METHOD FOR OPERATING AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE OF A MOTOR VEHICLE, IN PARTICULAR A CAR

Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Betreiben einer wenigstens einen Zylinder (18), wenigstens einen bewegbar in dem Zylinder (18) aufgenommenen Kolben (24), wenigstens ein dem Zylinder (18) zugeordnetes Einlassventil (34), wenigstens ein zumindest von Luft durchströmbares Luftrohr (14), über w...

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Hauptverfasser: SCHILLING, Markus, HOHNER, Peter, HAUPTVOGEL, Mathias
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator SCHILLING, Markus
HOHNER, Peter
HAUPTVOGEL, Mathias
description Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Betreiben einer wenigstens einen Zylinder (18), wenigstens einen bewegbar in dem Zylinder (18) aufgenommenen Kolben (24), wenigstens ein dem Zylinder (18) zugeordnetes Einlassventil (34), wenigstens ein zumindest von Luft durchströmbares Luftrohr (14), über welches dem Zylinder (24) zumindest die das Luftrohr (14) durchströmende Luft zuführbar ist, und wenigstens ein in dem Luftrohr (14) angeordnetes und zum Einstellen eines von der Luft durchströmbaren Strömungsquerschnitt (48) ausgebildetes Ventilelement (44) aufweisenden Verbrennungskraftmaschine (10) eines Kraftfahrzeugs, mit den Schritten: - a) Erfassen eines Signals zum Bewirken eines Abschaltens einer Kraftstoffversorgung des Zylinders (18); und infolge des Erfassens des Signals: - b) Bewegen des Ventilelements (44) aus einer einen ersten Wert des Strömungsquerschnitts (48) bewirkenden ersten Stellung in eine einen gegenüber dem ersten Wert geringeren zweiten Wert des Strömungsquerschnitts (48) bewirkende zweite Stellung, während die Kraftstoffversorgung des Zylinders (18) noch aktiviert ist und dem Einlassventil (34) ein erster Nocken (40) zum Betätigen des Einlassventils (34) zugeordnet ist; und - c) während die Kraftstoffversorgung des Zylinders (18) noch aktiviert ist: Umschalten von dem ersten Nocken (40) auf einen von dem ersten Nocken (40) unterschiedlichen zweiten Nocken (42), mittels welchem das Einlassventil (34) infolge des Umschaltens derart betätigt wird, dass das Einlassventil (34) gegenüber der zuvor mittels des ersten Nockens (40) bewirkten Betätigung des Einlassventils (34) einen reduzierten Lufteinlass bewirkt. The invention relates to a method for operating an internal combustion engine (10) of a motor vehicle comprising at least one cylinder (18), at least one piston (24) accommodated movably in the cylinder (18), at least one inlet valve (34) associated with the cylinder (18), at least one air pipe (14) through which air can flow and by means of which at least the air flowing through the air pipe (14) can be fed to the cylinder (24), and at least one valve element (44) arranged in the air pipe (14) and designed to adjust a flow cross section (48) through which the air can flow, said method having the following steps: - a) detecting a signal to switch off a fuel supply to the cylinder (18); and, as a result of the detection of the signal: - b) moving the valve element (44) from a first position, providing a first value of the flow cross se
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The invention relates to a method for operating an internal combustion engine (10) of a motor vehicle comprising at least one cylinder (18), at least one piston (24) accommodated movably in the cylinder (18), at least one inlet valve (34) associated with the cylinder (18), at least one air pipe (14) through which air can flow and by means of which at least the air flowing through the air pipe (14) can be fed to the cylinder (24), and at least one valve element (44) arranged in the air pipe (14) and designed to adjust a flow cross section (48) through which the air can flow, said method having the following steps: - a) detecting a signal to switch off a fuel supply to the cylinder (18); and, as a result of the detection of the signal: - b) moving the valve element (44) from a first position, providing a first value of the flow cross section (48), into a second position providing a second value of the flow cross section (48) that is lower than the first value whilst the fuel supply to the cylinder (18) is still activated and a first cam (40) for actuating the inlet valve (34) is associated with the inlet valve (34); and - c) whilst the fuel supply to the cylinder (18) is still activated: switching from the first cam (40) to a second cam (42), which is different from the first cam (40), by means of which the inlet valve (34) is actuated as a result of the switchover, in such a way that the inlet valve (34) provides a reduced air inlet compared to the actuation of the inlet valve (34) provided previously by means of the first cam (40). L'invention concerne un procédé pour faire fonctionner un moteur à combustion interne (10) d'un véhicule automobile, comportant au moins un cylindre (18), au moins un piston (24) logé de manière mobile dans le cylindre (18), au moins une soupape d'entrée (34) associée au cylindre (18), au moins un conduit d'air (14) par lequel l'air peut au moins circuler, par lequel au moins l'air circulant dans le conduit d'air (14) peut être amené au cylindre (24), et comportant un élément de soupape (44) disposé dans le conduit d'air (14) et conçu pour régler une section d'écoulement (48) par laquelle l'air peut circuler, comportant les étapes suivantes : - a) la détection d'un signal pour effectuer l'arrêt d'une alimentation en carburant du cylindre (18) ; et en réponse à la détection du signal : - b) le déplacement de l'élément de soupape (44) d'une première position effectuant une première valeur de la section d'écoulement (48) à une seconde position effectuant une seconde valeur de la section d'écoulement (48) inférieure à la première valeur alors que l'alimentation en carburant du cylindre (18) est toujours activée et une première came (40) est associée à la soupape d'admission (34) pour actionner la soupape d'admission (34) ; et - c) pendant que l'alimentation en carburant du cylindre (18) est encore activée : commutation de la première came (40) à une deuxième came (42) qui est différente de la première came (40) et au moyen de laquelle la soupape d'admission (34) est actionnée suite à la commutation de telle sorte que la soupape d'admission (34) provoque une entrée d'air réduite par rapport à la commande de la soupape d'admission (34) précédemment effectuée par la première came (40).</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BLASTING ; COMBUSTION ENGINES ; CONTROLLING COMBUSTION ENGINES ; CYCLICALLY OPERATING VALVES FOR MACHINES OR ENGINES ; ENGINE PLANTS IN GENERAL ; HEATING ; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS ; LIGHTING ; MACHINES OR ENGINES IN GENERAL ; MECHANICAL ENGINEERING ; STEAM ENGINES ; WEAPONS</subject><creationdate>2019</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20190613&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2019110372A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25543,76293</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20190613&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2019110372A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>SCHILLING, Markus</creatorcontrib><creatorcontrib>HOHNER, Peter</creatorcontrib><creatorcontrib>HAUPTVOGEL, Mathias</creatorcontrib><title>METHOD FOR OPERATING AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE OF A MOTOR VEHICLE, IN PARTICULAR A CAR</title><description>Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Betreiben einer wenigstens einen Zylinder (18), wenigstens einen bewegbar in dem Zylinder (18) aufgenommenen Kolben (24), wenigstens ein dem Zylinder (18) zugeordnetes Einlassventil (34), wenigstens ein zumindest von Luft durchströmbares Luftrohr (14), über welches dem Zylinder (24) zumindest die das Luftrohr (14) durchströmende Luft zuführbar ist, und wenigstens ein in dem Luftrohr (14) angeordnetes und zum Einstellen eines von der Luft durchströmbaren Strömungsquerschnitt (48) ausgebildetes Ventilelement (44) aufweisenden Verbrennungskraftmaschine (10) eines Kraftfahrzeugs, mit den Schritten: - a) Erfassen eines Signals zum Bewirken eines Abschaltens einer Kraftstoffversorgung des Zylinders (18); und infolge des Erfassens des Signals: - b) Bewegen des Ventilelements (44) aus einer einen ersten Wert des Strömungsquerschnitts (48) bewirkenden ersten Stellung in eine einen gegenüber dem ersten Wert geringeren zweiten Wert des Strömungsquerschnitts (48) bewirkende zweite Stellung, während die Kraftstoffversorgung des Zylinders (18) noch aktiviert ist und dem Einlassventil (34) ein erster Nocken (40) zum Betätigen des Einlassventils (34) zugeordnet ist; und - c) während die Kraftstoffversorgung des Zylinders (18) noch aktiviert ist: Umschalten von dem ersten Nocken (40) auf einen von dem ersten Nocken (40) unterschiedlichen zweiten Nocken (42), mittels welchem das Einlassventil (34) infolge des Umschaltens derart betätigt wird, dass das Einlassventil (34) gegenüber der zuvor mittels des ersten Nockens (40) bewirkten Betätigung des Einlassventils (34) einen reduzierten Lufteinlass bewirkt. The invention relates to a method for operating an internal combustion engine (10) of a motor vehicle comprising at least one cylinder (18), at least one piston (24) accommodated movably in the cylinder (18), at least one inlet valve (34) associated with the cylinder (18), at least one air pipe (14) through which air can flow and by means of which at least the air flowing through the air pipe (14) can be fed to the cylinder (24), and at least one valve element (44) arranged in the air pipe (14) and designed to adjust a flow cross section (48) through which the air can flow, said method having the following steps: - a) detecting a signal to switch off a fuel supply to the cylinder (18); and, as a result of the detection of the signal: - b) moving the valve element (44) from a first position, providing a first value of the flow cross section (48), into a second position providing a second value of the flow cross section (48) that is lower than the first value whilst the fuel supply to the cylinder (18) is still activated and a first cam (40) for actuating the inlet valve (34) is associated with the inlet valve (34); and - c) whilst the fuel supply to the cylinder (18) is still activated: switching from the first cam (40) to a second cam (42), which is different from the first cam (40), by means of which the inlet valve (34) is actuated as a result of the switchover, in such a way that the inlet valve (34) provides a reduced air inlet compared to the actuation of the inlet valve (34) provided previously by means of the first cam (40). L'invention concerne un procédé pour faire fonctionner un moteur à combustion interne (10) d'un véhicule automobile, comportant au moins un cylindre (18), au moins un piston (24) logé de manière mobile dans le cylindre (18), au moins une soupape d'entrée (34) associée au cylindre (18), au moins un conduit d'air (14) par lequel l'air peut au moins circuler, par lequel au moins l'air circulant dans le conduit d'air (14) peut être amené au cylindre (24), et comportant un élément de soupape (44) disposé dans le conduit d'air (14) et conçu pour régler une section d'écoulement (48) par laquelle l'air peut circuler, comportant les étapes suivantes : - a) la détection d'un signal pour effectuer l'arrêt d'une alimentation en carburant du cylindre (18) ; et en réponse à la détection du signal : - b) le déplacement de l'élément de soupape (44) d'une première position effectuant une première valeur de la section d'écoulement (48) à une seconde position effectuant une seconde valeur de la section d'écoulement (48) inférieure à la première valeur alors que l'alimentation en carburant du cylindre (18) est toujours activée et une première came (40) est associée à la soupape d'admission (34) pour actionner la soupape d'admission (34) ; et - c) pendant que l'alimentation en carburant du cylindre (18) est encore activée : commutation de la première came (40) à une deuxième came (42) qui est différente de la première came (40) et au moyen de laquelle la soupape d'admission (34) est actionnée suite à la commutation de telle sorte que la soupape d'admission (34) provoque une entrée d'air réduite par rapport à la commande de la soupape d'admission (34) précédemment effectuée par la première came (40).</description><subject>BLASTING</subject><subject>COMBUSTION ENGINES</subject><subject>CONTROLLING COMBUSTION ENGINES</subject><subject>CYCLICALLY OPERATING VALVES FOR MACHINES OR ENGINES</subject><subject>ENGINE PLANTS IN GENERAL</subject><subject>HEATING</subject><subject>HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MACHINES OR ENGINES IN GENERAL</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>STEAM ENGINES</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2019</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNqNizEKwkAQANNYiPqHBVuFXFKI5XpucgfJbrhsFGxCkLMSDcT_YwofYDXFzCyTW03q5AyFBJCGAqrnEpDBs1JgrMBKfepa9cJAXHomkAIQatF5uZDztqLdnEODQb3tKgyzthjWyeIxPKe4-XGVbAtS6_ZxfPdxGod7fMVPf5UsNUdj0vyQocn_q77XGzIT</recordid><startdate>20190613</startdate><enddate>20190613</enddate><creator>SCHILLING, Markus</creator><creator>HOHNER, Peter</creator><creator>HAUPTVOGEL, Mathias</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20190613</creationdate><title>METHOD FOR OPERATING AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE OF A MOTOR VEHICLE, IN PARTICULAR A CAR</title><author>SCHILLING, Markus ; 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und infolge des Erfassens des Signals: - b) Bewegen des Ventilelements (44) aus einer einen ersten Wert des Strömungsquerschnitts (48) bewirkenden ersten Stellung in eine einen gegenüber dem ersten Wert geringeren zweiten Wert des Strömungsquerschnitts (48) bewirkende zweite Stellung, während die Kraftstoffversorgung des Zylinders (18) noch aktiviert ist und dem Einlassventil (34) ein erster Nocken (40) zum Betätigen des Einlassventils (34) zugeordnet ist; und - c) während die Kraftstoffversorgung des Zylinders (18) noch aktiviert ist: Umschalten von dem ersten Nocken (40) auf einen von dem ersten Nocken (40) unterschiedlichen zweiten Nocken (42), mittels welchem das Einlassventil (34) infolge des Umschaltens derart betätigt wird, dass das Einlassventil (34) gegenüber der zuvor mittels des ersten Nockens (40) bewirkten Betätigung des Einlassventils (34) einen reduzierten Lufteinlass bewirkt. The invention relates to a method for operating an internal combustion engine (10) of a motor vehicle comprising at least one cylinder (18), at least one piston (24) accommodated movably in the cylinder (18), at least one inlet valve (34) associated with the cylinder (18), at least one air pipe (14) through which air can flow and by means of which at least the air flowing through the air pipe (14) can be fed to the cylinder (24), and at least one valve element (44) arranged in the air pipe (14) and designed to adjust a flow cross section (48) through which the air can flow, said method having the following steps: - a) detecting a signal to switch off a fuel supply to the cylinder (18); and, as a result of the detection of the signal: - b) moving the valve element (44) from a first position, providing a first value of the flow cross section (48), into a second position providing a second value of the flow cross section (48) that is lower than the first value whilst the fuel supply to the cylinder (18) is still activated and a first cam (40) for actuating the inlet valve (34) is associated with the inlet valve (34); and - c) whilst the fuel supply to the cylinder (18) is still activated: switching from the first cam (40) to a second cam (42), which is different from the first cam (40), by means of which the inlet valve (34) is actuated as a result of the switchover, in such a way that the inlet valve (34) provides a reduced air inlet compared to the actuation of the inlet valve (34) provided previously by means of the first cam (40). L'invention concerne un procédé pour faire fonctionner un moteur à combustion interne (10) d'un véhicule automobile, comportant au moins un cylindre (18), au moins un piston (24) logé de manière mobile dans le cylindre (18), au moins une soupape d'entrée (34) associée au cylindre (18), au moins un conduit d'air (14) par lequel l'air peut au moins circuler, par lequel au moins l'air circulant dans le conduit d'air (14) peut être amené au cylindre (24), et comportant un élément de soupape (44) disposé dans le conduit d'air (14) et conçu pour régler une section d'écoulement (48) par laquelle l'air peut circuler, comportant les étapes suivantes : - a) la détection d'un signal pour effectuer l'arrêt d'une alimentation en carburant du cylindre (18) ; et en réponse à la détection du signal : - b) le déplacement de l'élément de soupape (44) d'une première position effectuant une première valeur de la section d'écoulement (48) à une seconde position effectuant une seconde valeur de la section d'écoulement (48) inférieure à la première valeur alors que l'alimentation en carburant du cylindre (18) est toujours activée et une première came (40) est associée à la soupape d'admission (34) pour actionner la soupape d'admission (34) ; et - c) pendant que l'alimentation en carburant du cylindre (18) est encore activée : commutation de la première came (40) à une deuxième came (42) qui est différente de la première came (40) et au moyen de laquelle la soupape d'admission (34) est actionnée suite à la commutation de telle sorte que la soupape d'admission (34) provoque une entrée d'air réduite par rapport à la commande de la soupape d'admission (34) précédemment effectuée par la première came (40).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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