ROLLING BEARING HAVING A BEARING RING WITH A HARDENED SURFACE ZONE

Die Erfindung betrifft ein Wälzlager (6), insbesondere zur Lagerung der Welle eines Turboladers, das einen Lagerring (1) und eine Anzahl von Wälzkörpern (9) umfasst. Der Lagerring (1) ist aus einem Stahl gebildet, der als Legierungsbestandteile 0,05 bis 0,65 Gew.-% Kohlenstoff, 0,5 bis 5,0 Gew.-% Ch...

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Hauptverfasser: STRIAN, ERNST, GRAF-GOLLER, OLIVER, GEBAUER, PETER, SCHMIDT, HEIKO
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator STRIAN, ERNST
GRAF-GOLLER, OLIVER
GEBAUER, PETER
SCHMIDT, HEIKO
description Die Erfindung betrifft ein Wälzlager (6), insbesondere zur Lagerung der Welle eines Turboladers, das einen Lagerring (1) und eine Anzahl von Wälzkörpern (9) umfasst. Der Lagerring (1) ist aus einem Stahl gebildet, der als Legierungsbestandteile 0,05 bis 0,65 Gew.-% Kohlenstoff, 0,5 bis 5,0 Gew.-% Chrom, bis zu 1,0 Gew.-% Molybdän, bis zu 1,0 Gew.-% Vanadium und bis zu 1,0 Gew.-% Aluminium umfasst. Die Oberfläche des Lagerrings (1) weist eine gehärtete, Nitride umfassende Randschicht (2) auf, die eine Diffusionsschicht (3) und eine über dieser liegende Verbindungsschicht (4) umfasst. Die Randschicht (2) hat eine Dicke von bis zu 1 mm. Die Erfindung betrifft weiterhin ein Verfahren zur Herstellung eines entsprechenden Lagerrings (6). The invention relates to a rolling bearing (6), in particular for the mounting of the shaft of a turbocharger, which rolling bearing comprises a bearing ring (1) and a number of rolling bodies (9). The bearing ring (1) is formed from a steel which comprises, as alloy constituents, 0.05 to 0.65 wt% carbon, 0.5 to 5.0 wt% chromium, up to 1.0 wt% molybdenum, up to 1.0 wt% vanadium and up to 1.0 wt% aluminium. The surface of the bearing ring (1) has a hardened surface layer (2) which comprises nitrites and which comprises a diffusion layer (3) and a connecting layer (4) situated above said diffusion layer. The surface layer (2) has a thickness of up to 1 mm. The invention also relates to a method for producing a corresponding bearing ring (6). L'invention concerne un palier à roulement (6), destiné notamment à supporter l'arbre d'un turbocompresseur, comprenant une bague de roulement (1) et un pluralité d'éléments de roulement (9). La bague de roulement (1) est fabriquée en acier contenant comme éléments d'alliage 0,05 à 0,65% en poids de carbone, 0,5 à 5,0% en poids de chrome, jusqu'à 1,0% en poids de molybdène, jusqu'à 1,0% en poids de vanadium et jusqu'à 1,0% en poids d'aluminium. La surface de la bague de roulement (1) présente une couche de bord (2) trempée, contenant des nitrures et comprenant une couche de diffusion (3) et par dessus celle-ci une couche de liaison (4). La couche de bord (2) présente une épaisseur allant jusqu'à 1 mm. L'invention concerne en outre un procédé de fabrication d'une telle bague de roulement (6).
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Der Lagerring (1) ist aus einem Stahl gebildet, der als Legierungsbestandteile 0,05 bis 0,65 Gew.-% Kohlenstoff, 0,5 bis 5,0 Gew.-% Chrom, bis zu 1,0 Gew.-% Molybdän, bis zu 1,0 Gew.-% Vanadium und bis zu 1,0 Gew.-% Aluminium umfasst. Die Oberfläche des Lagerrings (1) weist eine gehärtete, Nitride umfassende Randschicht (2) auf, die eine Diffusionsschicht (3) und eine über dieser liegende Verbindungsschicht (4) umfasst. Die Randschicht (2) hat eine Dicke von bis zu 1 mm. Die Erfindung betrifft weiterhin ein Verfahren zur Herstellung eines entsprechenden Lagerrings (6). The invention relates to a rolling bearing (6), in particular for the mounting of the shaft of a turbocharger, which rolling bearing comprises a bearing ring (1) and a number of rolling bodies (9). The bearing ring (1) is formed from a steel which comprises, as alloy constituents, 0.05 to 0.65 wt% carbon, 0.5 to 5.0 wt% chromium, up to 1.0 wt% molybdenum, up to 1.0 wt% vanadium and up to 1.0 wt% aluminium. The surface of the bearing ring (1) has a hardened surface layer (2) which comprises nitrites and which comprises a diffusion layer (3) and a connecting layer (4) situated above said diffusion layer. The surface layer (2) has a thickness of up to 1 mm. The invention also relates to a method for producing a corresponding bearing ring (6). L'invention concerne un palier à roulement (6), destiné notamment à supporter l'arbre d'un turbocompresseur, comprenant une bague de roulement (1) et un pluralité d'éléments de roulement (9). La bague de roulement (1) est fabriquée en acier contenant comme éléments d'alliage 0,05 à 0,65% en poids de carbone, 0,5 à 5,0% en poids de chrome, jusqu'à 1,0% en poids de molybdène, jusqu'à 1,0% en poids de vanadium et jusqu'à 1,0% en poids d'aluminium. La surface de la bague de roulement (1) présente une couche de bord (2) trempée, contenant des nitrures et comprenant une couche de diffusion (3) et par dessus celle-ci une couche de liaison (4). La couche de bord (2) présente une épaisseur allant jusqu'à 1 mm. L'invention concerne en outre un procédé de fabrication d'une telle bague de roulement (6).</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BEARINGS ; BLASTING ; ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; FLEXIBLE SHAFTS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC ; GENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS ; SHAFTS ; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER US CLASSIFICATION ; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC ; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2013</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20130926&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2013139576A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20130926&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2013139576A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>STRIAN, ERNST</creatorcontrib><creatorcontrib>GRAF-GOLLER, OLIVER</creatorcontrib><creatorcontrib>GEBAUER, PETER</creatorcontrib><creatorcontrib>SCHMIDT, HEIKO</creatorcontrib><title>ROLLING BEARING HAVING A BEARING RING WITH A HARDENED SURFACE ZONE</title><description>Die Erfindung betrifft ein Wälzlager (6), insbesondere zur Lagerung der Welle eines Turboladers, das einen Lagerring (1) und eine Anzahl von Wälzkörpern (9) umfasst. 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The surface of the bearing ring (1) has a hardened surface layer (2) which comprises nitrites and which comprises a diffusion layer (3) and a connecting layer (4) situated above said diffusion layer. The surface layer (2) has a thickness of up to 1 mm. The invention also relates to a method for producing a corresponding bearing ring (6). L'invention concerne un palier à roulement (6), destiné notamment à supporter l'arbre d'un turbocompresseur, comprenant une bague de roulement (1) et un pluralité d'éléments de roulement (9). La bague de roulement (1) est fabriquée en acier contenant comme éléments d'alliage 0,05 à 0,65% en poids de carbone, 0,5 à 5,0% en poids de chrome, jusqu'à 1,0% en poids de molybdène, jusqu'à 1,0% en poids de vanadium et jusqu'à 1,0% en poids d'aluminium. La surface de la bague de roulement (1) présente une couche de bord (2) trempée, contenant des nitrures et comprenant une couche de diffusion (3) et par dessus celle-ci une couche de liaison (4). 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