Method for hill holding a motor vehicle
The method involves capturing a stop request in a controller (50). A retaining gear is inserted in a transmission (32). An electric machine (40) is controlled, so that the electric machine provides a holding torque for assisting the holding of a motor vehicle (11) on a slope. The electrical machine...
Gespeichert in:
Hauptverfasser: | , |
---|---|
Format: | Patent |
Sprache: | eng ; fre ; ger |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext bestellen |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Zusammenfassung: | The method involves capturing a stop request in a controller (50). A retaining gear is inserted in a transmission (32). An electric machine (40) is controlled, so that the electric machine provides a holding torque for assisting the holding of a motor vehicle (11) on a slope. The electrical machine is connected at an input of the retaining gear at another transmission. The latter transmission associated with a clutch (30) is opened during the holding of the motor vehicle. The latter transmission associated with the clutch is closed when slipping of the holding state of the vehicle is actuated.
Verfahren zum temporären Halten eines Kraftfahrzeuges (11) an einer Steigung (±), wobei das Kraftfahrzeug (11) einen Antriebsstrang (10) aufweist, der einen Verbrennungsmotor (12), eine mit dem Verbrennungsmotor (12) verbundene Kupplung (30), ein mit der Kupplung (30) verbundenes und wenigstens zwei Gangstufen aufweisendes Getriebe (32), eine mit dem Getriebe (32) verbundene Antriebsachse (17) und eine Steuereinrichtung (50) aufweist, wobei eine elektrische Maschine (40) an einen Eingang des Getriebes (32) angeschlossen oder anschließbar ist, mit den Schritten: Erfassen eines Haltewunsches in der Steuereinrichtung (50); Einlegen einer Haltegangstufe in dem Getriebe (32); und Ansteuern der elektrischen Maschine (40) so, dass die elektrische Maschine (40) ein das Halten des Kraftfahrzeuges (11) an der Steigung (S) unterstützendes Haltemoment bereitstellt. |
---|