ELECTRONIC STEERING WHEEL LOCK, AND ELECTRONIC IGNITION SWITCH FOR MOTOR VEHICLES

Elektronisches Lenkschloss für Kraftfahrzeuge mit einem Rotor (5), welcher zum Hin- und Herbewegen eines Sperrgliedes (3) zwischen einer Lenkspindel-Sperrstellung und einer Lenkspindel-Freigabestellung in einem Stator (2) aus einer Ausgangsstellung und zurück in die Ausgangsstellung drehbar, in sein...

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Hauptverfasser: TRISCHBERGER, WERNER, THRONBERENS, STEFAN
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator TRISCHBERGER, WERNER
THRONBERENS, STEFAN
description Elektronisches Lenkschloss für Kraftfahrzeuge mit einem Rotor (5), welcher zum Hin- und Herbewegen eines Sperrgliedes (3) zwischen einer Lenkspindel-Sperrstellung und einer Lenkspindel-Freigabestellung in einem Stator (2) aus einer Ausgangsstellung und zurück in die Ausgangsstellung drehbar, in seiner Ausgangsstellung unter der Wirkung einer Federbelastung (22) mit dem Stator (2) formschlüssig kuppelbar und im Stator (2) mittels eines koaxial zum Rotor (5) angeordneten Elektromagneten (7) entgegen der Wirkung der Federbelastung (22) axial verschiebbar ist, um den gegenseitigen Eingriff des Rotors (5) und des Stators (2) aufzuheben und die Bewegung des Sperrgliedes (3) in die Lenkspindel-Freigabestellung zu ermöglichen, wenn der Elektromagnet (7) mit Hilfe eines elektronischen Schlüssels erregt wird. Der Rotor (5) weist mindestens eine Kuppelnase (23) auf, welche mit einer Kuppelnut (24) des Stators (2) zusammenwirkt, die auf der Seite, zu welcher hin der Rotor (5) aus seiner Ausgangsstellung im Stator (2) drehbar ist, durch einen Trägheitskörper (26) begrenzt ist, der im Stator (2) entgegen der Wirkung einer Federbelastung (27) zusammen mit dem Rotor (5) verschiebbar ist, wenn der Rotor (5) sich infolge eines Schlages auf den Stator (2) entgegen der Wirkung seiner Federbelastung (22) axial verschiebt. Diese Prellschlagsicherung kann auch bei einem entsprechenden elektronischen Zündanlassschalter für Kraftfahrzeuge vorgesehen werden. Disclosed is an electronic steering wheel lock for motor vehicles, comprising a rotor (5) that is rotatable within a stator (2) from a starting position and back into said starting position so as to move a locking member (3) back and forth between a steering shaft-locking position and a steering shaft-releasing position. In its starting position, said rotor (5) can be coupled in a positive manner to the stator (2) under the effect of a spring load (22) while being movable in an axial direction counter to the effect of the spring load (22) by means of an electromagnet (7) that is positioned coaxial to the rotor (5) in order to cancel the mutual engagement between the rotor (5) and the stator (2) and allow the locking member (3) to be moved into the steering shaft-releasing position when the electromagnet (7) is excited with the aid of an electronic key. The rotor (5) is provided with at least one coupling dog (23) which cooperates with a coupling groove (24) of the stator (2). Said coupling groove (24) is delimited by an inertia
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Der Rotor (5) weist mindestens eine Kuppelnase (23) auf, welche mit einer Kuppelnut (24) des Stators (2) zusammenwirkt, die auf der Seite, zu welcher hin der Rotor (5) aus seiner Ausgangsstellung im Stator (2) drehbar ist, durch einen Trägheitskörper (26) begrenzt ist, der im Stator (2) entgegen der Wirkung einer Federbelastung (27) zusammen mit dem Rotor (5) verschiebbar ist, wenn der Rotor (5) sich infolge eines Schlages auf den Stator (2) entgegen der Wirkung seiner Federbelastung (22) axial verschiebt. Diese Prellschlagsicherung kann auch bei einem entsprechenden elektronischen Zündanlassschalter für Kraftfahrzeuge vorgesehen werden. Disclosed is an electronic steering wheel lock for motor vehicles, comprising a rotor (5) that is rotatable within a stator (2) from a starting position and back into said starting position so as to move a locking member (3) back and forth between a steering shaft-locking position and a steering shaft-releasing position. In its starting position, said rotor (5) can be coupled in a positive manner to the stator (2) under the effect of a spring load (22) while being movable in an axial direction counter to the effect of the spring load (22) by means of an electromagnet (7) that is positioned coaxial to the rotor (5) in order to cancel the mutual engagement between the rotor (5) and the stator (2) and allow the locking member (3) to be moved into the steering shaft-releasing position when the electromagnet (7) is excited with the aid of an electronic key. The rotor (5) is provided with at least one coupling dog (23) which cooperates with a coupling groove (24) of the stator (2). Said coupling groove (24) is delimited by an inertial element (26) on the side towards which the rotor (5) is rotatable within the stator (2) from the starting position thereof. The inertial element (26) can be displaced within the stator (2) along with the rotor (5) counter to the effect of the spring load (27) when the rotor (5) is moved in an axial direction counter to the effect of the spring load (22) thereof as a result of a blow being inflicted on the stator (2). Said antiblow mechanism can also be provided in a corresponding electronic ignition switch for motor vehicles. L'invention concerne un antivol de direction électronique destiné à des véhicules automobiles et comprenant un rotor (5) qui peut pivoter dans un stator (2) hors d'une position initiale et de nouveau dans la position initiale afin d'imprimer à un élément de blocage (3) un mouvement de va-et-vient entre une position de blocage de la colonne de direction et une position de libération de la colonne de direction, qui peut être accouplé dans sa position initiale par liaison de forme avec le stator (2) sous l'effet d'une pression de ressort (22) et qui peut être déplacé axialement dans le stator (2) à l'encontre de la pression de ressort (22) au moyen d'un électroaimant (7) placé coaxialement au rotor (5) afin de mettre fin à l'engrènement réciproque du rotor (5) et du stator (2) et de permettre le mouvement de l'élément de blocage (3) dans la position de libération de la colonne de direction lorsque l'électroaimant (7) est excité à l'aide d'une clé électronique. Le rotor (5) présente au moins un tenon d'accouplement (23) qui coopère avec une rainure d'accouplement (24) du stator (2), délimitée par un corps d'inertie (26) du côté vers lequel le rotor (5) tourne dans le stator (2) à partir de sa position initiale (26). Le corps d'inertie peut être déplacé avec le rotor (5) dans le stator (2) à l'encontre de l'action d'une pression de ressort (27) lorsque le rotor (5) se déplace axialement suite à un choc sur le stator (2) à l'encontre de l'action de sa pression de ressort (22). Cette sécurité contre les à-coups peut également être utilisée dans un contacteur d'allumage électronique correspondant destiné à des véhicules automobiles.</description><edition>7</edition><language>eng ; fre ; ger</language><subject>GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC ; GENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS ; PERFORMING OPERATIONS ; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER US CLASSIFICATION ; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC ; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL ; VEHICLES, VEHICLE FITTINGS, OR VEHICLE PARTS, NOT OTHERWISEPROVIDED FOR</subject><creationdate>2005</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20050303&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2005019004A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76289</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20050303&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2005019004A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>TRISCHBERGER, WERNER</creatorcontrib><creatorcontrib>THRONBERENS, STEFAN</creatorcontrib><title>ELECTRONIC STEERING WHEEL LOCK, AND ELECTRONIC IGNITION SWITCH FOR MOTOR VEHICLES</title><description>Elektronisches Lenkschloss für Kraftfahrzeuge mit einem Rotor (5), welcher zum Hin- und Herbewegen eines Sperrgliedes (3) zwischen einer Lenkspindel-Sperrstellung und einer Lenkspindel-Freigabestellung in einem Stator (2) aus einer Ausgangsstellung und zurück in die Ausgangsstellung drehbar, in seiner Ausgangsstellung unter der Wirkung einer Federbelastung (22) mit dem Stator (2) formschlüssig kuppelbar und im Stator (2) mittels eines koaxial zum Rotor (5) angeordneten Elektromagneten (7) entgegen der Wirkung der Federbelastung (22) axial verschiebbar ist, um den gegenseitigen Eingriff des Rotors (5) und des Stators (2) aufzuheben und die Bewegung des Sperrgliedes (3) in die Lenkspindel-Freigabestellung zu ermöglichen, wenn der Elektromagnet (7) mit Hilfe eines elektronischen Schlüssels erregt wird. Der Rotor (5) weist mindestens eine Kuppelnase (23) auf, welche mit einer Kuppelnut (24) des Stators (2) zusammenwirkt, die auf der Seite, zu welcher hin der Rotor (5) aus seiner Ausgangsstellung im Stator (2) drehbar ist, durch einen Trägheitskörper (26) begrenzt ist, der im Stator (2) entgegen der Wirkung einer Federbelastung (27) zusammen mit dem Rotor (5) verschiebbar ist, wenn der Rotor (5) sich infolge eines Schlages auf den Stator (2) entgegen der Wirkung seiner Federbelastung (22) axial verschiebt. Diese Prellschlagsicherung kann auch bei einem entsprechenden elektronischen Zündanlassschalter für Kraftfahrzeuge vorgesehen werden. Disclosed is an electronic steering wheel lock for motor vehicles, comprising a rotor (5) that is rotatable within a stator (2) from a starting position and back into said starting position so as to move a locking member (3) back and forth between a steering shaft-locking position and a steering shaft-releasing position. In its starting position, said rotor (5) can be coupled in a positive manner to the stator (2) under the effect of a spring load (22) while being movable in an axial direction counter to the effect of the spring load (22) by means of an electromagnet (7) that is positioned coaxial to the rotor (5) in order to cancel the mutual engagement between the rotor (5) and the stator (2) and allow the locking member (3) to be moved into the steering shaft-releasing position when the electromagnet (7) is excited with the aid of an electronic key. The rotor (5) is provided with at least one coupling dog (23) which cooperates with a coupling groove (24) of the stator (2). Said coupling groove (24) is delimited by an inertial element (26) on the side towards which the rotor (5) is rotatable within the stator (2) from the starting position thereof. The inertial element (26) can be displaced within the stator (2) along with the rotor (5) counter to the effect of the spring load (27) when the rotor (5) is moved in an axial direction counter to the effect of the spring load (22) thereof as a result of a blow being inflicted on the stator (2). Said antiblow mechanism can also be provided in a corresponding electronic ignition switch for motor vehicles. L'invention concerne un antivol de direction électronique destiné à des véhicules automobiles et comprenant un rotor (5) qui peut pivoter dans un stator (2) hors d'une position initiale et de nouveau dans la position initiale afin d'imprimer à un élément de blocage (3) un mouvement de va-et-vient entre une position de blocage de la colonne de direction et une position de libération de la colonne de direction, qui peut être accouplé dans sa position initiale par liaison de forme avec le stator (2) sous l'effet d'une pression de ressort (22) et qui peut être déplacé axialement dans le stator (2) à l'encontre de la pression de ressort (22) au moyen d'un électroaimant (7) placé coaxialement au rotor (5) afin de mettre fin à l'engrènement réciproque du rotor (5) et du stator (2) et de permettre le mouvement de l'élément de blocage (3) dans la position de libération de la colonne de direction lorsque l'électroaimant (7) est excité à l'aide d'une clé électronique. Le rotor (5) présente au moins un tenon d'accouplement (23) qui coopère avec une rainure d'accouplement (24) du stator (2), délimitée par un corps d'inertie (26) du côté vers lequel le rotor (5) tourne dans le stator (2) à partir de sa position initiale (26). Le corps d'inertie peut être déplacé avec le rotor (5) dans le stator (2) à l'encontre de l'action d'une pression de ressort (27) lorsque le rotor (5) se déplace axialement suite à un choc sur le stator (2) à l'encontre de l'action de sa pression de ressort (22). 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In its starting position, said rotor (5) can be coupled in a positive manner to the stator (2) under the effect of a spring load (22) while being movable in an axial direction counter to the effect of the spring load (22) by means of an electromagnet (7) that is positioned coaxial to the rotor (5) in order to cancel the mutual engagement between the rotor (5) and the stator (2) and allow the locking member (3) to be moved into the steering shaft-releasing position when the electromagnet (7) is excited with the aid of an electronic key. The rotor (5) is provided with at least one coupling dog (23) which cooperates with a coupling groove (24) of the stator (2). Said coupling groove (24) is delimited by an inertial element (26) on the side towards which the rotor (5) is rotatable within the stator (2) from the starting position thereof. The inertial element (26) can be displaced within the stator (2) along with the rotor (5) counter to the effect of the spring load (27) when the rotor (5) is moved in an axial direction counter to the effect of the spring load (22) thereof as a result of a blow being inflicted on the stator (2). Said antiblow mechanism can also be provided in a corresponding electronic ignition switch for motor vehicles. 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GENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS
PERFORMING OPERATIONS
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TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC
TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
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VEHICLES IN GENERAL
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