SHAFT AXIAL BEARING ARRANGEMENT AND TURBOMACHINE HAVING THE SAME
Die Erfindung betrifft eine Wellenaxiallageranordnung (AB) umfassend eine Welle (SH) mit einer Magnetlagerung (AMB), wobei die Welle (SH) einen ersten Axiallagerabsatz (AS1) aufweist, dessen radiale Erstreckung von einem ersten inneren Radius (R1) zu einem zweiten äußeren Radius (R2) mit dem stehend...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; fre ; ger |
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creator | SCHLEER, MATTHIAS |
description | Die Erfindung betrifft eine Wellenaxiallageranordnung (AB) umfassend eine Welle (SH) mit einer Magnetlagerung (AMB), wobei die Welle (SH) einen ersten Axiallagerabsatz (AS1) aufweist, dessen radiale Erstreckung von einem ersten inneren Radius (R1) zu einem zweiten äußeren Radius (R2) mit dem stehenden Teil der Magnetlagerung (AMB) zur axialen Lagerung der Welle (SH) zusammenwirkt. Um eine leistungsstarke Turbomaschine zu ermöglichen bei gleichzeitig kleiner Bauart wird vorgeschlagen, dass an der Welle (SH) mindestens eine erste Wellendichtung (SS1) der Wellenaxiallageranordnung (AB) an dem ersten Radius und eine zweite Wellendichtung (SS2) der Wellenaxiallageranordnung (AB) an dem zweiten Radius vorgesehen sind, wobei die axiale Magnetlagerung (AMB) sich axial zwischen der ersten Wellendichtung (SS1) und der zweiten Wellendichtung (SS2) befindet, wobei ein erster Druckraum (PR1) der Wellenaxiallageranordnung (AB) von der ersten Wellendichtung (SS1), der zweiten Wellendichtung (SS2), der Welle (SH) ) mit dem ersten Axiallagerabsatz (AS1) und einem Gehäuse (CAS) der Wellenaxiallageranordnung (AB) begrenzt ist, wobei eine erste Druckleitung (PL1) der Wellenaxiallageranordnung (AB) mit dem ersten Druckraum (PR1) verbunden ist, mittels derer der erste Druck (P1) in dem ersten Druckraum (PR1) veränderbar ist.
The invention relates to a shaft axial bearing arrangement (AB) comprising a shaft (SH) with a magnetic bearing arrangement (AMB), wherein the shaft (SH) has a first axial bearing shoulder (AS1), the radial extent of which from a first, inner radius (R1) to a second, outer radius (R2) interacts, for the axial mounting of the shaft (SH), with the static part of the magnetic bearing arrangement (AMB). To make it possible to realize a high-performance turbomachine with a simultaneously small structure, it is proposed that at least one first shaft seal (SS1) of the shaft axial bearing arrangement (AB) be provided on the shaft (SH) at the first radius and a second shaft seal (SS2) of the shaft axial bearing arrangement (AB) be provided on the shaft (SH) at the second radius, wherein the axial magnetic bearing arrangement (AMB) is situated axially between the first shaft seal (SS1) and the second shaft seal (SS2), wherein a first pressure chamber (PR1) of the shaft axial bearing arrangement (AB) is delimited by the first shaft seal (SS1), the second shaft seal (SS2), the shaft (SH) with the first axial bearing shoulder (AS1), and a housing (CAS) of the shaft axia |
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The invention relates to a shaft axial bearing arrangement (AB) comprising a shaft (SH) with a magnetic bearing arrangement (AMB), wherein the shaft (SH) has a first axial bearing shoulder (AS1), the radial extent of which from a first, inner radius (R1) to a second, outer radius (R2) interacts, for the axial mounting of the shaft (SH), with the static part of the magnetic bearing arrangement (AMB). To make it possible to realize a high-performance turbomachine with a simultaneously small structure, it is proposed that at least one first shaft seal (SS1) of the shaft axial bearing arrangement (AB) be provided on the shaft (SH) at the first radius and a second shaft seal (SS2) of the shaft axial bearing arrangement (AB) be provided on the shaft (SH) at the second radius, wherein the axial magnetic bearing arrangement (AMB) is situated axially between the first shaft seal (SS1) and the second shaft seal (SS2), wherein a first pressure chamber (PR1) of the shaft axial bearing arrangement (AB) is delimited by the first shaft seal (SS1), the second shaft seal (SS2), the shaft (SH) with the first axial bearing shoulder (AS1), and a housing (CAS) of the shaft axial bearing arrangement (AB), wherein a first pressure line (PL1) of the shaft axial bearing arrangement (AB) is connected to the first pressure chamber (PR1), via which first pressure line the first pressure (P1) in the first pressure chamber (PR1) can be varied.
L'invention concerne un agencement de palier axial d'arbre (AB) comprenant un arbre (SH) comportant une suspension magnétique (AMB), l'arbre (SH) comportant un premier épaulement de palier axial (AS1) dont l'extension radiale d'un premier rayon intérieur (R1) à un second rayon extérieur (R2) coopère avec la partie fixe de la suspension magnétique (AMB) afin de loger l'arbre (SH) sur palier axial. Selon l'invention, pour avoir une turbomachine puissante conjointement à un type de construction étroit, l'arbre (SH) est équipé d'au moins un premier joint d'étanchéité d'arbre (SS1) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB) au niveau du premier rayon et un second joint d'étanchéité d'arbre (SS2) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB) au niveau du second rayon. La suspension axial magnétique (AMB) se trouve axialement entre le premier joint d'étanchéité d'arbre (SS1) et le second joint d'étanchéité d'arbre (SS2). Une première chambre de pression (PR1) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB) est délimitée par le premier joint d'étanchéité d'arbre (SS1), le second joint d'étanchéité d'arbre (SS2), l'arbre (SH)) comportant le premier épaulement de palier axial (AS1) et un boîtier (CAS) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB). Un premier conduit sous pression (PL1) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB) est relié à la première chambre de pression (PR1), le premier conduit sous pression permettant de faire varier la première pression (P1) dans la première chambre de pression (PR1).</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BEARINGS ; BLASTING ; ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS ; ENGINE PLANTS IN GENERAL ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; FLEXIBLE SHAFTS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; INDEXING SCHEME FOR ASPECTS RELATING TONON-POSITIVE-DISPLACEMENT MACHINES OR ENGINES, GAS-TURBINES ORJET-PROPULSION PLANTS ; INDEXING SCHEMES RELATING TO ENGINES OR PUMPS IN VARIOUSSUBCLASSES OF CLASSES F01-F04 ; LIGHTING ; MACHINES OR ENGINES IN GENERAL ; MECHANICAL ENGINEERING ; NON-POSITIVE DISPLACEMENT MACHINES OR ENGINES, e.g. STEAMTURBINES ; NON-POSITIVE DISPLACEMENT PUMPS ; POSITIVE DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS ; PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS ; ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS ; SHAFTS ; STEAM ENGINES ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2015</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20150402&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2015043881A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76290</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20150402&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2015043881A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>SCHLEER, MATTHIAS</creatorcontrib><title>SHAFT AXIAL BEARING ARRANGEMENT AND TURBOMACHINE HAVING THE SAME</title><description>Die Erfindung betrifft eine Wellenaxiallageranordnung (AB) umfassend eine Welle (SH) mit einer Magnetlagerung (AMB), wobei die Welle (SH) einen ersten Axiallagerabsatz (AS1) aufweist, dessen radiale Erstreckung von einem ersten inneren Radius (R1) zu einem zweiten äußeren Radius (R2) mit dem stehenden Teil der Magnetlagerung (AMB) zur axialen Lagerung der Welle (SH) zusammenwirkt. Um eine leistungsstarke Turbomaschine zu ermöglichen bei gleichzeitig kleiner Bauart wird vorgeschlagen, dass an der Welle (SH) mindestens eine erste Wellendichtung (SS1) der Wellenaxiallageranordnung (AB) an dem ersten Radius und eine zweite Wellendichtung (SS2) der Wellenaxiallageranordnung (AB) an dem zweiten Radius vorgesehen sind, wobei die axiale Magnetlagerung (AMB) sich axial zwischen der ersten Wellendichtung (SS1) und der zweiten Wellendichtung (SS2) befindet, wobei ein erster Druckraum (PR1) der Wellenaxiallageranordnung (AB) von der ersten Wellendichtung (SS1), der zweiten Wellendichtung (SS2), der Welle (SH) ) mit dem ersten Axiallagerabsatz (AS1) und einem Gehäuse (CAS) der Wellenaxiallageranordnung (AB) begrenzt ist, wobei eine erste Druckleitung (PL1) der Wellenaxiallageranordnung (AB) mit dem ersten Druckraum (PR1) verbunden ist, mittels derer der erste Druck (P1) in dem ersten Druckraum (PR1) veränderbar ist.
The invention relates to a shaft axial bearing arrangement (AB) comprising a shaft (SH) with a magnetic bearing arrangement (AMB), wherein the shaft (SH) has a first axial bearing shoulder (AS1), the radial extent of which from a first, inner radius (R1) to a second, outer radius (R2) interacts, for the axial mounting of the shaft (SH), with the static part of the magnetic bearing arrangement (AMB). To make it possible to realize a high-performance turbomachine with a simultaneously small structure, it is proposed that at least one first shaft seal (SS1) of the shaft axial bearing arrangement (AB) be provided on the shaft (SH) at the first radius and a second shaft seal (SS2) of the shaft axial bearing arrangement (AB) be provided on the shaft (SH) at the second radius, wherein the axial magnetic bearing arrangement (AMB) is situated axially between the first shaft seal (SS1) and the second shaft seal (SS2), wherein a first pressure chamber (PR1) of the shaft axial bearing arrangement (AB) is delimited by the first shaft seal (SS1), the second shaft seal (SS2), the shaft (SH) with the first axial bearing shoulder (AS1), and a housing (CAS) of the shaft axial bearing arrangement (AB), wherein a first pressure line (PL1) of the shaft axial bearing arrangement (AB) is connected to the first pressure chamber (PR1), via which first pressure line the first pressure (P1) in the first pressure chamber (PR1) can be varied.
L'invention concerne un agencement de palier axial d'arbre (AB) comprenant un arbre (SH) comportant une suspension magnétique (AMB), l'arbre (SH) comportant un premier épaulement de palier axial (AS1) dont l'extension radiale d'un premier rayon intérieur (R1) à un second rayon extérieur (R2) coopère avec la partie fixe de la suspension magnétique (AMB) afin de loger l'arbre (SH) sur palier axial. Selon l'invention, pour avoir une turbomachine puissante conjointement à un type de construction étroit, l'arbre (SH) est équipé d'au moins un premier joint d'étanchéité d'arbre (SS1) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB) au niveau du premier rayon et un second joint d'étanchéité d'arbre (SS2) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB) au niveau du second rayon. La suspension axial magnétique (AMB) se trouve axialement entre le premier joint d'étanchéité d'arbre (SS1) et le second joint d'étanchéité d'arbre (SS2). Une première chambre de pression (PR1) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB) est délimitée par le premier joint d'étanchéité d'arbre (SS1), le second joint d'étanchéité d'arbre (SS2), l'arbre (SH)) comportant le premier épaulement de palier axial (AS1) et un boîtier (CAS) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB). Un premier conduit sous pression (PL1) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB) est relié à la première chambre de pression (PR1), le premier conduit sous pression permettant de faire varier la première pression (P1) dans la première chambre de pression (PR1).</description><subject>BEARINGS</subject><subject>BLASTING</subject><subject>ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS</subject><subject>ENGINE PLANTS IN GENERAL</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>FLEXIBLE SHAFTS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>INDEXING SCHEME FOR ASPECTS RELATING TONON-POSITIVE-DISPLACEMENT MACHINES OR ENGINES, GAS-TURBINES ORJET-PROPULSION PLANTS</subject><subject>INDEXING SCHEMES RELATING TO ENGINES OR PUMPS IN VARIOUSSUBCLASSES OF CLASSES F01-F04</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MACHINES OR ENGINES IN GENERAL</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>NON-POSITIVE DISPLACEMENT MACHINES OR ENGINES, e.g. STEAMTURBINES</subject><subject>NON-POSITIVE DISPLACEMENT PUMPS</subject><subject>POSITIVE DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS</subject><subject>PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS</subject><subject>ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS</subject><subject>SHAFTS</subject><subject>STEAM ENGINES</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2015</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZHAI9nB0C1FwjPB09FFwcnUM8vRzV3AMCnL0c3f1dfUDyvi5KISEBjn5-zo6e3j6uSp4OIaB1IR4uCoEO_q68jCwpiXmFKfyQmluBmU31xBnD93Ugvz41OKCxOTUvNSS-HB_IwNDUwMTYwsLQ0dDY-JUAQAu5StA</recordid><startdate>20150402</startdate><enddate>20150402</enddate><creator>SCHLEER, MATTHIAS</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20150402</creationdate><title>SHAFT AXIAL BEARING ARRANGEMENT AND TURBOMACHINE HAVING THE SAME</title><author>SCHLEER, MATTHIAS</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2015043881A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2015</creationdate><topic>BEARINGS</topic><topic>BLASTING</topic><topic>ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS</topic><topic>ENGINE PLANTS IN GENERAL</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>FLEXIBLE SHAFTS</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>INDEXING SCHEME FOR ASPECTS RELATING TONON-POSITIVE-DISPLACEMENT MACHINES OR ENGINES, GAS-TURBINES ORJET-PROPULSION PLANTS</topic><topic>INDEXING SCHEMES RELATING TO ENGINES OR PUMPS IN VARIOUSSUBCLASSES OF CLASSES F01-F04</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MACHINES OR ENGINES IN GENERAL</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>NON-POSITIVE DISPLACEMENT MACHINES OR ENGINES, e.g. STEAMTURBINES</topic><topic>NON-POSITIVE DISPLACEMENT PUMPS</topic><topic>POSITIVE DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS</topic><topic>PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS</topic><topic>ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS</topic><topic>SHAFTS</topic><topic>STEAM ENGINES</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>SCHLEER, MATTHIAS</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>SCHLEER, MATTHIAS</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>SHAFT AXIAL BEARING ARRANGEMENT AND TURBOMACHINE HAVING THE SAME</title><date>2015-04-02</date><risdate>2015</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft eine Wellenaxiallageranordnung (AB) umfassend eine Welle (SH) mit einer Magnetlagerung (AMB), wobei die Welle (SH) einen ersten Axiallagerabsatz (AS1) aufweist, dessen radiale Erstreckung von einem ersten inneren Radius (R1) zu einem zweiten äußeren Radius (R2) mit dem stehenden Teil der Magnetlagerung (AMB) zur axialen Lagerung der Welle (SH) zusammenwirkt. Um eine leistungsstarke Turbomaschine zu ermöglichen bei gleichzeitig kleiner Bauart wird vorgeschlagen, dass an der Welle (SH) mindestens eine erste Wellendichtung (SS1) der Wellenaxiallageranordnung (AB) an dem ersten Radius und eine zweite Wellendichtung (SS2) der Wellenaxiallageranordnung (AB) an dem zweiten Radius vorgesehen sind, wobei die axiale Magnetlagerung (AMB) sich axial zwischen der ersten Wellendichtung (SS1) und der zweiten Wellendichtung (SS2) befindet, wobei ein erster Druckraum (PR1) der Wellenaxiallageranordnung (AB) von der ersten Wellendichtung (SS1), der zweiten Wellendichtung (SS2), der Welle (SH) ) mit dem ersten Axiallagerabsatz (AS1) und einem Gehäuse (CAS) der Wellenaxiallageranordnung (AB) begrenzt ist, wobei eine erste Druckleitung (PL1) der Wellenaxiallageranordnung (AB) mit dem ersten Druckraum (PR1) verbunden ist, mittels derer der erste Druck (P1) in dem ersten Druckraum (PR1) veränderbar ist.
The invention relates to a shaft axial bearing arrangement (AB) comprising a shaft (SH) with a magnetic bearing arrangement (AMB), wherein the shaft (SH) has a first axial bearing shoulder (AS1), the radial extent of which from a first, inner radius (R1) to a second, outer radius (R2) interacts, for the axial mounting of the shaft (SH), with the static part of the magnetic bearing arrangement (AMB). To make it possible to realize a high-performance turbomachine with a simultaneously small structure, it is proposed that at least one first shaft seal (SS1) of the shaft axial bearing arrangement (AB) be provided on the shaft (SH) at the first radius and a second shaft seal (SS2) of the shaft axial bearing arrangement (AB) be provided on the shaft (SH) at the second radius, wherein the axial magnetic bearing arrangement (AMB) is situated axially between the first shaft seal (SS1) and the second shaft seal (SS2), wherein a first pressure chamber (PR1) of the shaft axial bearing arrangement (AB) is delimited by the first shaft seal (SS1), the second shaft seal (SS2), the shaft (SH) with the first axial bearing shoulder (AS1), and a housing (CAS) of the shaft axial bearing arrangement (AB), wherein a first pressure line (PL1) of the shaft axial bearing arrangement (AB) is connected to the first pressure chamber (PR1), via which first pressure line the first pressure (P1) in the first pressure chamber (PR1) can be varied.
L'invention concerne un agencement de palier axial d'arbre (AB) comprenant un arbre (SH) comportant une suspension magnétique (AMB), l'arbre (SH) comportant un premier épaulement de palier axial (AS1) dont l'extension radiale d'un premier rayon intérieur (R1) à un second rayon extérieur (R2) coopère avec la partie fixe de la suspension magnétique (AMB) afin de loger l'arbre (SH) sur palier axial. Selon l'invention, pour avoir une turbomachine puissante conjointement à un type de construction étroit, l'arbre (SH) est équipé d'au moins un premier joint d'étanchéité d'arbre (SS1) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB) au niveau du premier rayon et un second joint d'étanchéité d'arbre (SS2) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB) au niveau du second rayon. La suspension axial magnétique (AMB) se trouve axialement entre le premier joint d'étanchéité d'arbre (SS1) et le second joint d'étanchéité d'arbre (SS2). Une première chambre de pression (PR1) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB) est délimitée par le premier joint d'étanchéité d'arbre (SS1), le second joint d'étanchéité d'arbre (SS2), l'arbre (SH)) comportant le premier épaulement de palier axial (AS1) et un boîtier (CAS) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB). Un premier conduit sous pression (PL1) de l'agencement de palier axial d'arbre (AB) est relié à la première chambre de pression (PR1), le premier conduit sous pression permettant de faire varier la première pression (P1) dans la première chambre de pression (PR1).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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