COMBUSTION CHAMBER FOR A COMPRESSION-IGNITION INTERNAL COMBUSTION ENGINE
Die Erfindung betrifft eine Dieselbrennkraftmaschine mit mindestens einem Zylinder (1), in dem ein Brennraum (5) zwischen einem Kolben (3) und einem Zylinderkopf (2) begrenzt ist, einem im Zylinderkopf (2) angeordneten Kraftstoffinjektor (6) und einer im Kolben (3) angeordneten Kolbenmulde (4), die...
Gespeichert in:
Hauptverfasser: | , |
---|---|
Format: | Patent |
Sprache: | eng ; fre ; ger |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext bestellen |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
container_end_page | |
---|---|
container_issue | |
container_start_page | |
container_title | |
container_volume | |
creator | RAAB, ALOIS KOENIG, GERHARD |
description | Die Erfindung betrifft eine Dieselbrennkraftmaschine mit mindestens einem Zylinder (1), in dem ein Brennraum (5) zwischen einem Kolben (3) und einem Zylinderkopf (2) begrenzt ist, einem im Zylinderkopf (2) angeordneten Kraftstoffinjektor (6) und einer im Kolben (3) angeordneten Kolbenmulde (4), die einen Muldenboden (14) mit einer maximalen Muldentiefe (t) aufweist, wobei sich der Muldenboden (4) von einem Kompressionsvorsprung (10) bis zu einem Muldenrand (15) erstreckt, Kraftstoff mittels einer Einspritzdüse (6a) kegelförmig in den Brennraum (5) eingespritzt wird, der Kraftstoff beim Auftreffen auf die Kolbenmulde (4) zumindest teilweise entlang einer Muldenbodenkontur (11) zwischen dem Kompressionsvorsprung (10) und dem Muldenrand (15) geführt wird, und wobei die entlang der Muldenbodenkontur (11) geführten Kraftstoffanteile durch einen Steigungswechsel (16) im Muldenboden (14) oder durch einen konvex ausgestalteten Bereich (R2) im Muldenboden (14) mindestens teilweise von einer Muldenbodenoberfläche abgelöst werden.
The invention relates to a diesel internal combustion engine comprising at least one cylinder (1), in which a combustion chamber (5) is delimited between a piston (3) and a cylinder head (2), a fuel injector (6) that is located in a cylinder head (2) and a piston recess (4) that is located in a piston (3) and has a recess base (14) with a maximum recess depth (t). According to the invention: said recess base (4) extends from a compression projection (10) to a recess edge (15); fuel is injected in a conical pattern into the combustion chamber (5) by means of an injection nozzle (6a); when the fuel hits the piston recess (4), it is conducted at least partially along a recess base contour (11) between the compression projection (10) and the recess edge (15); and the fuel fractions that are conducted along the recess base contour (11) at least partially flow off a recess base surface by means of a change in pitch (16) in the recess base (14) or by means of a convex region (R2) in the recess base (14).
L'invention concerne un moteur diesel équipé d'au moins un cylindre (1) délimitant une chambre de combustion (5) entre un piston (3) et une culasse (2), d'un injecteur de carburant (6) monté dans la culasse (2) et d'une cavité (4) formée dans le piston (3), le fond (14) de cette cavité ayant une profondeur (t) maximale donnée. Le fond (14) de la cavité s'étend d'une saillie de compression (10) à un bord (15) de la cavité, le carburant est injecté |
format | Patent |
fullrecord | <record><control><sourceid>epo_EVB</sourceid><recordid>TN_cdi_epo_espacenet_WO2006058640A1</recordid><sourceformat>XML</sourceformat><sourcesystem>PC</sourcesystem><sourcerecordid>WO2006058640A1</sourcerecordid><originalsourceid>FETCH-epo_espacenet_WO2006058640A13</originalsourceid><addsrcrecordid>eNrjZPBw9vd1Cg0O8fT3U3D2cPR1cg1ScPMPUnBUAEoEBLkGBwNldD3d_TzBSjz9QlyD_Bx9FJC0ufq5e_q58jCwpiXmFKfyQmluBmU31xBnD93Ugvz41OKCxOTUvNSS-HB_IwMDMwNTCzMTA0dDY-JUAQDdZy4Q</addsrcrecordid><sourcetype>Open Access Repository</sourcetype><iscdi>true</iscdi><recordtype>patent</recordtype></control><display><type>patent</type><title>COMBUSTION CHAMBER FOR A COMPRESSION-IGNITION INTERNAL COMBUSTION ENGINE</title><source>esp@cenet</source><creator>RAAB, ALOIS ; KOENIG, GERHARD</creator><creatorcontrib>RAAB, ALOIS ; KOENIG, GERHARD</creatorcontrib><description>Die Erfindung betrifft eine Dieselbrennkraftmaschine mit mindestens einem Zylinder (1), in dem ein Brennraum (5) zwischen einem Kolben (3) und einem Zylinderkopf (2) begrenzt ist, einem im Zylinderkopf (2) angeordneten Kraftstoffinjektor (6) und einer im Kolben (3) angeordneten Kolbenmulde (4), die einen Muldenboden (14) mit einer maximalen Muldentiefe (t) aufweist, wobei sich der Muldenboden (4) von einem Kompressionsvorsprung (10) bis zu einem Muldenrand (15) erstreckt, Kraftstoff mittels einer Einspritzdüse (6a) kegelförmig in den Brennraum (5) eingespritzt wird, der Kraftstoff beim Auftreffen auf die Kolbenmulde (4) zumindest teilweise entlang einer Muldenbodenkontur (11) zwischen dem Kompressionsvorsprung (10) und dem Muldenrand (15) geführt wird, und wobei die entlang der Muldenbodenkontur (11) geführten Kraftstoffanteile durch einen Steigungswechsel (16) im Muldenboden (14) oder durch einen konvex ausgestalteten Bereich (R2) im Muldenboden (14) mindestens teilweise von einer Muldenbodenoberfläche abgelöst werden.
The invention relates to a diesel internal combustion engine comprising at least one cylinder (1), in which a combustion chamber (5) is delimited between a piston (3) and a cylinder head (2), a fuel injector (6) that is located in a cylinder head (2) and a piston recess (4) that is located in a piston (3) and has a recess base (14) with a maximum recess depth (t). According to the invention: said recess base (4) extends from a compression projection (10) to a recess edge (15); fuel is injected in a conical pattern into the combustion chamber (5) by means of an injection nozzle (6a); when the fuel hits the piston recess (4), it is conducted at least partially along a recess base contour (11) between the compression projection (10) and the recess edge (15); and the fuel fractions that are conducted along the recess base contour (11) at least partially flow off a recess base surface by means of a change in pitch (16) in the recess base (14) or by means of a convex region (R2) in the recess base (14).
L'invention concerne un moteur diesel équipé d'au moins un cylindre (1) délimitant une chambre de combustion (5) entre un piston (3) et une culasse (2), d'un injecteur de carburant (6) monté dans la culasse (2) et d'une cavité (4) formée dans le piston (3), le fond (14) de cette cavité ayant une profondeur (t) maximale donnée. Le fond (14) de la cavité s'étend d'une saillie de compression (10) à un bord (15) de la cavité, le carburant est injecté de manière conique dans la chambre de combustion (5) par un injecteur (6a), le carburant, lors de son impact sur le fond (14) de la cavité, est dirigé au moins partiellement le long d'un contour (11) du fond de la cavité entre la saillie de compression (10) et le bord (15) de la cavité, la partie du carburant dirigée le long du contour (11) du fond de la cavité est au moins partiellement séparée de la surface du fond de la cavité par une variation d'ascendance (16) dans le fond (14) de la cavité ou par une zone convexe (R2) située dans le fond (14) de la cavité.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BLASTING ; CLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES RELATED TOTRANSPORTATION ; COMBUSTION ENGINES ; COMBUSTION ENGINES IN GENERAL ; CONTROLLING COMBUSTION ENGINES ; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC ; GENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS ; HEATING ; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS ; INTERNAL-COMBUSTION PISTON ENGINES ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; SUPPLYING COMBUSTION ENGINES IN GENERAL, WITH COMBUSTIBLEMIXTURES OR CONSTITUENTS THEREOF ; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS ; TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINSTCLIMATE CHANGE ; WEAPONS</subject><creationdate>2006</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20060608&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2006058640A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25562,76317</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20060608&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2006058640A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>RAAB, ALOIS</creatorcontrib><creatorcontrib>KOENIG, GERHARD</creatorcontrib><title>COMBUSTION CHAMBER FOR A COMPRESSION-IGNITION INTERNAL COMBUSTION ENGINE</title><description>Die Erfindung betrifft eine Dieselbrennkraftmaschine mit mindestens einem Zylinder (1), in dem ein Brennraum (5) zwischen einem Kolben (3) und einem Zylinderkopf (2) begrenzt ist, einem im Zylinderkopf (2) angeordneten Kraftstoffinjektor (6) und einer im Kolben (3) angeordneten Kolbenmulde (4), die einen Muldenboden (14) mit einer maximalen Muldentiefe (t) aufweist, wobei sich der Muldenboden (4) von einem Kompressionsvorsprung (10) bis zu einem Muldenrand (15) erstreckt, Kraftstoff mittels einer Einspritzdüse (6a) kegelförmig in den Brennraum (5) eingespritzt wird, der Kraftstoff beim Auftreffen auf die Kolbenmulde (4) zumindest teilweise entlang einer Muldenbodenkontur (11) zwischen dem Kompressionsvorsprung (10) und dem Muldenrand (15) geführt wird, und wobei die entlang der Muldenbodenkontur (11) geführten Kraftstoffanteile durch einen Steigungswechsel (16) im Muldenboden (14) oder durch einen konvex ausgestalteten Bereich (R2) im Muldenboden (14) mindestens teilweise von einer Muldenbodenoberfläche abgelöst werden.
The invention relates to a diesel internal combustion engine comprising at least one cylinder (1), in which a combustion chamber (5) is delimited between a piston (3) and a cylinder head (2), a fuel injector (6) that is located in a cylinder head (2) and a piston recess (4) that is located in a piston (3) and has a recess base (14) with a maximum recess depth (t). According to the invention: said recess base (4) extends from a compression projection (10) to a recess edge (15); fuel is injected in a conical pattern into the combustion chamber (5) by means of an injection nozzle (6a); when the fuel hits the piston recess (4), it is conducted at least partially along a recess base contour (11) between the compression projection (10) and the recess edge (15); and the fuel fractions that are conducted along the recess base contour (11) at least partially flow off a recess base surface by means of a change in pitch (16) in the recess base (14) or by means of a convex region (R2) in the recess base (14).
L'invention concerne un moteur diesel équipé d'au moins un cylindre (1) délimitant une chambre de combustion (5) entre un piston (3) et une culasse (2), d'un injecteur de carburant (6) monté dans la culasse (2) et d'une cavité (4) formée dans le piston (3), le fond (14) de cette cavité ayant une profondeur (t) maximale donnée. Le fond (14) de la cavité s'étend d'une saillie de compression (10) à un bord (15) de la cavité, le carburant est injecté de manière conique dans la chambre de combustion (5) par un injecteur (6a), le carburant, lors de son impact sur le fond (14) de la cavité, est dirigé au moins partiellement le long d'un contour (11) du fond de la cavité entre la saillie de compression (10) et le bord (15) de la cavité, la partie du carburant dirigée le long du contour (11) du fond de la cavité est au moins partiellement séparée de la surface du fond de la cavité par une variation d'ascendance (16) dans le fond (14) de la cavité ou par une zone convexe (R2) située dans le fond (14) de la cavité.</description><subject>BLASTING</subject><subject>CLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES RELATED TOTRANSPORTATION</subject><subject>COMBUSTION ENGINES</subject><subject>COMBUSTION ENGINES IN GENERAL</subject><subject>CONTROLLING COMBUSTION ENGINES</subject><subject>GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC</subject><subject>GENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS</subject><subject>HEATING</subject><subject>HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS</subject><subject>INTERNAL-COMBUSTION PISTON ENGINES</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>SUPPLYING COMBUSTION ENGINES IN GENERAL, WITH COMBUSTIBLEMIXTURES OR CONSTITUENTS THEREOF</subject><subject>TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS</subject><subject>TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINSTCLIMATE CHANGE</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2006</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZPBw9vd1Cg0O8fT3U3D2cPR1cg1ScPMPUnBUAEoEBLkGBwNldD3d_TzBSjz9QlyD_Bx9FJC0ufq5e_q58jCwpiXmFKfyQmluBmU31xBnD93Ugvz41OKCxOTUvNSS-HB_IwMDMwNTCzMTA0dDY-JUAQDdZy4Q</recordid><startdate>20060608</startdate><enddate>20060608</enddate><creator>RAAB, ALOIS</creator><creator>KOENIG, GERHARD</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20060608</creationdate><title>COMBUSTION CHAMBER FOR A COMPRESSION-IGNITION INTERNAL COMBUSTION ENGINE</title><author>RAAB, ALOIS ; KOENIG, GERHARD</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2006058640A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2006</creationdate><topic>BLASTING</topic><topic>CLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES RELATED TOTRANSPORTATION</topic><topic>COMBUSTION ENGINES</topic><topic>COMBUSTION ENGINES IN GENERAL</topic><topic>CONTROLLING COMBUSTION ENGINES</topic><topic>GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC</topic><topic>GENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS</topic><topic>HEATING</topic><topic>HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS</topic><topic>INTERNAL-COMBUSTION PISTON ENGINES</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>SUPPLYING COMBUSTION ENGINES IN GENERAL, WITH COMBUSTIBLEMIXTURES OR CONSTITUENTS THEREOF</topic><topic>TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS</topic><topic>TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINSTCLIMATE CHANGE</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>RAAB, ALOIS</creatorcontrib><creatorcontrib>KOENIG, GERHARD</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>RAAB, ALOIS</au><au>KOENIG, GERHARD</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>COMBUSTION CHAMBER FOR A COMPRESSION-IGNITION INTERNAL COMBUSTION ENGINE</title><date>2006-06-08</date><risdate>2006</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft eine Dieselbrennkraftmaschine mit mindestens einem Zylinder (1), in dem ein Brennraum (5) zwischen einem Kolben (3) und einem Zylinderkopf (2) begrenzt ist, einem im Zylinderkopf (2) angeordneten Kraftstoffinjektor (6) und einer im Kolben (3) angeordneten Kolbenmulde (4), die einen Muldenboden (14) mit einer maximalen Muldentiefe (t) aufweist, wobei sich der Muldenboden (4) von einem Kompressionsvorsprung (10) bis zu einem Muldenrand (15) erstreckt, Kraftstoff mittels einer Einspritzdüse (6a) kegelförmig in den Brennraum (5) eingespritzt wird, der Kraftstoff beim Auftreffen auf die Kolbenmulde (4) zumindest teilweise entlang einer Muldenbodenkontur (11) zwischen dem Kompressionsvorsprung (10) und dem Muldenrand (15) geführt wird, und wobei die entlang der Muldenbodenkontur (11) geführten Kraftstoffanteile durch einen Steigungswechsel (16) im Muldenboden (14) oder durch einen konvex ausgestalteten Bereich (R2) im Muldenboden (14) mindestens teilweise von einer Muldenbodenoberfläche abgelöst werden.
The invention relates to a diesel internal combustion engine comprising at least one cylinder (1), in which a combustion chamber (5) is delimited between a piston (3) and a cylinder head (2), a fuel injector (6) that is located in a cylinder head (2) and a piston recess (4) that is located in a piston (3) and has a recess base (14) with a maximum recess depth (t). According to the invention: said recess base (4) extends from a compression projection (10) to a recess edge (15); fuel is injected in a conical pattern into the combustion chamber (5) by means of an injection nozzle (6a); when the fuel hits the piston recess (4), it is conducted at least partially along a recess base contour (11) between the compression projection (10) and the recess edge (15); and the fuel fractions that are conducted along the recess base contour (11) at least partially flow off a recess base surface by means of a change in pitch (16) in the recess base (14) or by means of a convex region (R2) in the recess base (14).
L'invention concerne un moteur diesel équipé d'au moins un cylindre (1) délimitant une chambre de combustion (5) entre un piston (3) et une culasse (2), d'un injecteur de carburant (6) monté dans la culasse (2) et d'une cavité (4) formée dans le piston (3), le fond (14) de cette cavité ayant une profondeur (t) maximale donnée. Le fond (14) de la cavité s'étend d'une saillie de compression (10) à un bord (15) de la cavité, le carburant est injecté de manière conique dans la chambre de combustion (5) par un injecteur (6a), le carburant, lors de son impact sur le fond (14) de la cavité, est dirigé au moins partiellement le long d'un contour (11) du fond de la cavité entre la saillie de compression (10) et le bord (15) de la cavité, la partie du carburant dirigée le long du contour (11) du fond de la cavité est au moins partiellement séparée de la surface du fond de la cavité par une variation d'ascendance (16) dans le fond (14) de la cavité ou par une zone convexe (R2) située dans le fond (14) de la cavité.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
fulltext | fulltext_linktorsrc |
identifier | |
ispartof | |
issn | |
language | eng ; fre ; ger |
recordid | cdi_epo_espacenet_WO2006058640A1 |
source | esp@cenet |
subjects | BLASTING CLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES RELATED TOTRANSPORTATION COMBUSTION ENGINES COMBUSTION ENGINES IN GENERAL CONTROLLING COMBUSTION ENGINES GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC GENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS HEATING HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS INTERNAL-COMBUSTION PISTON ENGINES LIGHTING MECHANICAL ENGINEERING SUPPLYING COMBUSTION ENGINES IN GENERAL, WITH COMBUSTIBLEMIXTURES OR CONSTITUENTS THEREOF TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINSTCLIMATE CHANGE WEAPONS |
title | COMBUSTION CHAMBER FOR A COMPRESSION-IGNITION INTERNAL COMBUSTION ENGINE |
url | https://sfx.bib-bvb.de/sfx_tum?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2025-01-09T18%3A21%3A53IST&url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=infofi/fmt:kev:mtx:ctx&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com:primo3-Article-epo_EVB&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:patent&rft.genre=patent&rft.au=RAAB,%20ALOIS&rft.date=2006-06-08&rft_id=info:doi/&rft_dat=%3Cepo_EVB%3EWO2006058640A1%3C/epo_EVB%3E%3Curl%3E%3C/url%3E&disable_directlink=true&sfx.directlink=off&sfx.report_link=0&rft_id=info:oai/&rft_id=info:pmid/&rfr_iscdi=true |