Combustion engine

The engine (1) has a cam shaft (3) rotating a crank case (2), and a fan wheel (5) connected with the shaft. The fan wheel comprises a v-shaped profile, via which an oil mist-reduced radial passage (6) is formed around the fan wheel, during rotation of the fan wheel. A suction nozzle (7) sucks blowby...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: GRAU, ANDREAS, SAUTER., HARTMUT, AMMON, EDGAR, OEZKAYA, YAKUB, RUPPEL, STEFAN, RIEGER, HARALD, BROMBACH, BENJAMIN, GOERLICH, LESZEK
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The engine (1) has a cam shaft (3) rotating a crank case (2), and a fan wheel (5) connected with the shaft. The fan wheel comprises a v-shaped profile, via which an oil mist-reduced radial passage (6) is formed around the fan wheel, during rotation of the fan wheel. A suction nozzle (7) sucks blowby-gas in an area of the passage. A flange (9) is arranged at a free end of ribs, which form the profile. The flange is oriented in a rotation direction (14), and the wheel comprises an actuator contour, which co-acts with an actuator counter contour at the shaft. Die vorliegende Erfindung betrifft eine Brennkraftmaschine (1) mit einem Kurbelgehäuse (2) und einer darin rotierenden Nockenwelle (3). Erfindungswesentlich ist dabei , dass ein drehfest mit der Nockenwelle (3) verbundenes Lüfterrad (5) vorgesehen ist, das ein Profil aufweist, mittels welchem bei Rotation des Lüfterrades (5) ein zumindest ölnebelreduzierter radialer Korridor (6) um das Lüfterrad (5) herum entsteht, wobei im Bereich des Korridors (6) ein Absaugstutzen (7) zur Absaugung von blowby-Gasen vorgesehen ist. Hierdurch kann insbesondere eine Absaugung von weniger stark mit Öl belastetem blowby-Gas erreicht werden.