestimmte oder bestimmbare Wegstrecke zugelassen wird. Auf diese Weise kann eine sehr schonende Schutzwirkung durch die Insassenrückhaltevorrichtung (1) für den Insassen (IN) erzielt werden. The invention relates to a method for actuating at least one component of a vehicle occupant restraint device (1) for a motor vehicle (K). At least in the case of a seemingly unavoidable impact against an object (O) which is extraneous to the vehicle, the at least one component is actuated in a method phase in such a way that the vehicle occupant restraint device (1) applies a force to the vehicle occupant (IN) which is directed counter to an expected forward movement direction, owing to the impact, of the vehicle occupant (IN). According to the invention, it is proposed that in the one method phase the at least one component is actuated in such way that a specific gradient and/or specific maximum of the force acting on the vehicle occupant is not exceeded. In another subsequent method phase, the at least one component is actuated in such way that forward movement of the occupant (IN) over a specific or specifiable path is permitted. In this way, a very effective protective effect can be achieved for the occupant (IN) by the vehicle restraint device (1). L'invention concerne un procédé de commande d'au moins un composant d'un dispositif de retenue d'occupant (1) pour un véhicule à moteur (K). Au moins en cas d'impact paraissant inévitable avec un objet (O) étranger au véhicule, le ou les composants sont commandés lors d'une phase de procédé de telle sorte
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Zumindest bei einem als unvermeidbar erscheinenden Aufprall auf ein fahrzeugfremdes Objekt (O) wird die wenigstens eine Komponente in einer Verfahrensphase derart angesteuert, dass durch die Insassenrückhaltevorrichtung (1) eine Kraft auf den Insassen (IN) wirkt, welche entgegen einer zu erwartenden, aufprallbedingten Vorverlagerungsrichtung des Insassen (IN) gerichtet ist. Erfindungsgemäß wird vorgeschlagen, dass in der einen Verfahrensphase die wenigstens eine Komponente derart angesteuert wird, dass ein bestimmter Gradient und/oder ein bestimmtes Maximum der auf den Insassen wirkenden Kraft nicht überschritten wird. In einer anderen, nachfolgenden Verfahrensphase wird die wenigstens eine Komponente derart angesteuert, dass eine Vorverlagerung des Insassen (IN) über eine bestimmte oder bestimmbare Wegstrecke zugelassen wird. Auf diese Weise kann eine sehr schonende Schutzwirkung durch die Insassenrückhaltevorrichtung (1) für den Insassen (IN) erzielt werden. The invention relates to a method for actuating at least one component of a vehicle occupant restraint device (1) for a motor vehicle (K). At least in the case of a seemingly unavoidable impact against an object (O) which is extraneous to the vehicle, the at least one component is actuated in a method phase in such a way that the vehicle occupant restraint device (1) applies a force to the vehicle occupant (IN) which is directed counter to an expected forward movement direction, owing to the impact, of the vehicle occupant (IN). According to the invention, it is proposed that in the one method phase the at least one component is actuated in such way that a specific gradient and/or specific maximum of the force acting on the vehicle occupant is not exceeded. In another subsequent method phase, the at least one component is actuated in such way that forward movement of the occupant (IN) over a specific or specifiable path is permitted. In this way, a very effective protective effect can be achieved for the occupant (IN) by the vehicle restraint device (1). L'invention concerne un procédé de commande d'au moins un composant d'un dispositif de retenue d'occupant (1) pour un véhicule à moteur (K). Au moins en cas d'impact paraissant inévitable avec un objet (O) étranger au véhicule, le ou les composants sont commandés lors d'une phase de procédé de telle sorte qu'une force, laquelle est dirigée contre un sens de déplacement avant prévu du passager (IN) dû au choc, agit sur l'occupant (IN) par le biais du dispositif de retenue d'occupant (1). Selon l'invention, lors de cette phase de procédé, le ou les composants sont commandés de telle sorte qu'un gradient déterminé et/ou un maximum déterminé de la force agissant sur l'occupant ne sont pas dépassés. Lors d'une autre phase de procédé ultérieure, le ou les composants sont commandés de telle sorte que le déplacement vers l'avant de l'occupant (IN) est autorisé sur un trajet déterminé ou déterminable. De cette manière, une action de protection très délicate est obtenue par le biais du dispositif de retenue d'occupant (1) pour l'occupant (IN).</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>PERFORMING OPERATIONS ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL ; VEHICLES, VEHICLE FITTINGS, OR VEHICLE PARTS, NOT OTHERWISEPROVIDED FOR</subject><creationdate>2019</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20190627&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2019120651A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25543,76293</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20190627&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2019120651A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>SCHMIDT, Jana</creatorcontrib><creatorcontrib>LESCHKE, Andre</creatorcontrib><creatorcontrib>HONS, Christian</creatorcontrib><creatorcontrib>RYL, Axel</creatorcontrib><title>METHOD FOR ACTUATING AT LEAST ONE COMPONENT OF A VEHICLE OCCUPANT RESTRAINT DEVICE FOR A MOTOR VEHICLE</title><description>Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Ansteuerung wenigstens einer Komponente einer Insassenrückhaltevorrichtung (1) für ein Kraftfahrzeug (K). 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The invention relates to a method for actuating at least one component of a vehicle occupant restraint device (1) for a motor vehicle (K). At least in the case of a seemingly unavoidable impact against an object (O) which is extraneous to the vehicle, the at least one component is actuated in a method phase in such a way that the vehicle occupant restraint device (1) applies a force to the vehicle occupant (IN) which is directed counter to an expected forward movement direction, owing to the impact, of the vehicle occupant (IN). According to the invention, it is proposed that in the one method phase the at least one component is actuated in such way that a specific gradient and/or specific maximum of the force acting on the vehicle occupant is not exceeded. In another subsequent method phase, the at least one component is actuated in such way that forward movement of the occupant (IN) over a specific or specifiable path is permitted. In this way, a very effective protective effect can be achieved for the occupant (IN) by the vehicle restraint device (1). L'invention concerne un procédé de commande d'au moins un composant d'un dispositif de retenue d'occupant (1) pour un véhicule à moteur (K). Au moins en cas d'impact paraissant inévitable avec un objet (O) étranger au véhicule, le ou les composants sont commandés lors d'une phase de procédé de telle sorte qu'une force, laquelle est dirigée contre un sens de déplacement avant prévu du passager (IN) dû au choc, agit sur l'occupant (IN) par le biais du dispositif de retenue d'occupant (1). Selon l'invention, lors de cette phase de procédé, le ou les composants sont commandés de telle sorte qu'un gradient déterminé et/ou un maximum déterminé de la force agissant sur l'occupant ne sont pas dépassés. Lors d'une autre phase de procédé ultérieure, le ou les composants sont commandés de telle sorte que le déplacement vers l'avant de l'occupant (IN) est autorisé sur un trajet déterminé ou déterminable. 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Zumindest bei einem als unvermeidbar erscheinenden Aufprall auf ein fahrzeugfremdes Objekt (O) wird die wenigstens eine Komponente in einer Verfahrensphase derart angesteuert, dass durch die Insassenrückhaltevorrichtung (1) eine Kraft auf den Insassen (IN) wirkt, welche entgegen einer zu erwartenden, aufprallbedingten Vorverlagerungsrichtung des Insassen (IN) gerichtet ist. Erfindungsgemäß wird vorgeschlagen, dass in der einen Verfahrensphase die wenigstens eine Komponente derart angesteuert wird, dass ein bestimmter Gradient und/oder ein bestimmtes Maximum der auf den Insassen wirkenden Kraft nicht überschritten wird. In einer anderen, nachfolgenden Verfahrensphase wird die wenigstens eine Komponente derart angesteuert, dass eine Vorverlagerung des Insassen (IN) über eine bestimmte oder bestimmbare Wegstrecke zugelassen wird. Auf diese Weise kann eine sehr schonende Schutzwirkung durch die Insassenrückhaltevorrichtung (1) für den Insassen (IN) erzielt werden. The invention relates to a method for actuating at least one component of a vehicle occupant restraint device (1) for a motor vehicle (K). At least in the case of a seemingly unavoidable impact against an object (O) which is extraneous to the vehicle, the at least one component is actuated in a method phase in such a way that the vehicle occupant restraint device (1) applies a force to the vehicle occupant (IN) which is directed counter to an expected forward movement direction, owing to the impact, of the vehicle occupant (IN). According to the invention, it is proposed that in the one method phase the at least one component is actuated in such way that a specific gradient and/or specific maximum of the force acting on the vehicle occupant is not exceeded. In another subsequent method phase, the at least one component is actuated in such way that forward movement of the occupant (IN) over a specific or specifiable path is permitted. In this way, a very effective protective effect can be achieved for the occupant (IN) by the vehicle restraint device (1). L'invention concerne un procédé de commande d'au moins un composant d'un dispositif de retenue d'occupant (1) pour un véhicule à moteur (K). Au moins en cas d'impact paraissant inévitable avec un objet (O) étranger au véhicule, le ou les composants sont commandés lors d'une phase de procédé de telle sorte qu'une force, laquelle est dirigée contre un sens de déplacement avant prévu du passager (IN) dû au choc, agit sur l'occupant (IN) par le biais du dispositif de retenue d'occupant (1). Selon l'invention, lors de cette phase de procédé, le ou les composants sont commandés de telle sorte qu'un gradient déterminé et/ou un maximum déterminé de la force agissant sur l'occupant ne sont pas dépassés. Lors d'une autre phase de procédé ultérieure, le ou les composants sont commandés de telle sorte que le déplacement vers l'avant de l'occupant (IN) est autorisé sur un trajet déterminé ou déterminable. De cette manière, une action de protection très délicate est obtenue par le biais du dispositif de retenue d'occupant (1) pour l'occupant (IN).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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