DUAL-CLUTCH TRANSMISSION

Die Erfindung betrifft ein Doppelkupplungsgetriebe (1, 2, 3, 4) für ein Kraftfahrzeug mit einer ersten Getriebeeingangswelle (5), mit einer zweiten Getriebeeingangswelle (6), mit zwei Triebwellen (9, 10), mit mehreren Zahnrädern (11 bis 24), mit mehreren Kopplungsvorrichtungen (S1, S2, S3, S4, S5, S...

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Hauptverfasser: GRÜNEWALD, JOHANNES, VOIGT, ARNE, VÖGE, WOLFGANG
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator GRÜNEWALD, JOHANNES
VOIGT, ARNE
VÖGE, WOLFGANG
description Die Erfindung betrifft ein Doppelkupplungsgetriebe (1, 2, 3, 4) für ein Kraftfahrzeug mit einer ersten Getriebeeingangswelle (5), mit einer zweiten Getriebeeingangswelle (6), mit zwei Triebwellen (9, 10), mit mehreren Zahnrädern (11 bis 24), mit mehreren Kopplungsvorrichtungen (S1, S2, S3, S4, S5, S6), wobei die erste Getriebeeingangswelle (5) über eine erste Reibkupplung und die zweite Getriebeeingangswelle (6) über eine zweite Reibkupplung mit einem Antriebsmotor verbindbar oder verbunden ist, wobei die Zahnräder (11 bis 24) derart kämmend angeordnet sind, dass mehrere Vorwärtsgänge mittels der Kopplungsvorrichtungen (S1 bis S6) schaltbar sind, wobei mindestens ein Vorwärtsgang als Windungsgang ausgebildet ist, wobei sich ein Leistungsfluss des Windungsganges über mehrere Zahnradstufen windet, und wobei bestimmte Zahnräder zwei Doppelradebenen (31, 32) bilden. Ein kompakt bauendes Doppelkupplungsgetriebe (1, 2, 3, 4) mit einer insbesondere progressiven Übersetzungsstufung ist dadurch bereitgestellt, dass mindestens eine der Doppelradebenen (31, 32) drei einzelne Losräder (14, 18, 23; 15, 19, 23) aufweist, wobei eines dieser Losräder (14; 15), einer der Getriebeeingangswellen (6) zugeordnet ist und die beiden anderen Losräder (18, 23; 19, 23) jeweils einer der beiden Triebwellen (9, 10) zugeordnet sind. The invention relates to a dual-clutch transmission (1, 2, 3, 4) for a motor vehicle, comprising a first transmission input shaft (5), a second transmission input shaft (6), two drive shafts (9, 10), a plurality of gears (11 to 24), and a plurality of coupling devices (S1, S2, S3, S4, S5, S6), wherein the first transmission input shaft (5) can be or is connected to a drive motor by means of a first friction clutch and the second transmission input shaft (6) can be or is connected to the drive motor by means of a second friction clutch, wherein the gears (11 to 24) are arranged so as to mesh with each other in such a way that a plurality of forward speeds can be selected by means of the coupling devices (S1 to S6), wherein at least one forward speed is designed as a winding-path speed, wherein a power flow of the winding-path speed winds through a plurality of gear stages, and wherein certain gears form two dual gear planes (31, 32). A compact dual-clutch transmission (1, 2, 3, 4) having an in particular progressive gear-ratio graduation is provided in that at least one of the dual gear planes (31, 32) has three individual loose gears (14, 18, 23; 15, 19, 2
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Ein kompakt bauendes Doppelkupplungsgetriebe (1, 2, 3, 4) mit einer insbesondere progressiven Übersetzungsstufung ist dadurch bereitgestellt, dass mindestens eine der Doppelradebenen (31, 32) drei einzelne Losräder (14, 18, 23; 15, 19, 23) aufweist, wobei eines dieser Losräder (14; 15), einer der Getriebeeingangswellen (6) zugeordnet ist und die beiden anderen Losräder (18, 23; 19, 23) jeweils einer der beiden Triebwellen (9, 10) zugeordnet sind. The invention relates to a dual-clutch transmission (1, 2, 3, 4) for a motor vehicle, comprising a first transmission input shaft (5), a second transmission input shaft (6), two drive shafts (9, 10), a plurality of gears (11 to 24), and a plurality of coupling devices (S1, S2, S3, S4, S5, S6), wherein the first transmission input shaft (5) can be or is connected to a drive motor by means of a first friction clutch and the second transmission input shaft (6) can be or is connected to the drive motor by means of a second friction clutch, wherein the gears (11 to 24) are arranged so as to mesh with each other in such a way that a plurality of forward speeds can be selected by means of the coupling devices (S1 to S6), wherein at least one forward speed is designed as a winding-path speed, wherein a power flow of the winding-path speed winds through a plurality of gear stages, and wherein certain gears form two dual gear planes (31, 32). A compact dual-clutch transmission (1, 2, 3, 4) having an in particular progressive gear-ratio graduation is provided in that at least one of the dual gear planes (31, 32) has three individual loose gears (14, 18, 23; 15, 19, 23), wherein one of said loose gears (14; 15) is associated with one of the transmission input shafts (6) and the two other loose gears (18, 23; 19, 23) are each associated with one of the two drive shafts (9, 10). L'invention concerne une transmission à double embrayage (1, 2, 3, 4) pour un véhicule automobile. Cette transmission est pourvue d'un premier arbre d'entrée (5), d'un deuxième arbre d'entrée (6), de deux arbres d'entraînement (9, 10), de plusieurs roues dentées (11 à 24), de plusieurs dispositifs d'accouplement (S1, S2, S3, S4, S5, S6), le premier arbre d'entrée de transmission (5) pouvant être relié ou étant relié à un moteur d'entraînement par l'intermédiaire d'un premier embrayage à friction et le deuxième arbre d'entrée de transmission (6) l'étant par l'intermédiaire d'un deuxième embrayage à friction, les roues dentées (11 à 24) étant disposées en s'engrenant de telle manière que plusieurs marches avant peuvent être passées au moyen des dispositifs d'accouplement (S1 à S6), au moins une marche avant étant réalisée sous la forme d'un rapport à enroulement, un flux de puissance du rapport à enroulement s'enroulant le long de plusieurs étages de roue dentée, et certaines roues dentées formant deux plans de pignons coulissants (31, 32). Une transmission à double embrayage (1, 2, 3, 4) de construction compacte et présentant un échelonnement, en particulier progressif, du rapport de transmission est fournie par le fait qu'au moins un des plans de pignons coulissants (31, 32) présente trois pignons fous (14, 18, 23 ; 15, 19, 23) individuels, un de ces pignons fous (14; 15) étant associé à un des arbres d'entrée de transmission (6) et les deux autres pignons fous (18, 23 ; 19, 23) étant associés respectivement à un des deux arbres d'entraînement (9, 10).</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BLASTING ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GEARING ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2015</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20150226&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2015024750A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25543,76293</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20150226&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2015024750A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>GRÜNEWALD, JOHANNES</creatorcontrib><creatorcontrib>VOIGT, ARNE</creatorcontrib><creatorcontrib>VÖGE, WOLFGANG</creatorcontrib><title>DUAL-CLUTCH TRANSMISSION</title><description>Die Erfindung betrifft ein Doppelkupplungsgetriebe (1, 2, 3, 4) für ein Kraftfahrzeug mit einer ersten Getriebeeingangswelle (5), mit einer zweiten Getriebeeingangswelle (6), mit zwei Triebwellen (9, 10), mit mehreren Zahnrädern (11 bis 24), mit mehreren Kopplungsvorrichtungen (S1, S2, S3, S4, S5, S6), wobei die erste Getriebeeingangswelle (5) über eine erste Reibkupplung und die zweite Getriebeeingangswelle (6) über eine zweite Reibkupplung mit einem Antriebsmotor verbindbar oder verbunden ist, wobei die Zahnräder (11 bis 24) derart kämmend angeordnet sind, dass mehrere Vorwärtsgänge mittels der Kopplungsvorrichtungen (S1 bis S6) schaltbar sind, wobei mindestens ein Vorwärtsgang als Windungsgang ausgebildet ist, wobei sich ein Leistungsfluss des Windungsganges über mehrere Zahnradstufen windet, und wobei bestimmte Zahnräder zwei Doppelradebenen (31, 32) bilden. Ein kompakt bauendes Doppelkupplungsgetriebe (1, 2, 3, 4) mit einer insbesondere progressiven Übersetzungsstufung ist dadurch bereitgestellt, dass mindestens eine der Doppelradebenen (31, 32) drei einzelne Losräder (14, 18, 23; 15, 19, 23) aufweist, wobei eines dieser Losräder (14; 15), einer der Getriebeeingangswellen (6) zugeordnet ist und die beiden anderen Losräder (18, 23; 19, 23) jeweils einer der beiden Triebwellen (9, 10) zugeordnet sind. The invention relates to a dual-clutch transmission (1, 2, 3, 4) for a motor vehicle, comprising a first transmission input shaft (5), a second transmission input shaft (6), two drive shafts (9, 10), a plurality of gears (11 to 24), and a plurality of coupling devices (S1, S2, S3, S4, S5, S6), wherein the first transmission input shaft (5) can be or is connected to a drive motor by means of a first friction clutch and the second transmission input shaft (6) can be or is connected to the drive motor by means of a second friction clutch, wherein the gears (11 to 24) are arranged so as to mesh with each other in such a way that a plurality of forward speeds can be selected by means of the coupling devices (S1 to S6), wherein at least one forward speed is designed as a winding-path speed, wherein a power flow of the winding-path speed winds through a plurality of gear stages, and wherein certain gears form two dual gear planes (31, 32). A compact dual-clutch transmission (1, 2, 3, 4) having an in particular progressive gear-ratio graduation is provided in that at least one of the dual gear planes (31, 32) has three individual loose gears (14, 18, 23; 15, 19, 23), wherein one of said loose gears (14; 15) is associated with one of the transmission input shafts (6) and the two other loose gears (18, 23; 19, 23) are each associated with one of the two drive shafts (9, 10). L'invention concerne une transmission à double embrayage (1, 2, 3, 4) pour un véhicule automobile. Cette transmission est pourvue d'un premier arbre d'entrée (5), d'un deuxième arbre d'entrée (6), de deux arbres d'entraînement (9, 10), de plusieurs roues dentées (11 à 24), de plusieurs dispositifs d'accouplement (S1, S2, S3, S4, S5, S6), le premier arbre d'entrée de transmission (5) pouvant être relié ou étant relié à un moteur d'entraînement par l'intermédiaire d'un premier embrayage à friction et le deuxième arbre d'entrée de transmission (6) l'étant par l'intermédiaire d'un deuxième embrayage à friction, les roues dentées (11 à 24) étant disposées en s'engrenant de telle manière que plusieurs marches avant peuvent être passées au moyen des dispositifs d'accouplement (S1 à S6), au moins une marche avant étant réalisée sous la forme d'un rapport à enroulement, un flux de puissance du rapport à enroulement s'enroulant le long de plusieurs étages de roue dentée, et certaines roues dentées formant deux plans de pignons coulissants (31, 32). 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Ein kompakt bauendes Doppelkupplungsgetriebe (1, 2, 3, 4) mit einer insbesondere progressiven Übersetzungsstufung ist dadurch bereitgestellt, dass mindestens eine der Doppelradebenen (31, 32) drei einzelne Losräder (14, 18, 23; 15, 19, 23) aufweist, wobei eines dieser Losräder (14; 15), einer der Getriebeeingangswellen (6) zugeordnet ist und die beiden anderen Losräder (18, 23; 19, 23) jeweils einer der beiden Triebwellen (9, 10) zugeordnet sind. The invention relates to a dual-clutch transmission (1, 2, 3, 4) for a motor vehicle, comprising a first transmission input shaft (5), a second transmission input shaft (6), two drive shafts (9, 10), a plurality of gears (11 to 24), and a plurality of coupling devices (S1, S2, S3, S4, S5, S6), wherein the first transmission input shaft (5) can be or is connected to a drive motor by means of a first friction clutch and the second transmission input shaft (6) can be or is connected to the drive motor by means of a second friction clutch, wherein the gears (11 to 24) are arranged so as to mesh with each other in such a way that a plurality of forward speeds can be selected by means of the coupling devices (S1 to S6), wherein at least one forward speed is designed as a winding-path speed, wherein a power flow of the winding-path speed winds through a plurality of gear stages, and wherein certain gears form two dual gear planes (31, 32). A compact dual-clutch transmission (1, 2, 3, 4) having an in particular progressive gear-ratio graduation is provided in that at least one of the dual gear planes (31, 32) has three individual loose gears (14, 18, 23; 15, 19, 23), wherein one of said loose gears (14; 15) is associated with one of the transmission input shafts (6) and the two other loose gears (18, 23; 19, 23) are each associated with one of the two drive shafts (9, 10). L'invention concerne une transmission à double embrayage (1, 2, 3, 4) pour un véhicule automobile. Cette transmission est pourvue d'un premier arbre d'entrée (5), d'un deuxième arbre d'entrée (6), de deux arbres d'entraînement (9, 10), de plusieurs roues dentées (11 à 24), de plusieurs dispositifs d'accouplement (S1, S2, S3, S4, S5, S6), le premier arbre d'entrée de transmission (5) pouvant être relié ou étant relié à un moteur d'entraînement par l'intermédiaire d'un premier embrayage à friction et le deuxième arbre d'entrée de transmission (6) l'étant par l'intermédiaire d'un deuxième embrayage à friction, les roues dentées (11 à 24) étant disposées en s'engrenant de telle manière que plusieurs marches avant peuvent être passées au moyen des dispositifs d'accouplement (S1 à S6), au moins une marche avant étant réalisée sous la forme d'un rapport à enroulement, un flux de puissance du rapport à enroulement s'enroulant le long de plusieurs étages de roue dentée, et certaines roues dentées formant deux plans de pignons coulissants (31, 32). 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