Method and system for operating a vehicle with monitoring of the head orientation and/or line-of-sight of an operator with the aid of a camera device of a mobile operating device

The method involves determining (S2) actual position of a vehicle in temporal sequence, where images are recorded (S3) in temporal sequence by using a camera device of a mobile operating device held by an operator outside the vehicle. A current head orientation or viewing direction of the operator i...

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1. Verfasser: LEINFELDER, RUDOLF
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The method involves determining (S2) actual position of a vehicle in temporal sequence, where images are recorded (S3) in temporal sequence by using a camera device of a mobile operating device held by an operator outside the vehicle. A current head orientation or viewing direction of the operator is determined (S4) by an evaluation device based on the recorded images. The autonomously controlled locomotion of the vehicle is interrupted or aborted automatically, if current head orientation or viewing direction of the operator is not determined. An independent claim is included for a system for operating a vehicle. Die vorliegende Erfindung umfasst ein Verfahren zum Betreiben eines Fahrzeugs, wobei das Fahrzeug eine autonom gesteuerte Fortbewegung ausführt. Das Verfahren ist dadurch gekennzeichnet, dass die jeweils aktuelle Position des Fahrzeugs in zeitlicher Abfolge erfasst wird (S2), mittels einer ersten Kameraeinrichtung einer, von einem sich außerhalb des Fahrzeugs befindlichen Bediener gehaltenen, mobilen Bedieneinrichtung in zeitlicher Abfolge Bilder erfasst werden (S3), durch eine Auswertungseinrichtung auf Grundlage der erfassten Bilder eine aktuelle Kopforientierung und/oder Blickrichtung des Bedieners ermittelt wird/werden (S4), und für den Fall, dass die aktuelle Kopforientierung und/oder Blickrichtung des Bedieners nicht ermittelt werden kann (S5), oder die Kopforientierung und/oder Blickrichtung des Bedieners für länger als eine vorgebbare Zeitdauer und/oder um mehr als einen vorgebbaren Winkel von der aktuellen Position des Fahrzeugs abweicht (S6, S7), die autonom gesteuerte Fortbewegung des Fahrzeugs automatisch unter- oder abgebrochen wird (S8). Die vorliegende Erfindung umfasst auch ein entsprechendes System zum Betreiben eines Fahrzeugs.