FIXED-CALIPER SECTIONED-BRAKE-PAD DISC BRAKE FOR MOTOR VEHICLES WITH A STEEL BOW-TYPE CLEARANCE SPRING

Die Erfindung betrifft eine Festsattelkraftfahrzeugteilbelagscheibenbremse (1), mit Bolzenlagerung für Rückenplatten (7) von Scheibenbremsbelägen (2,3), umfassend eine einstückige Lüftspielfeder (20,21) mit zwei Federschenkeln (22,23) die an einem reibmassefreien Lagerabschnitt zwischen die Rückenpl...

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Hauptverfasser: HUMMEL, Valentin, DENHARD, Werner
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator HUMMEL, Valentin
DENHARD, Werner
description Die Erfindung betrifft eine Festsattelkraftfahrzeugteilbelagscheibenbremse (1), mit Bolzenlagerung für Rückenplatten (7) von Scheibenbremsbelägen (2,3), umfassend eine einstückige Lüftspielfeder (20,21) mit zwei Federschenkeln (22,23) die an einem reibmassefreien Lagerabschnitt zwischen die Rückenplatten (7) elastisch eingespannt ist. Aufgabe ist eine neuartige Bremse mit Lüftspielbefederung beziehungsweise eine alternative, flexibler anpassbare schwimmende Lüftspielbefederung für eine Festsattelteilbelagscheibenbremse vorzulegen, die eine noch wartungsfreundlichere sowie fertigungsgerechte Schnittstellengestaltung erlaubt. Die Aufgabe wird gelöst, indem die Lüftspielfeder (20,21) als Stahlblechbügelfeder mit einem Jochabschnitt (24 ) vorliegt, welcher die Scheibenbremsbeläge (2,3) übergreift, und mit vom Jochabschnitt (24) im Wesentlichen U-förmig plastisch zueinander parallel abgebogenen Federschenkeln (22,23), welche die Reibbelagrückenplatten (7) an einem reibmassefreien Lagerabschnitt rückseitig elastisch federnd hintergreifen. The invention relates to a fixed-caliper sectioned-brake-pad disc brake (1) for motor vehicles, with pin-type mounting for backing plates (7) of disc brake pads (2, 3), comprising a one-piece clearance spring (20, 21) having two spring legs (22, 23), which is elastically clamped between the backing plates (7) at a part of the mounting that has no friction material. The object of the invention is to provide a novel brake having a clearance spring system or an alternative more flexibly adjustable floating clearance spring system for a fixed-caliper sectioned-brake-pad disc brake for motor vehicles, which allows even more maintenance-friendly and production-oriented interface design. The object is achieved in that the clearance spring (20, 21) is a steel bow spring having a yoke section (24) which extends over the disc brake pads (2, 3), and having spring legs (22, 23) which are plastically bent parallel to one another away from the yoke section (24) in a substantially U-shaped form, and which elastically resiliently engage behind the friction lining backing plates (7) at a part of the mounting that has no friction material. L'invention concerne un frein à disque (1) de véhicule automobile à garniture partielle et à étrier fixe, présentant un palier à axes conçu pour des porte-garnitures (7) de garnitures de frein à disque (2, 3), comprenant un ressort de jeu (20, 21) monobloc pourvu de deux branches de ressort (22, 23) et contrai
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Aufgabe ist eine neuartige Bremse mit Lüftspielbefederung beziehungsweise eine alternative, flexibler anpassbare schwimmende Lüftspielbefederung für eine Festsattelteilbelagscheibenbremse vorzulegen, die eine noch wartungsfreundlichere sowie fertigungsgerechte Schnittstellengestaltung erlaubt. Die Aufgabe wird gelöst, indem die Lüftspielfeder (20,21) als Stahlblechbügelfeder mit einem Jochabschnitt (24 ) vorliegt, welcher die Scheibenbremsbeläge (2,3) übergreift, und mit vom Jochabschnitt (24) im Wesentlichen U-förmig plastisch zueinander parallel abgebogenen Federschenkeln (22,23), welche die Reibbelagrückenplatten (7) an einem reibmassefreien Lagerabschnitt rückseitig elastisch federnd hintergreifen. The invention relates to a fixed-caliper sectioned-brake-pad disc brake (1) for motor vehicles, with pin-type mounting for backing plates (7) of disc brake pads (2, 3), comprising a one-piece clearance spring (20, 21) having two spring legs (22, 23), which is elastically clamped between the backing plates (7) at a part of the mounting that has no friction material. The object of the invention is to provide a novel brake having a clearance spring system or an alternative more flexibly adjustable floating clearance spring system for a fixed-caliper sectioned-brake-pad disc brake for motor vehicles, which allows even more maintenance-friendly and production-oriented interface design. The object is achieved in that the clearance spring (20, 21) is a steel bow spring having a yoke section (24) which extends over the disc brake pads (2, 3), and having spring legs (22, 23) which are plastically bent parallel to one another away from the yoke section (24) in a substantially U-shaped form, and which elastically resiliently engage behind the friction lining backing plates (7) at a part of the mounting that has no friction material. L'invention concerne un frein à disque (1) de véhicule automobile à garniture partielle et à étrier fixe, présentant un palier à axes conçu pour des porte-garnitures (7) de garnitures de frein à disque (2, 3), comprenant un ressort de jeu (20, 21) monobloc pourvu de deux branches de ressort (22, 23) et contraint élastiquement au niveau d'une partie palier non pourvue d'une matière de friction entre les porte-garnitures (7). L'objectif de cette invention est de créer un frein innovant équipé d'un système de ressort de jeu, à savoir un système de ressort de jeu qui soit différent, adaptable avec davantage de souplesse et flottant, pour un frein à disque à garniture partielle et à étrier fixe, et permettant en outre une configuration facile à entretenir et à produire. Pour atteindre cet objectif, le ressort de jeu (20, 21) se présente sous la forme d'un ressort à arceau en acier plat comportant une partie transversale (24) qui chevauche les garnitures de frein à disque (2, 3) ainsi que des branches de ressort (22, 23) courbées, sensiblement en forme de U, à partir de la partie transversale (24), de manière élastique et parallèle l'une par rapport l'autre, ces branches venant au contact des porte-garnitures à friction (7) par l'arrière, de manière élastique, au niveau d'une partie palier non pourvue d'une matière de friction.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BLASTING ; BRAKES ; CLUTCHES ; COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2018</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20180809&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2018141734A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20180809&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2018141734A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>HUMMEL, Valentin</creatorcontrib><creatorcontrib>DENHARD, Werner</creatorcontrib><title>FIXED-CALIPER SECTIONED-BRAKE-PAD DISC BRAKE FOR MOTOR VEHICLES WITH A STEEL BOW-TYPE CLEARANCE SPRING</title><description>Die Erfindung betrifft eine Festsattelkraftfahrzeugteilbelagscheibenbremse (1), mit Bolzenlagerung für Rückenplatten (7) von Scheibenbremsbelägen (2,3), umfassend eine einstückige Lüftspielfeder (20,21) mit zwei Federschenkeln (22,23) die an einem reibmassefreien Lagerabschnitt zwischen die Rückenplatten (7) elastisch eingespannt ist. Aufgabe ist eine neuartige Bremse mit Lüftspielbefederung beziehungsweise eine alternative, flexibler anpassbare schwimmende Lüftspielbefederung für eine Festsattelteilbelagscheibenbremse vorzulegen, die eine noch wartungsfreundlichere sowie fertigungsgerechte Schnittstellengestaltung erlaubt. Die Aufgabe wird gelöst, indem die Lüftspielfeder (20,21) als Stahlblechbügelfeder mit einem Jochabschnitt (24 ) vorliegt, welcher die Scheibenbremsbeläge (2,3) übergreift, und mit vom Jochabschnitt (24) im Wesentlichen U-förmig plastisch zueinander parallel abgebogenen Federschenkeln (22,23), welche die Reibbelagrückenplatten (7) an einem reibmassefreien Lagerabschnitt rückseitig elastisch federnd hintergreifen. The invention relates to a fixed-caliper sectioned-brake-pad disc brake (1) for motor vehicles, with pin-type mounting for backing plates (7) of disc brake pads (2, 3), comprising a one-piece clearance spring (20, 21) having two spring legs (22, 23), which is elastically clamped between the backing plates (7) at a part of the mounting that has no friction material. The object of the invention is to provide a novel brake having a clearance spring system or an alternative more flexibly adjustable floating clearance spring system for a fixed-caliper sectioned-brake-pad disc brake for motor vehicles, which allows even more maintenance-friendly and production-oriented interface design. The object is achieved in that the clearance spring (20, 21) is a steel bow spring having a yoke section (24) which extends over the disc brake pads (2, 3), and having spring legs (22, 23) which are plastically bent parallel to one another away from the yoke section (24) in a substantially U-shaped form, and which elastically resiliently engage behind the friction lining backing plates (7) at a part of the mounting that has no friction material. L'invention concerne un frein à disque (1) de véhicule automobile à garniture partielle et à étrier fixe, présentant un palier à axes conçu pour des porte-garnitures (7) de garnitures de frein à disque (2, 3), comprenant un ressort de jeu (20, 21) monobloc pourvu de deux branches de ressort (22, 23) et contraint élastiquement au niveau d'une partie palier non pourvue d'une matière de friction entre les porte-garnitures (7). L'objectif de cette invention est de créer un frein innovant équipé d'un système de ressort de jeu, à savoir un système de ressort de jeu qui soit différent, adaptable avec davantage de souplesse et flottant, pour un frein à disque à garniture partielle et à étrier fixe, et permettant en outre une configuration facile à entretenir et à produire. Pour atteindre cet objectif, le ressort de jeu (20, 21) se présente sous la forme d'un ressort à arceau en acier plat comportant une partie transversale (24) qui chevauche les garnitures de frein à disque (2, 3) ainsi que des branches de ressort (22, 23) courbées, sensiblement en forme de U, à partir de la partie transversale (24), de manière élastique et parallèle l'une par rapport l'autre, ces branches venant au contact des porte-garnitures à friction (7) par l'arrière, de manière élastique, au niveau d'une partie palier non pourvue d'une matière de friction.</description><subject>BLASTING</subject><subject>BRAKES</subject><subject>CLUTCHES</subject><subject>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2018</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNqNisEKwjAQRHvxIOo_LHgOGFuw1226tYu1CUmweipF0pNoof4_BvEDvMzw5s0yGSu-UikUNmzIgiPlWbdxKSyeSBgsoWSn4ItQaQtn7WNeqGbVkIOOfQ0IzhM1UOhO-JshiAottorAGcvtcZ0sxuExh82vV8m2Iq9qEaZXH-ZpuIdnePed3u9kLjN5SDOU6X-vD0MYNX8</recordid><startdate>20180809</startdate><enddate>20180809</enddate><creator>HUMMEL, Valentin</creator><creator>DENHARD, Werner</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20180809</creationdate><title>FIXED-CALIPER SECTIONED-BRAKE-PAD DISC BRAKE FOR MOTOR VEHICLES WITH A STEEL BOW-TYPE CLEARANCE SPRING</title><author>HUMMEL, Valentin ; DENHARD, Werner</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2018141734A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2018</creationdate><topic>BLASTING</topic><topic>BRAKES</topic><topic>CLUTCHES</topic><topic>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>HUMMEL, Valentin</creatorcontrib><creatorcontrib>DENHARD, Werner</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>HUMMEL, Valentin</au><au>DENHARD, Werner</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>FIXED-CALIPER SECTIONED-BRAKE-PAD DISC BRAKE FOR MOTOR VEHICLES WITH A STEEL BOW-TYPE CLEARANCE SPRING</title><date>2018-08-09</date><risdate>2018</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft eine Festsattelkraftfahrzeugteilbelagscheibenbremse (1), mit Bolzenlagerung für Rückenplatten (7) von Scheibenbremsbelägen (2,3), umfassend eine einstückige Lüftspielfeder (20,21) mit zwei Federschenkeln (22,23) die an einem reibmassefreien Lagerabschnitt zwischen die Rückenplatten (7) elastisch eingespannt ist. Aufgabe ist eine neuartige Bremse mit Lüftspielbefederung beziehungsweise eine alternative, flexibler anpassbare schwimmende Lüftspielbefederung für eine Festsattelteilbelagscheibenbremse vorzulegen, die eine noch wartungsfreundlichere sowie fertigungsgerechte Schnittstellengestaltung erlaubt. Die Aufgabe wird gelöst, indem die Lüftspielfeder (20,21) als Stahlblechbügelfeder mit einem Jochabschnitt (24 ) vorliegt, welcher die Scheibenbremsbeläge (2,3) übergreift, und mit vom Jochabschnitt (24) im Wesentlichen U-förmig plastisch zueinander parallel abgebogenen Federschenkeln (22,23), welche die Reibbelagrückenplatten (7) an einem reibmassefreien Lagerabschnitt rückseitig elastisch federnd hintergreifen. The invention relates to a fixed-caliper sectioned-brake-pad disc brake (1) for motor vehicles, with pin-type mounting for backing plates (7) of disc brake pads (2, 3), comprising a one-piece clearance spring (20, 21) having two spring legs (22, 23), which is elastically clamped between the backing plates (7) at a part of the mounting that has no friction material. The object of the invention is to provide a novel brake having a clearance spring system or an alternative more flexibly adjustable floating clearance spring system for a fixed-caliper sectioned-brake-pad disc brake for motor vehicles, which allows even more maintenance-friendly and production-oriented interface design. The object is achieved in that the clearance spring (20, 21) is a steel bow spring having a yoke section (24) which extends over the disc brake pads (2, 3), and having spring legs (22, 23) which are plastically bent parallel to one another away from the yoke section (24) in a substantially U-shaped form, and which elastically resiliently engage behind the friction lining backing plates (7) at a part of the mounting that has no friction material. L'invention concerne un frein à disque (1) de véhicule automobile à garniture partielle et à étrier fixe, présentant un palier à axes conçu pour des porte-garnitures (7) de garnitures de frein à disque (2, 3), comprenant un ressort de jeu (20, 21) monobloc pourvu de deux branches de ressort (22, 23) et contraint élastiquement au niveau d'une partie palier non pourvue d'une matière de friction entre les porte-garnitures (7). L'objectif de cette invention est de créer un frein innovant équipé d'un système de ressort de jeu, à savoir un système de ressort de jeu qui soit différent, adaptable avec davantage de souplesse et flottant, pour un frein à disque à garniture partielle et à étrier fixe, et permettant en outre une configuration facile à entretenir et à produire. Pour atteindre cet objectif, le ressort de jeu (20, 21) se présente sous la forme d'un ressort à arceau en acier plat comportant une partie transversale (24) qui chevauche les garnitures de frein à disque (2, 3) ainsi que des branches de ressort (22, 23) courbées, sensiblement en forme de U, à partir de la partie transversale (24), de manière élastique et parallèle l'une par rapport l'autre, ces branches venant au contact des porte-garnitures à friction (7) par l'arrière, de manière élastique, au niveau d'une partie palier non pourvue d'une matière de friction.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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