ELECTROMECHANICAL ZERO BACKLASH BRAKE
Die Erfindung betrifft eine elektromechanische Bremse (10), insbesondere für Fahrzeuge, mit einem elektrischen Aktuator (18), der eine Betätigungskraft erzeugt und auf zumindest ein Reibglied (21) wirkt, um dieses zum Hervorrufen einer Reibkraft gegen ein abzubremsendes Bauteil (21) der Bremse zu dr...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; fre ; ger |
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creator | ZUBER, HEINRICH PFEIFFER, STEFAN BAIER-WELT, CHRISTIAN RIGORTH, MARCEL EMMEL, LARS WUERGES, MATHIAS BLENDEL, MONIKA POWILEIT, HENDRIK |
description | Die Erfindung betrifft eine elektromechanische Bremse (10), insbesondere für Fahrzeuge, mit einem elektrischen Aktuator (18), der eine Betätigungskraft erzeugt und auf zumindest ein Reibglied (21) wirkt, um dieses zum Hervorrufen einer Reibkraft gegen ein abzubremsendes Bauteil (21) der Bremse zu drücken, und mit einer zwischen dem Reibglied (21) und dem elektrischen Aktuator (18) angeordneten Selbstverstärkungseinrichtung mit einer Keilanordnung (11), die zur Selbstverstärkung der vom elektrischen Aktuator (18) erzeugten Betätigungskraft führt. Zur konstruktiven und steuerungstechnischen Vereinfachung weist der Aktuator (18) nur einen einzigen Elektromotor (24) auf und die von ihm erzeugte Betätigungskraft wird über eine Spindel/Mutteranordnung (30) mit einer drehbar gelagerten, ortsfesten Spindel (26) und einer drehfesten, durch Drehung der Spindel auf letzterer axial hin und her bewegbare Mutter (28) abgegeben. Alternativ ist die Mutter ortsfest und drehbar gelagert und die Spindel ist drehfest und axial hin und her bewegbar. Die drehbare Lagerung der Spindel (26) erfolgt mittels axial vorgespannter Lager (36, 38) und die Mutter (28) ist auf der Spindel (26) in Axialrichtung gegenüber der Spindel vorgespannt angebracht. Die Hinund Herbewegung der Mutter (28) wird mittels eines Übertragungselementes auf die Keilanordnung (11) übertragen, das spielfrei einerseits mit der Mutter (28) und andererseits mit der Keilanordnung (11) verbunden ist.
The invention relates to an electromechanical brake (10), especially for vehicles, which comprises an electrical actuator (18) producing an actuation force and acting upon at least one friction member (21) in order to force said member against a component (21) of the brake to be slowed down, thereby eliciting a frictional force. The invention also comprises a self-energizing system arranged between the friction member (21) and the electrical actuator (18). Said system comprises a wedge arrangement (11) that serves to self-boost the actuation force produced by the electrical actuator (18). The aim of the invention is to simplify said system in terms of design and control technology. For this purpose, the actuator (18) has a single electric motor (24) and the actuation force produced by it is released via a spindle/nut arrangement (30) having a rotationally received, stationary spindle (26) and a rotationally fixed nut (28) that can axially travel on the spindle by rotating the spindle. Alternatively, the nut is received |
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The invention relates to an electromechanical brake (10), especially for vehicles, which comprises an electrical actuator (18) producing an actuation force and acting upon at least one friction member (21) in order to force said member against a component (21) of the brake to be slowed down, thereby eliciting a frictional force. The invention also comprises a self-energizing system arranged between the friction member (21) and the electrical actuator (18). Said system comprises a wedge arrangement (11) that serves to self-boost the actuation force produced by the electrical actuator (18). The aim of the invention is to simplify said system in terms of design and control technology. For this purpose, the actuator (18) has a single electric motor (24) and the actuation force produced by it is released via a spindle/nut arrangement (30) having a rotationally received, stationary spindle (26) and a rotationally fixed nut (28) that can axially travel on the spindle by rotating the spindle. Alternatively, the nut is received so as to be stationary and rotatable and the spindle is rotationally fixed and can axially travel. The spindle (26) is rotationally received by means of axially prestressed bearings (36, 38) and the nut (28) is mounted on the spindle (26) in a manner axially prestressed in relation to the spindle. The traveling movement of the nut (28) is transmitted onto the wedge arrangement (11) by means of a transmission element which is connected to the nut (28) and to the wedge arrangement (11) with zero backlash.
L'invention concerne un frein (10) électromécanique, utilisé en particulier pour des véhicules, comprenant une servocommande (18) électrique, qui produit une force d'activation et qui agit sur au moins un élément de friction (21), de manière à entraîner le ralentissement dudit élément contre un composant (21) du frein, tout en produisant une force frictionnelle. L'invention comprend également un système d'autoserrage disposé entre l'élément de friction (21) et la servocommande (18) électrique. Ledit système comprend un ensemble (11) cunéiforme qui sert à auto-stimuler la force d'activation produite par la servocommande (18) électrique. L'objectif de l'invention est de simplifier le système, et notamment sa conception et sa technologie de commande. A cet effet, la servocommande (18) comprend un moteur (24) électrique simple et la force d'activation produite par celui-ci est libérée par l'intermédiaire d'un ensemble (30) tourillon-écrou, comprenant un tourillon (26) stationnaire, placé de manière à pouvoir tourner et un écrou (28) fixé de manière à pouvoir tourner, lequel peut se déplacer axialement sur le tourillon lors de sa rotation. En variante, l'écrou est placé de manière à être stationnaire et rotatif et le tourillon est fixé de manière à pouvoir tourner et à se déplacer axialement. Le tourillon (26) rotatif est mis en place grâce à des supports (36, 38), précontraints axialement, et l'écrou (28) est monté sur le tourillon (28) de manière précontrainte axialement par rapport au tourillon. Le mouvement de déplacement de l'écrou (28) est transmis à l'ensemble (11) cunéiforme, au moyen d'un élément de transmission relié à l'écrou (28) et à l'ensemble (11) cunéiforme, sans jeu.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL ; BLASTING ; BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL ; BRAKES ; CLUTCHES ; COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; PERFORMING OPERATIONS ; PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OFVEHICLES ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; TRANSPORTING ; VEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF ; VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES ; VEHICLES IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2007</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20070524&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2007057465A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25543,76294</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20070524&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2007057465A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>ZUBER, HEINRICH</creatorcontrib><creatorcontrib>PFEIFFER, STEFAN</creatorcontrib><creatorcontrib>BAIER-WELT, CHRISTIAN</creatorcontrib><creatorcontrib>RIGORTH, MARCEL</creatorcontrib><creatorcontrib>EMMEL, LARS</creatorcontrib><creatorcontrib>WUERGES, MATHIAS</creatorcontrib><creatorcontrib>BLENDEL, MONIKA</creatorcontrib><creatorcontrib>POWILEIT, HENDRIK</creatorcontrib><title>ELECTROMECHANICAL ZERO BACKLASH BRAKE</title><description>Die Erfindung betrifft eine elektromechanische Bremse (10), insbesondere für Fahrzeuge, mit einem elektrischen Aktuator (18), der eine Betätigungskraft erzeugt und auf zumindest ein Reibglied (21) wirkt, um dieses zum Hervorrufen einer Reibkraft gegen ein abzubremsendes Bauteil (21) der Bremse zu drücken, und mit einer zwischen dem Reibglied (21) und dem elektrischen Aktuator (18) angeordneten Selbstverstärkungseinrichtung mit einer Keilanordnung (11), die zur Selbstverstärkung der vom elektrischen Aktuator (18) erzeugten Betätigungskraft führt. Zur konstruktiven und steuerungstechnischen Vereinfachung weist der Aktuator (18) nur einen einzigen Elektromotor (24) auf und die von ihm erzeugte Betätigungskraft wird über eine Spindel/Mutteranordnung (30) mit einer drehbar gelagerten, ortsfesten Spindel (26) und einer drehfesten, durch Drehung der Spindel auf letzterer axial hin und her bewegbare Mutter (28) abgegeben. Alternativ ist die Mutter ortsfest und drehbar gelagert und die Spindel ist drehfest und axial hin und her bewegbar. Die drehbare Lagerung der Spindel (26) erfolgt mittels axial vorgespannter Lager (36, 38) und die Mutter (28) ist auf der Spindel (26) in Axialrichtung gegenüber der Spindel vorgespannt angebracht. Die Hinund Herbewegung der Mutter (28) wird mittels eines Übertragungselementes auf die Keilanordnung (11) übertragen, das spielfrei einerseits mit der Mutter (28) und andererseits mit der Keilanordnung (11) verbunden ist.
The invention relates to an electromechanical brake (10), especially for vehicles, which comprises an electrical actuator (18) producing an actuation force and acting upon at least one friction member (21) in order to force said member against a component (21) of the brake to be slowed down, thereby eliciting a frictional force. The invention also comprises a self-energizing system arranged between the friction member (21) and the electrical actuator (18). Said system comprises a wedge arrangement (11) that serves to self-boost the actuation force produced by the electrical actuator (18). The aim of the invention is to simplify said system in terms of design and control technology. For this purpose, the actuator (18) has a single electric motor (24) and the actuation force produced by it is released via a spindle/nut arrangement (30) having a rotationally received, stationary spindle (26) and a rotationally fixed nut (28) that can axially travel on the spindle by rotating the spindle. Alternatively, the nut is received so as to be stationary and rotatable and the spindle is rotationally fixed and can axially travel. The spindle (26) is rotationally received by means of axially prestressed bearings (36, 38) and the nut (28) is mounted on the spindle (26) in a manner axially prestressed in relation to the spindle. The traveling movement of the nut (28) is transmitted onto the wedge arrangement (11) by means of a transmission element which is connected to the nut (28) and to the wedge arrangement (11) with zero backlash.
L'invention concerne un frein (10) électromécanique, utilisé en particulier pour des véhicules, comprenant une servocommande (18) électrique, qui produit une force d'activation et qui agit sur au moins un élément de friction (21), de manière à entraîner le ralentissement dudit élément contre un composant (21) du frein, tout en produisant une force frictionnelle. L'invention comprend également un système d'autoserrage disposé entre l'élément de friction (21) et la servocommande (18) électrique. Ledit système comprend un ensemble (11) cunéiforme qui sert à auto-stimuler la force d'activation produite par la servocommande (18) électrique. L'objectif de l'invention est de simplifier le système, et notamment sa conception et sa technologie de commande. A cet effet, la servocommande (18) comprend un moteur (24) électrique simple et la force d'activation produite par celui-ci est libérée par l'intermédiaire d'un ensemble (30) tourillon-écrou, comprenant un tourillon (26) stationnaire, placé de manière à pouvoir tourner et un écrou (28) fixé de manière à pouvoir tourner, lequel peut se déplacer axialement sur le tourillon lors de sa rotation. En variante, l'écrou est placé de manière à être stationnaire et rotatif et le tourillon est fixé de manière à pouvoir tourner et à se déplacer axialement. Le tourillon (26) rotatif est mis en place grâce à des supports (36, 38), précontraints axialement, et l'écrou (28) est monté sur le tourillon (28) de manière précontrainte axialement par rapport au tourillon. Le mouvement de déplacement de l'écrou (28) est transmis à l'ensemble (11) cunéiforme, au moyen d'un élément de transmission relié à l'écrou (28) et à l'ensemble (11) cunéiforme, sans jeu.</description><subject>ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>BLASTING</subject><subject>BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL</subject><subject>BRAKES</subject><subject>CLUTCHES</subject><subject>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OFVEHICLES</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF</subject><subject>VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2007</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZFB19XF1Dgny93V19nD083R29FGIcg3yV3BydPb2cQz2UHAKcvR25WFgTUvMKU7lhdLcDMpuriHOHrqpBfnxqcUFicmpeakl8eH-RgYG5gam5iZmpo6GxsSpAgAhISQV</recordid><startdate>20070524</startdate><enddate>20070524</enddate><creator>ZUBER, HEINRICH</creator><creator>PFEIFFER, STEFAN</creator><creator>BAIER-WELT, CHRISTIAN</creator><creator>RIGORTH, MARCEL</creator><creator>EMMEL, LARS</creator><creator>WUERGES, MATHIAS</creator><creator>BLENDEL, MONIKA</creator><creator>POWILEIT, HENDRIK</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20070524</creationdate><title>ELECTROMECHANICAL ZERO BACKLASH BRAKE</title><author>ZUBER, HEINRICH ; PFEIFFER, STEFAN ; BAIER-WELT, CHRISTIAN ; RIGORTH, MARCEL ; EMMEL, LARS ; WUERGES, MATHIAS ; BLENDEL, MONIKA ; POWILEIT, HENDRIK</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2007057465A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2007</creationdate><topic>ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>BLASTING</topic><topic>BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL</topic><topic>BRAKES</topic><topic>CLUTCHES</topic><topic>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OFVEHICLES</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF</topic><topic>VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>ZUBER, HEINRICH</creatorcontrib><creatorcontrib>PFEIFFER, STEFAN</creatorcontrib><creatorcontrib>BAIER-WELT, CHRISTIAN</creatorcontrib><creatorcontrib>RIGORTH, MARCEL</creatorcontrib><creatorcontrib>EMMEL, LARS</creatorcontrib><creatorcontrib>WUERGES, MATHIAS</creatorcontrib><creatorcontrib>BLENDEL, MONIKA</creatorcontrib><creatorcontrib>POWILEIT, HENDRIK</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>ZUBER, HEINRICH</au><au>PFEIFFER, STEFAN</au><au>BAIER-WELT, CHRISTIAN</au><au>RIGORTH, MARCEL</au><au>EMMEL, LARS</au><au>WUERGES, MATHIAS</au><au>BLENDEL, MONIKA</au><au>POWILEIT, HENDRIK</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>ELECTROMECHANICAL ZERO BACKLASH BRAKE</title><date>2007-05-24</date><risdate>2007</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft eine elektromechanische Bremse (10), insbesondere für Fahrzeuge, mit einem elektrischen Aktuator (18), der eine Betätigungskraft erzeugt und auf zumindest ein Reibglied (21) wirkt, um dieses zum Hervorrufen einer Reibkraft gegen ein abzubremsendes Bauteil (21) der Bremse zu drücken, und mit einer zwischen dem Reibglied (21) und dem elektrischen Aktuator (18) angeordneten Selbstverstärkungseinrichtung mit einer Keilanordnung (11), die zur Selbstverstärkung der vom elektrischen Aktuator (18) erzeugten Betätigungskraft führt. Zur konstruktiven und steuerungstechnischen Vereinfachung weist der Aktuator (18) nur einen einzigen Elektromotor (24) auf und die von ihm erzeugte Betätigungskraft wird über eine Spindel/Mutteranordnung (30) mit einer drehbar gelagerten, ortsfesten Spindel (26) und einer drehfesten, durch Drehung der Spindel auf letzterer axial hin und her bewegbare Mutter (28) abgegeben. Alternativ ist die Mutter ortsfest und drehbar gelagert und die Spindel ist drehfest und axial hin und her bewegbar. Die drehbare Lagerung der Spindel (26) erfolgt mittels axial vorgespannter Lager (36, 38) und die Mutter (28) ist auf der Spindel (26) in Axialrichtung gegenüber der Spindel vorgespannt angebracht. Die Hinund Herbewegung der Mutter (28) wird mittels eines Übertragungselementes auf die Keilanordnung (11) übertragen, das spielfrei einerseits mit der Mutter (28) und andererseits mit der Keilanordnung (11) verbunden ist.
The invention relates to an electromechanical brake (10), especially for vehicles, which comprises an electrical actuator (18) producing an actuation force and acting upon at least one friction member (21) in order to force said member against a component (21) of the brake to be slowed down, thereby eliciting a frictional force. The invention also comprises a self-energizing system arranged between the friction member (21) and the electrical actuator (18). Said system comprises a wedge arrangement (11) that serves to self-boost the actuation force produced by the electrical actuator (18). The aim of the invention is to simplify said system in terms of design and control technology. For this purpose, the actuator (18) has a single electric motor (24) and the actuation force produced by it is released via a spindle/nut arrangement (30) having a rotationally received, stationary spindle (26) and a rotationally fixed nut (28) that can axially travel on the spindle by rotating the spindle. Alternatively, the nut is received so as to be stationary and rotatable and the spindle is rotationally fixed and can axially travel. The spindle (26) is rotationally received by means of axially prestressed bearings (36, 38) and the nut (28) is mounted on the spindle (26) in a manner axially prestressed in relation to the spindle. The traveling movement of the nut (28) is transmitted onto the wedge arrangement (11) by means of a transmission element which is connected to the nut (28) and to the wedge arrangement (11) with zero backlash.
L'invention concerne un frein (10) électromécanique, utilisé en particulier pour des véhicules, comprenant une servocommande (18) électrique, qui produit une force d'activation et qui agit sur au moins un élément de friction (21), de manière à entraîner le ralentissement dudit élément contre un composant (21) du frein, tout en produisant une force frictionnelle. L'invention comprend également un système d'autoserrage disposé entre l'élément de friction (21) et la servocommande (18) électrique. Ledit système comprend un ensemble (11) cunéiforme qui sert à auto-stimuler la force d'activation produite par la servocommande (18) électrique. L'objectif de l'invention est de simplifier le système, et notamment sa conception et sa technologie de commande. A cet effet, la servocommande (18) comprend un moteur (24) électrique simple et la force d'activation produite par celui-ci est libérée par l'intermédiaire d'un ensemble (30) tourillon-écrou, comprenant un tourillon (26) stationnaire, placé de manière à pouvoir tourner et un écrou (28) fixé de manière à pouvoir tourner, lequel peut se déplacer axialement sur le tourillon lors de sa rotation. En variante, l'écrou est placé de manière à être stationnaire et rotatif et le tourillon est fixé de manière à pouvoir tourner et à se déplacer axialement. Le tourillon (26) rotatif est mis en place grâce à des supports (36, 38), précontraints axialement, et l'écrou (28) est monté sur le tourillon (28) de manière précontrainte axialement par rapport au tourillon. Le mouvement de déplacement de l'écrou (28) est transmis à l'ensemble (11) cunéiforme, au moyen d'un élément de transmission relié à l'écrou (28) et à l'ensemble (11) cunéiforme, sans jeu.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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title | ELECTROMECHANICAL ZERO BACKLASH BRAKE |
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