METHOD AND DEVICE FOR MONITORING A CONTROL UNIT FOR OPERATING AN ENGINE SYSTEM
Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Überwachen des Betriebseines Antriebsmotors (2), mit folgenden Schritten: ° - Ansteuern des Antriebsmotors (2) mit einer Stellgröße (S), die abhängig von einer externen Vorgabe (FWM) gemäß einer Ansteuerfunktion generiert wird; ° - Überwachen der Stellgröße (...
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Hauptverfasser: | , |
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; fre ; ger |
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creator | BACH, MARTIN HAAS, ACHIM |
description | Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Überwachen des Betriebseines Antriebsmotors (2), mit folgenden Schritten: ° - Ansteuern des Antriebsmotors (2) mit einer Stellgröße (S), die abhängig von einer externen Vorgabe (FWM) gemäß einer Ansteuerfunktion generiert wird; ° - Überwachen der Stellgröße (S) durch einen Schwellenwertvergleich mit einem Stellgrößenschwellenwert (MTHR), wobei der Stellgrößenschwellenwert (MTHR) abhängig von einer mithilfe einer Überwachungsfunktion generierten Stellgrößenanforderung und einem Stellgrößenoffset (MOffset) erzeugt wird, wobei die Überwachungsfunktion eine unabhängige Nachbildung der Ansteuerfunktion darstellt, wobei der Stellgrößenoffset (MOffset) abhängig von einem Betriebsbereich des Antriebsmotors (2) variabel gewählt wird. Eine Idee des Verfahrens besteht darin, eine Überwachungsfunktion bereitzustellen, bei der auf einer Momentenebene ein Momentenschwellenwert mit einem Offset bereitgestellt wird, wobei der Offset zur besseren Fehlerdiskriminierung im Schubbetrieb des Verbrennungsmotors in einem Schubbetriebsbereich reduziert ist
The invention relates to a method for monitoring the operation of a drive engine (2), having the following steps: ° - actuation of the drive engine (2) by way of an actuating variable (S) which is generated as a function of an external parameter (FWM) according to an actuating function; ° - monitoring of the actuating variable (S) by way of a threshold value comparison with an actuating-variable threshold value (MTHR), wherein the actuating-variable threshold value (MTHR) is generated as a function of an actuating-variable request, generated with the aid of a monitoring function, and an actuating-variable offset (MOffset), wherein the monitoring function represents an independent reproduction of the actuating function, wherein the actuating-variable offset (MOffset) is selected variably as a function of an operating range of the drive engine (2). One concept of the method consists in providing a monitoring function, in which a torque threshold value is provided with an offset on one torque level, wherein the offset is reduced in an overrun-mode range for improved fault discrimination in the overrun mode of the internal combustion engine.
L'invention porte sur un procédé pour la surveillance du fonctionnement d'un moteur d'entraînement (2), qui comprend les étapes suivantes : ° - piloter le moteur d'entraînement (2) avec une grandeur réglante (S) qui est générée en fonction d'une prédéter |
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The invention relates to a method for monitoring the operation of a drive engine (2), having the following steps: ° - actuation of the drive engine (2) by way of an actuating variable (S) which is generated as a function of an external parameter (FWM) according to an actuating function; ° - monitoring of the actuating variable (S) by way of a threshold value comparison with an actuating-variable threshold value (MTHR), wherein the actuating-variable threshold value (MTHR) is generated as a function of an actuating-variable request, generated with the aid of a monitoring function, and an actuating-variable offset (MOffset), wherein the monitoring function represents an independent reproduction of the actuating function, wherein the actuating-variable offset (MOffset) is selected variably as a function of an operating range of the drive engine (2). One concept of the method consists in providing a monitoring function, in which a torque threshold value is provided with an offset on one torque level, wherein the offset is reduced in an overrun-mode range for improved fault discrimination in the overrun mode of the internal combustion engine.
L'invention porte sur un procédé pour la surveillance du fonctionnement d'un moteur d'entraînement (2), qui comprend les étapes suivantes : ° - piloter le moteur d'entraînement (2) avec une grandeur réglante (S) qui est générée en fonction d'une prédétermination extérieure (FWM) conformément à une fonction de pilotage; ° - surveiller la grandeur réglante (S) par une comparaison de valeur seuil avec une valeur seuil de grandeur réglante (MTHR), la valeur seuil de grandeur réglante (MTHR) étant produite en fonction d'une exigence de valeur réglante, qui est générée à l'aide d'une fonction de surveillance, avec décalage de grandeur réglante (MOffset), la fonction de surveillance représentant une reproduction indépendante de la fonction de pilotage, le décalage de grandeur réglante (MOffset) étant choisi de façon variable en fonction d'une région de travail du moteur d'entraînement (2). Un principe du procédé consiste à préparer une fonction de surveillance dans laquelle une valeur seuil de couple est préparée sur un plan de couple avec un décalage, le décalage étant réduit dans une région de fonctionnement en poussée pour obtenir une meilleure discrimination d'erreur dans le fonctionnement en poussée du moteur à combustion interne.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BLASTING ; COMBUSTION ENGINES ; CONTROLLING COMBUSTION ENGINES ; HEATING ; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; WEAPONS</subject><creationdate>2013</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20130214&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2013020752A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,778,883,25547,76298</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20130214&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2013020752A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>BACH, MARTIN</creatorcontrib><creatorcontrib>HAAS, ACHIM</creatorcontrib><title>METHOD AND DEVICE FOR MONITORING A CONTROL UNIT FOR OPERATING AN ENGINE SYSTEM</title><description>Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Überwachen des Betriebseines Antriebsmotors (2), mit folgenden Schritten: ° - Ansteuern des Antriebsmotors (2) mit einer Stellgröße (S), die abhängig von einer externen Vorgabe (FWM) gemäß einer Ansteuerfunktion generiert wird; ° - Überwachen der Stellgröße (S) durch einen Schwellenwertvergleich mit einem Stellgrößenschwellenwert (MTHR), wobei der Stellgrößenschwellenwert (MTHR) abhängig von einer mithilfe einer Überwachungsfunktion generierten Stellgrößenanforderung und einem Stellgrößenoffset (MOffset) erzeugt wird, wobei die Überwachungsfunktion eine unabhängige Nachbildung der Ansteuerfunktion darstellt, wobei der Stellgrößenoffset (MOffset) abhängig von einem Betriebsbereich des Antriebsmotors (2) variabel gewählt wird. Eine Idee des Verfahrens besteht darin, eine Überwachungsfunktion bereitzustellen, bei der auf einer Momentenebene ein Momentenschwellenwert mit einem Offset bereitgestellt wird, wobei der Offset zur besseren Fehlerdiskriminierung im Schubbetrieb des Verbrennungsmotors in einem Schubbetriebsbereich reduziert ist
The invention relates to a method for monitoring the operation of a drive engine (2), having the following steps: ° - actuation of the drive engine (2) by way of an actuating variable (S) which is generated as a function of an external parameter (FWM) according to an actuating function; ° - monitoring of the actuating variable (S) by way of a threshold value comparison with an actuating-variable threshold value (MTHR), wherein the actuating-variable threshold value (MTHR) is generated as a function of an actuating-variable request, generated with the aid of a monitoring function, and an actuating-variable offset (MOffset), wherein the monitoring function represents an independent reproduction of the actuating function, wherein the actuating-variable offset (MOffset) is selected variably as a function of an operating range of the drive engine (2). One concept of the method consists in providing a monitoring function, in which a torque threshold value is provided with an offset on one torque level, wherein the offset is reduced in an overrun-mode range for improved fault discrimination in the overrun mode of the internal combustion engine.
L'invention porte sur un procédé pour la surveillance du fonctionnement d'un moteur d'entraînement (2), qui comprend les étapes suivantes : ° - piloter le moteur d'entraînement (2) avec une grandeur réglante (S) qui est générée en fonction d'une prédétermination extérieure (FWM) conformément à une fonction de pilotage; ° - surveiller la grandeur réglante (S) par une comparaison de valeur seuil avec une valeur seuil de grandeur réglante (MTHR), la valeur seuil de grandeur réglante (MTHR) étant produite en fonction d'une exigence de valeur réglante, qui est générée à l'aide d'une fonction de surveillance, avec décalage de grandeur réglante (MOffset), la fonction de surveillance représentant une reproduction indépendante de la fonction de pilotage, le décalage de grandeur réglante (MOffset) étant choisi de façon variable en fonction d'une région de travail du moteur d'entraînement (2). Un principe du procédé consiste à préparer une fonction de surveillance dans laquelle une valeur seuil de couple est préparée sur un plan de couple avec un décalage, le décalage étant réduit dans une région de fonctionnement en poussée pour obtenir une meilleure discrimination d'erreur dans le fonctionnement en poussée du moteur à combustion interne.</description><subject>BLASTING</subject><subject>COMBUSTION ENGINES</subject><subject>CONTROLLING COMBUSTION ENGINES</subject><subject>HEATING</subject><subject>HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2013</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZPDzdQ3x8HdRcPRzUXBxDfN0dlVw8w9S8PX38wzxD_L0c1dwVHD29wsJ8vdRCAWKgWX9A1yDHEPAkn4Krn7unn6uCsGRwSGuvjwMrGmJOcWpvFCam0HZzTXE2UM3tSA_PrW4IDE5NS-1JD7c38jA0NjAyMDc1MjR0Jg4VQCqBy8e</recordid><startdate>20130214</startdate><enddate>20130214</enddate><creator>BACH, MARTIN</creator><creator>HAAS, ACHIM</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20130214</creationdate><title>METHOD AND DEVICE FOR MONITORING A CONTROL UNIT FOR OPERATING AN ENGINE SYSTEM</title><author>BACH, MARTIN ; HAAS, ACHIM</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2013020752A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2013</creationdate><topic>BLASTING</topic><topic>COMBUSTION ENGINES</topic><topic>CONTROLLING COMBUSTION ENGINES</topic><topic>HEATING</topic><topic>HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>BACH, MARTIN</creatorcontrib><creatorcontrib>HAAS, ACHIM</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>BACH, MARTIN</au><au>HAAS, ACHIM</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>METHOD AND DEVICE FOR MONITORING A CONTROL UNIT FOR OPERATING AN ENGINE SYSTEM</title><date>2013-02-14</date><risdate>2013</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Überwachen des Betriebseines Antriebsmotors (2), mit folgenden Schritten: ° - Ansteuern des Antriebsmotors (2) mit einer Stellgröße (S), die abhängig von einer externen Vorgabe (FWM) gemäß einer Ansteuerfunktion generiert wird; ° - Überwachen der Stellgröße (S) durch einen Schwellenwertvergleich mit einem Stellgrößenschwellenwert (MTHR), wobei der Stellgrößenschwellenwert (MTHR) abhängig von einer mithilfe einer Überwachungsfunktion generierten Stellgrößenanforderung und einem Stellgrößenoffset (MOffset) erzeugt wird, wobei die Überwachungsfunktion eine unabhängige Nachbildung der Ansteuerfunktion darstellt, wobei der Stellgrößenoffset (MOffset) abhängig von einem Betriebsbereich des Antriebsmotors (2) variabel gewählt wird. Eine Idee des Verfahrens besteht darin, eine Überwachungsfunktion bereitzustellen, bei der auf einer Momentenebene ein Momentenschwellenwert mit einem Offset bereitgestellt wird, wobei der Offset zur besseren Fehlerdiskriminierung im Schubbetrieb des Verbrennungsmotors in einem Schubbetriebsbereich reduziert ist
The invention relates to a method for monitoring the operation of a drive engine (2), having the following steps: ° - actuation of the drive engine (2) by way of an actuating variable (S) which is generated as a function of an external parameter (FWM) according to an actuating function; ° - monitoring of the actuating variable (S) by way of a threshold value comparison with an actuating-variable threshold value (MTHR), wherein the actuating-variable threshold value (MTHR) is generated as a function of an actuating-variable request, generated with the aid of a monitoring function, and an actuating-variable offset (MOffset), wherein the monitoring function represents an independent reproduction of the actuating function, wherein the actuating-variable offset (MOffset) is selected variably as a function of an operating range of the drive engine (2). One concept of the method consists in providing a monitoring function, in which a torque threshold value is provided with an offset on one torque level, wherein the offset is reduced in an overrun-mode range for improved fault discrimination in the overrun mode of the internal combustion engine.
L'invention porte sur un procédé pour la surveillance du fonctionnement d'un moteur d'entraînement (2), qui comprend les étapes suivantes : ° - piloter le moteur d'entraînement (2) avec une grandeur réglante (S) qui est générée en fonction d'une prédétermination extérieure (FWM) conformément à une fonction de pilotage; ° - surveiller la grandeur réglante (S) par une comparaison de valeur seuil avec une valeur seuil de grandeur réglante (MTHR), la valeur seuil de grandeur réglante (MTHR) étant produite en fonction d'une exigence de valeur réglante, qui est générée à l'aide d'une fonction de surveillance, avec décalage de grandeur réglante (MOffset), la fonction de surveillance représentant une reproduction indépendante de la fonction de pilotage, le décalage de grandeur réglante (MOffset) étant choisi de façon variable en fonction d'une région de travail du moteur d'entraînement (2). Un principe du procédé consiste à préparer une fonction de surveillance dans laquelle une valeur seuil de couple est préparée sur un plan de couple avec un décalage, le décalage étant réduit dans une région de fonctionnement en poussée pour obtenir une meilleure discrimination d'erreur dans le fonctionnement en poussée du moteur à combustion interne.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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