TUBULAR DRIVE SHAFT, IN PARTICULAR A CARDAN SHAFT FOR A MOTOR VEHICLE

Beschrieben wird eine rohrförmige Antriebswelle, insbesondere Kardanwelle für ein Kraftfahrzeug, welche eine ersten Abschnitt (1) mit einem ersten Durchmesser D und einen zweiten Abschnitt (2) mit einem zweiten Durchmesser d hat, wobei d kleiner als D ist, und welche ein gerades Führungsrohr (6) auf...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: KIENHOEFER, CHRISTINE, MORLOCK, ECKHARD
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext bestellen
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
container_end_page
container_issue
container_start_page
container_title
container_volume
creator KIENHOEFER, CHRISTINE
MORLOCK, ECKHARD
description Beschrieben wird eine rohrförmige Antriebswelle, insbesondere Kardanwelle für ein Kraftfahrzeug, welche eine ersten Abschnitt (1) mit einem ersten Durchmesser D und einen zweiten Abschnitt (2) mit einem zweiten Durchmesser d hat, wobei d kleiner als D ist, und welche ein gerades Führungsrohr (6) aufnimmt, welches einen ersten Rohrabschnitt (8), welcher sich im ersten Abschnitt (1) der Antriebswelle (11) erstreckt, und einen zweiten Rohrabschnitt (7) hat, welcher im zweiten Abschnitt (2) der Antriebswelle (11) steckt. Erfindungsgemäss ist vorgesehen, dass im Bereich des ersten Rohrabschnittes (8) die lichte Weite der Antriebswelle (11) an wenigstens einer Stelle (12) wenigstens nahezu auf den Aussendurchmesser des Führungsrohres (6) verringert ist. The invention relates to a tubular drive shaft, in particular a cardan shaft for a motor vehicle. Said shaft comprises a first section (1) with a first diameter D, a second section (2) with a second diameter d, the measurement d being smaller than the measurement D and receives a linear guide tube (6) comprising a first tubular section (8), which extends along the first section (1) of the drive shaft (11), and a second tubular section (7), which protrudes into the second section (2) of the drive shaft (11). According to the invention, the clearance of the drive shaft (11) in the vicinity of the first tubular section (8) is reduced, at least at one point (12), to approximately the external diameter of the guide tube (6). L'invention concerne un arbre d'entraînement tubulaire, notamment un arbre à cardan pour un véhicule automobile. Cet arbre comprend une première partie (1) présentant un premier diamètre D et une deuxième partie (2) présentant un deuxième diamètre d inférieur à D. Cet arbre reçoit un tube de guidage rectiligne (6) qui présente une première partie tubulaire (8), s'étendant dans la première partie (1) de l'arbre d'entraînement (11), et une deuxième partie tubulaire (7) insérée dans la deuxième partie (2) de l'arbre d'entraînement (11). Selon l'invention, au niveau de la première partie tubulaire (8), le diamètre intérieur de l'arbre d'entraînement (11) est réduit, en au moins un point (12), de façon à être au moins pratiquement égal au diamètre extérieur du tube de guidage (6).
format Patent
fullrecord <record><control><sourceid>epo_EVB</sourceid><recordid>TN_cdi_epo_espacenet_WO2005053990A1</recordid><sourceformat>XML</sourceformat><sourcesystem>PC</sourcesystem><sourcerecordid>WO2005053990A1</sourcerecordid><originalsourceid>FETCH-epo_espacenet_WO2005053990A13</originalsourceid><addsrcrecordid>eNrjZHANCXUK9XEMUnAJ8gxzVQj2cHQL0VHw9FMIcAwK8XQGSzkqODsGuTj6QWQV3PxBQr7-IUA6zNXD09nHlYeBNS0xpziVF0pzMyi7uYY4e-imFuTHpxYXJCan5qWWxIf7GxkYmBqYGltaGjgaGhOnCgDtVSxg</addsrcrecordid><sourcetype>Open Access Repository</sourcetype><iscdi>true</iscdi><recordtype>patent</recordtype></control><display><type>patent</type><title>TUBULAR DRIVE SHAFT, IN PARTICULAR A CARDAN SHAFT FOR A MOTOR VEHICLE</title><source>esp@cenet</source><creator>KIENHOEFER, CHRISTINE ; MORLOCK, ECKHARD</creator><creatorcontrib>KIENHOEFER, CHRISTINE ; MORLOCK, ECKHARD</creatorcontrib><description>Beschrieben wird eine rohrförmige Antriebswelle, insbesondere Kardanwelle für ein Kraftfahrzeug, welche eine ersten Abschnitt (1) mit einem ersten Durchmesser D und einen zweiten Abschnitt (2) mit einem zweiten Durchmesser d hat, wobei d kleiner als D ist, und welche ein gerades Führungsrohr (6) aufnimmt, welches einen ersten Rohrabschnitt (8), welcher sich im ersten Abschnitt (1) der Antriebswelle (11) erstreckt, und einen zweiten Rohrabschnitt (7) hat, welcher im zweiten Abschnitt (2) der Antriebswelle (11) steckt. Erfindungsgemäss ist vorgesehen, dass im Bereich des ersten Rohrabschnittes (8) die lichte Weite der Antriebswelle (11) an wenigstens einer Stelle (12) wenigstens nahezu auf den Aussendurchmesser des Führungsrohres (6) verringert ist. The invention relates to a tubular drive shaft, in particular a cardan shaft for a motor vehicle. Said shaft comprises a first section (1) with a first diameter D, a second section (2) with a second diameter d, the measurement d being smaller than the measurement D and receives a linear guide tube (6) comprising a first tubular section (8), which extends along the first section (1) of the drive shaft (11), and a second tubular section (7), which protrudes into the second section (2) of the drive shaft (11). According to the invention, the clearance of the drive shaft (11) in the vicinity of the first tubular section (8) is reduced, at least at one point (12), to approximately the external diameter of the guide tube (6). L'invention concerne un arbre d'entraînement tubulaire, notamment un arbre à cardan pour un véhicule automobile. Cet arbre comprend une première partie (1) présentant un premier diamètre D et une deuxième partie (2) présentant un deuxième diamètre d inférieur à D. Cet arbre reçoit un tube de guidage rectiligne (6) qui présente une première partie tubulaire (8), s'étendant dans la première partie (1) de l'arbre d'entraînement (11), et une deuxième partie tubulaire (7) insérée dans la deuxième partie (2) de l'arbre d'entraînement (11). Selon l'invention, au niveau de la première partie tubulaire (8), le diamètre intérieur de l'arbre d'entraînement (11) est réduit, en au moins un point (12), de façon à être au moins pratiquement égal au diamètre extérieur du tube de guidage (6).</description><edition>7</edition><language>eng ; fre ; ger</language><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES ; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES ; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES ; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES ; BEARINGS ; BLASTING ; ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; FLEXIBLE SHAFTS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; PERFORMING OPERATIONS ; ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS ; SHAFTS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2005</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20050616&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2005053990A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25562,76317</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20050616&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2005053990A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>KIENHOEFER, CHRISTINE</creatorcontrib><creatorcontrib>MORLOCK, ECKHARD</creatorcontrib><title>TUBULAR DRIVE SHAFT, IN PARTICULAR A CARDAN SHAFT FOR A MOTOR VEHICLE</title><description>Beschrieben wird eine rohrförmige Antriebswelle, insbesondere Kardanwelle für ein Kraftfahrzeug, welche eine ersten Abschnitt (1) mit einem ersten Durchmesser D und einen zweiten Abschnitt (2) mit einem zweiten Durchmesser d hat, wobei d kleiner als D ist, und welche ein gerades Führungsrohr (6) aufnimmt, welches einen ersten Rohrabschnitt (8), welcher sich im ersten Abschnitt (1) der Antriebswelle (11) erstreckt, und einen zweiten Rohrabschnitt (7) hat, welcher im zweiten Abschnitt (2) der Antriebswelle (11) steckt. Erfindungsgemäss ist vorgesehen, dass im Bereich des ersten Rohrabschnittes (8) die lichte Weite der Antriebswelle (11) an wenigstens einer Stelle (12) wenigstens nahezu auf den Aussendurchmesser des Führungsrohres (6) verringert ist. The invention relates to a tubular drive shaft, in particular a cardan shaft for a motor vehicle. Said shaft comprises a first section (1) with a first diameter D, a second section (2) with a second diameter d, the measurement d being smaller than the measurement D and receives a linear guide tube (6) comprising a first tubular section (8), which extends along the first section (1) of the drive shaft (11), and a second tubular section (7), which protrudes into the second section (2) of the drive shaft (11). According to the invention, the clearance of the drive shaft (11) in the vicinity of the first tubular section (8) is reduced, at least at one point (12), to approximately the external diameter of the guide tube (6). L'invention concerne un arbre d'entraînement tubulaire, notamment un arbre à cardan pour un véhicule automobile. Cet arbre comprend une première partie (1) présentant un premier diamètre D et une deuxième partie (2) présentant un deuxième diamètre d inférieur à D. Cet arbre reçoit un tube de guidage rectiligne (6) qui présente une première partie tubulaire (8), s'étendant dans la première partie (1) de l'arbre d'entraînement (11), et une deuxième partie tubulaire (7) insérée dans la deuxième partie (2) de l'arbre d'entraînement (11). Selon l'invention, au niveau de la première partie tubulaire (8), le diamètre intérieur de l'arbre d'entraînement (11) est réduit, en au moins un point (12), de façon à être au moins pratiquement égal au diamètre extérieur du tube de guidage (6).</description><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</subject><subject>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</subject><subject>BEARINGS</subject><subject>BLASTING</subject><subject>ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>FLEXIBLE SHAFTS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS</subject><subject>SHAFTS</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2005</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZHANCXUK9XEMUnAJ8gxzVQj2cHQL0VHw9FMIcAwK8XQGSzkqODsGuTj6QWQV3PxBQr7-IUA6zNXD09nHlYeBNS0xpziVF0pzMyi7uYY4e-imFuTHpxYXJCan5qWWxIf7GxkYmBqYGltaGjgaGhOnCgDtVSxg</recordid><startdate>20050616</startdate><enddate>20050616</enddate><creator>KIENHOEFER, CHRISTINE</creator><creator>MORLOCK, ECKHARD</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20050616</creationdate><title>TUBULAR DRIVE SHAFT, IN PARTICULAR A CARDAN SHAFT FOR A MOTOR VEHICLE</title><author>KIENHOEFER, CHRISTINE ; MORLOCK, ECKHARD</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2005053990A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2005</creationdate><topic>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</topic><topic>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</topic><topic>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</topic><topic>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</topic><topic>BEARINGS</topic><topic>BLASTING</topic><topic>ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>FLEXIBLE SHAFTS</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS</topic><topic>SHAFTS</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>KIENHOEFER, CHRISTINE</creatorcontrib><creatorcontrib>MORLOCK, ECKHARD</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>KIENHOEFER, CHRISTINE</au><au>MORLOCK, ECKHARD</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>TUBULAR DRIVE SHAFT, IN PARTICULAR A CARDAN SHAFT FOR A MOTOR VEHICLE</title><date>2005-06-16</date><risdate>2005</risdate><abstract>Beschrieben wird eine rohrförmige Antriebswelle, insbesondere Kardanwelle für ein Kraftfahrzeug, welche eine ersten Abschnitt (1) mit einem ersten Durchmesser D und einen zweiten Abschnitt (2) mit einem zweiten Durchmesser d hat, wobei d kleiner als D ist, und welche ein gerades Führungsrohr (6) aufnimmt, welches einen ersten Rohrabschnitt (8), welcher sich im ersten Abschnitt (1) der Antriebswelle (11) erstreckt, und einen zweiten Rohrabschnitt (7) hat, welcher im zweiten Abschnitt (2) der Antriebswelle (11) steckt. Erfindungsgemäss ist vorgesehen, dass im Bereich des ersten Rohrabschnittes (8) die lichte Weite der Antriebswelle (11) an wenigstens einer Stelle (12) wenigstens nahezu auf den Aussendurchmesser des Führungsrohres (6) verringert ist. The invention relates to a tubular drive shaft, in particular a cardan shaft for a motor vehicle. Said shaft comprises a first section (1) with a first diameter D, a second section (2) with a second diameter d, the measurement d being smaller than the measurement D and receives a linear guide tube (6) comprising a first tubular section (8), which extends along the first section (1) of the drive shaft (11), and a second tubular section (7), which protrudes into the second section (2) of the drive shaft (11). According to the invention, the clearance of the drive shaft (11) in the vicinity of the first tubular section (8) is reduced, at least at one point (12), to approximately the external diameter of the guide tube (6). L'invention concerne un arbre d'entraînement tubulaire, notamment un arbre à cardan pour un véhicule automobile. Cet arbre comprend une première partie (1) présentant un premier diamètre D et une deuxième partie (2) présentant un deuxième diamètre d inférieur à D. Cet arbre reçoit un tube de guidage rectiligne (6) qui présente une première partie tubulaire (8), s'étendant dans la première partie (1) de l'arbre d'entraînement (11), et une deuxième partie tubulaire (7) insérée dans la deuxième partie (2) de l'arbre d'entraînement (11). Selon l'invention, au niveau de la première partie tubulaire (8), le diamètre intérieur de l'arbre d'entraînement (11) est réduit, en au moins un point (12), de façon à être au moins pratiquement égal au diamètre extérieur du tube de guidage (6).</abstract><edition>7</edition><oa>free_for_read</oa></addata></record>
fulltext fulltext_linktorsrc
identifier
ispartof
issn
language eng ; fre ; ger
recordid cdi_epo_espacenet_WO2005053990A1
source esp@cenet
subjects ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES
ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES
ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES
AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES
BEARINGS
BLASTING
ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS
ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS
FLEXIBLE SHAFTS
GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS
HEATING
INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES
LIGHTING
MECHANICAL ENGINEERING
PERFORMING OPERATIONS
ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS
SHAFTS
THERMAL INSULATION IN GENERAL
TRANSPORTING
VEHICLES IN GENERAL
WEAPONS
title TUBULAR DRIVE SHAFT, IN PARTICULAR A CARDAN SHAFT FOR A MOTOR VEHICLE
url https://sfx.bib-bvb.de/sfx_tum?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2025-01-09T11%3A49%3A56IST&url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=infofi/fmt:kev:mtx:ctx&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com:primo3-Article-epo_EVB&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:patent&rft.genre=patent&rft.au=KIENHOEFER,%20CHRISTINE&rft.date=2005-06-16&rft_id=info:doi/&rft_dat=%3Cepo_EVB%3EWO2005053990A1%3C/epo_EVB%3E%3Curl%3E%3C/url%3E&disable_directlink=true&sfx.directlink=off&sfx.report_link=0&rft_id=info:oai/&rft_id=info:pmid/&rfr_iscdi=true